Aku itu hitam dan putih.terimalah!

01:34 puteri jalanan a.k.a annur 189 Comments



sumber gambar: maludan.3dtoast.com

Beginilah hidup. Makin kita cuba faham makin kita tak faham. Makin kita cuba menyalahkan makin kita yang tersalah. Makin kita menuding makin kita dituding. Aku cari putih kerana ia suci. Aku cari hitam kerana ia sunyi. Bila selalu dalam putih maka aku rindukan hitam yang meredupkan. Kerana adakala putih itu menyilaukan dan sangat garang. Apatah lagi cara pandanganku yang selalunya sayup dan lebih kehitaman. Sebab itu aku jadi kebencian. Kebencian manusia itu neraka untuk menghukum aku supaya aku tegas keluarkan sisi lain dari diriku. Kesukaan manusia itu syurga yang melekakan aku. Maka untuk itu aku selalu bertukar minat dan menjadi munafik dalam berbuat. Adakala aku hitam,adakala aku putih. Aku itu gabungan hitam dan putih. Ada yang suka sudut putihku. Ada yang suka sudut hitamku. Tetapi jarang. Hanya segelintir. Tetapi aku paling bahagia pabila manusia menerima aku sebagai set hitam dan putih. Kenapa begitu? Kerana bagiku putih itu ibu warna. Hitam itu ayah. Ibu selalu menunjukkan kasihnya padaku secara terangan. Tapi tidak ayah. Dia lebih suka sayang dalam sembunyi. Itu yang buat aku benci. Memahaminya sangat payah. Begitulah selayaknya kehidupan. Sukar untuk kita menerima hitam,tapi senang untuk kita sendiri menjadi hitam. Kamu setuju?

Lontarkan pandangan kamu...aku sudi mendengar dan berpendapat...:)




ps: dengarkan gesekan violinnya...syahdu....


You Might Also Like

189 comments:

Ya...
Hitam Putih kehidupan
Siang Malam kehidupan
Susah Senang kehidupan
Suka Duka kehidupan
Berpasangan itu bermula kehidupan.
Betul? atau Salah?

ya betulla tu...bermula semua kita dari ibunda hawa dan ayahanda adam...:)

Anonymous said...

menumpang nama..kau bukan dia

Pandai annur...
Betul atau Salah juga kehidupan.
Hitam atau Putih emm si tompok manis...

apa maksud kamu wahai anon...hmm?

adoi,tak pandai ni...yg pandai tu yang esa,annur tukang memandai je...hehe

Anonymous said...

aku adalah penchinta..

maaf kau bukan dia,gerak tari mu berbeda

maksudmu aku bukan annur ya wahai penchinta...terangkan bagaimana sebenarnya annur itu...:)

Anonymous said...

salam annur...

singgah sebentar. belum sempat meneroka blog baru annur. sekadar ingin mengucapkan salam rindu pada annur, feez & inchek wangsa. yang lain-lain belum ku kenali kalian.

-kepompong yang baru balik dari kampung-

itu wangsa bukan inchek,apek daaa...haha

feez said...

Salam kembali kepompong,

Betul la annur, saya suka panggil wangsa

Enche wangsa

Tapi kepompong pula inchek hehe...

tapi feez,sy panggil dia apek...haha

halo apek,lu marah ka...?haha

feez said...

Merah biru hijau kuning
Adalah penantian...

Hitam putih dan kelabu
Adalah kehidupan

Sedang dalam perjalanan
Pastikan dapat kuturutkan langkahku ini

-kata arwah JS Kevin.

ditengah2 warna basis,kenapa perlu wujud warna sekunder.bole terangkan?

=p

feez said...

Merah hijau kuning
Betul penantian

Trafik light!

Kih kih kih

tapi biru tak termasuk dalam kompeni.haha.terkena.

merah.kuning.hijau- traffic light

merah.biru.kuning-warna basis

hijau-sekunder.haha

feez said...

Hijau campur kuning jadi la biru hihi

Annur srikandi ganaz,

Kalau jual laku 50 darham buat bibik,.

Muncung annur seksi ketika panjang, itu fakta haha.

apa?buat bibik..sabor jela...

hijau+kuning=biru? jap pikir...aku sewel ke...?

sekunder+primer=primer?biar betol...haha

hitam-penyembunyi rahsia warna
putih-pemecah rahsia warna

maka diantara hitam dan putih,wujudlah semua warna...peace..:)

tiada hitam maka tiada putih...rambut diatas kepala kita hitam tetapi didalam kepala kita ada otak yang putih....

bak kata jamal abdillah..hitam putih kehidupan...

terlalu banyak yang boleh disuaikenalkan!

otak kita semua sama kaler ek l.smalam?
otak sy transparent.haha.sebab tu orang suka panggil gila.

wangsa said...

w'salam kepompong yg baru balik dari kampung
salam penuh kerinduan kepada kepompong jua
semoga bonda, ayahanda, dinda, kekanda serta sanak-saudara kepompong berada dalam keadaan selamat sejahtera hendaknya
sudahkah beraya untuk puasa 6?
selain hari raya aidil fitri, sesetengah orang akan beraya buat kali kedua untuk puasa 6

saya nak jual kepompong dengan apek kolam ikan boleh?
kepompong sangat sesuai utk dijadikan umpan pancing ikan....

jangan! kesian kepompong...

hidup ini lakonan,
dalam lakonan perlu wujud pelbagai watak,
aku yang mana,
kau yang mana,
aku takkan mampu jadi kau,
kita ada watak kita sendiri,
jadi janganlah marah bila aku lakonkan watak aku,
oh lupa,
kemarahan kau juga satu skrip lakonan.
betul kan?

ops.sori kawan2 semua.otak tak stabil ni.haha

wangsa said...

bagaimana hari raya anda di dalam perut ular besar anakonda annur? seronok berada ditengah2 hutan tebal amazon?
ada anda terjumpa mana2 manusia yang anda pernah tidak suka melihat mereka sebelum ini?

sekarang kamu kena berpindah pula ke jurang laut marina yg berkilometer jauhnya ke dasar perut bumi
sudah pasti anda tidak akan menemui seorang pun manusia dibawah sana
itu yang anda mahu bukan?
bersedialah.....

jurang laut marina tu mesti best kan?bawa sy kesana...cepat!

wangsa said...

kepompong terpaksa digunakan untuk menjinakkan ikan2 di dalam kolam...

maafkan saya wahai kepompong....

wangsa said...

sekarang anda sudah pun berada dijurang laut paling dalam itu annur
selamat berkarya dibawah sana....
kongsikan bersama kami disini...

kau bawa aku kesana,
kau tinggalkan aku keseorangan,
aku lihat gelap,
aku lihat terang.
percaya?terang dalam gelap.
tapi terang itu redup.
tak menyakitkan seperti diatas sana.
disini dunia adalah damai.
tiada jerit pekik.
tiada salakan anjing.
diam...semua sunyi...
tempat ini indah.
untuk sementara saja ya.
nanti aku dah bosan akan aku panggil dikau.
untuk bawa aku keatas semula...

ps:adoi...otak tg weng ni..puisi mengarut semua kuar..haha

jangan lakukan begitu pada kepompong! dia baik...

wangsa said...

annur
ceritakan kepada kami tentang ikan2 berwajah pelik dan masing2 mempunyai lampu sendiri itu
belut yg mempunyai cas elektrik yg mampu mengeluarkan cahaya didalam gelap
siapakah mereka sebenarnya wahai annur?

mereka juga makhluk tuhan wahai wangsa...mereka kirim salam padamu...mereka tanya aku,kenapa kamu tinggalkan aku disini keseorangan...aku bisu...

kamu mahu tahu rasanya duduk disini?dgrkan...

"Pan's labyrinth lullaby violin"
di youtube.

jiwa itu berbilik...pilih yang mana untuk kamu terokai wangsa...

ok,skrang mood berubah...lagu baizura kahar ft duta...cinta antara kita...best.

feez said...

Bibikku,

Mari sini urut kakiku.

Mahal aku beli kamu, 50 darham.

Kah kah kah

what???

feez said...

Annur punya what tu best

Terbest coz dpt kenakan dia hahaha

Cepat wangsa

sukati korangla.janji korang bahagia.haha

feez said...

rendesvous

Dejavu

Cliche

Mari kayakan bahasa, annur kasi pencerahan.

ok jap pikir.

dejavu.

aku lihat kau disana,
aku rasa kita seolah pernah berjumpa,
oh lupa,
kau itu dia.
eh dia tu siapa?
dia tu diala...
apela...
ops bukan,
dia itu mak minah sebelah rumah kita.
adoi.
haha

sori2 feez,puisi gila daa...
kamu mula dulu.aku sambung.

fifie said...

Ayah dan Ibu adalah manusia yang paling paling penting dalam hidup fie.

bagusla gitu fifie...annur anak derhaka,ampun mak...haha

fifie,feez...nama da nak sama...ops???

feez said...

rendesvous = rv = tempat singgahan sementara.

"ok nanti sampai simpang 4, kita rv dulu kat restoran pak mat sebelum teruskan perjalanan"

dejavu = perkataan perancis yg bererti " telah melihat". fenomena misteri otak manusia. ulangan satu perkara yg pernah kita lalui atau buat, rasa mcm pernah ternampak, tp kekadang tak ingat bila dan dimana.

Cliche = sesuatu idea atau perbuatan yg diulang-ulang penggunaannya tanpa memberi satu tafsiran baru. Ini kerana terdapat sedikit kemalasan minda utk memberi sesuati yg lebih baru dan segar.

Semua ni dah digunakan dalam bahasa melayu.

feez said...

"fifie nanti kita rv kat rumah tok kadi sebelum ke jb"

"fifie kamu...ah, rasa mcm....kamukah itu...bagaikan dejavu"

"fifie sudikah kamu jadi kekasihku...cliche sungguh ayatku haha"

wangsa said...

annur puteri sicantik manis bermata kuyu muyu
aku tak mahu mulut comelmu itu pula menjadi bisu musu

kau sendiri yang mahu hidup di dalam jurang gelap pekat di bawah sana
gelap, pekat lantas sekeliling menjadi hitam legam

kau juga yang berpuisi seloka tentang hitam putih kehidupan
kau takut kepada hitam ?
terokai hitam
hayati hitam
rasai hitam

kenapa Tuhan jadikan belut bercas elektrik didalam kedalaman jurang gelap hitam pekat ?

jangan bisu lalu memuncungkan mulutmu yang comel itu annur
atau berpura2 bertanya...what...?

hitam itu pengajaran
hayati lampu2 haiwan aneh didalam jurang sana
nampak kah kamu akan jaluran warna2 cantik menarik terhasil dari lampu2 elektrik berlatarbelakang dengan kehitaman gelap pekat itu ?
warna2 itu kamu tidak akan pernah jumpa didalam kecerahan warna putih disiang hari
kerana sentiasa putih itu begitu menyilaukan mata hingga kita boleh saja terleka
kenapa cahaya bulan itu hanya dapat dilihat dan kelihatan begitu cantik menarik tertarik di dalam kegelapan malam yang hitam pekat?
adakah bulan tidak mengeluarkan/memantulkan cahaya didalam putihnya siang hari yang terang benderang?

beritahu jawapannya kepada ikan2 pelik itu annur

selamat bergelap di jurang sana

penah dapat dejavu pelik2 tak?ce citer...annur penah,tgok muka mak masa bangun tdo...mcm penah tgok...lama fikir...oh mak aku...haha...mamaila katakan...

feez,makna sudah diurai,skrang mulakan karya..itu apek biarkan sama dia...dia tgh tdo kat jurang marina tu...haha

wangsa,ikan2 pelik tu sume tergelak mendengar celotehmu itu...mereka bertanya,kenapa wajah wangsa sama dengan mereka?errkk??aku pun diam tak tahu nak jawab apa...=p

fifie,hati2,ini feez buaya belaan wangsa...hari2 wangsa suapkan feez dgn kepompong...haha

feez said...

Annur kamu anti gelap

Tp kamu suka berpakaian hitam, purdah, jubah hitam

T shirt hitam

Pakaian dalam hitam

Kamu suka berkarya, idea byk juga pada waktu mlm yg hitam

Bukan juga semua putih itu bersinar dan baik
Bukan semua hitam itu buruk dan gelap

Hitam ada sesuatu


Kamu hipokrit annur haha.

aah,aku hipokrit.hahahaha.jom kita gelak sama2...annur hipokrit...hahaha...bengong.

dulu je suka hitam.skrang da suka warna warni.baju raya pun kaler kuning oren...da serupe harimau da...apela.

feez said...

Kuning oren, lawanya

Nak tgk :p

pegi google cari gmbar harimau.samela tu.haha

feez said...

Kami tak hipokrit

Saya, enche wangsa, kepompong dll

Mahu tgk siapa pj aka annur

Ade bran?

hahaha.ini annur ha bukan bahan pameran tahu.annur bukan subjek di dalam perbincangan yang mulia ini wahai feez.wangsa,kasi bawak ini olang pegi jurang marina sana....biarkan dia ditemani ikan2 yang bercahaya itu..haha

Anonymous said...

Oooo mentang2 kepompong jarang bertandang ke sini, inchek wangsa nk jadikn kepompong sebagai umpan di lautan marina ya. Annur pula hari2 benarkn inchek wangsa suapkn feez dgn kepompong ya. Takpe...takpe. Kepompong x akan merajuk lg sebab kepompong anak yg baik. Puasa 6 inchek wangsa? Nmpk nya isnin depan br dpt dimulakn krn sepnjg di kg x smpai hati utk tidak menjamah masakan ibu. Jom annur, feez & inchek wangsa. Jom kita puasa sama2.


Feez mahu tgk annur? Pastinya wajah annur seredup wajah kakaknya & semanis anak buahnya. Kepompong pun ingin kenali annur secara lahiriah tetapi takut hati ini terpaut pula...hahaha...lupakan lawak kampus kepompong ni ya. X de maknanya. Annur jgn mrh ya. Nnti kena jual...opps bukankah annur telah dibeli oleh feez...hehe. Maafkn kepompong ya feez kerana ingin menjual bibikmu.

-kepompong yg agak sibuk kebelakangan ini-

setiap manusia mempunyai sisi hitam atau dark side. sekiranya orang yang mengasihi kita tahu akan sisi hitam kita, adakah mereka akan terus menyayangi kita? seperti lagu kelly clarkson dark side -

Everybody's got a dark side
Do you love me?
Can you love mine?
Nobody's a picture perfect
But we're worth it
You know that we're worth it
Will you love me?
Even with my dark side?

bagus noob.penerangan yg baik.teruskan.syabbas beta je...haha

ayok...kepompong da marah...ini semua kejaan sdr wangsa...annur xtau...erk?sejak bila annur jadi bibik feez pulak ni???!ini kepompong ha betul2 buat annur terbakor...toksah tau wajah annur la...annur bukan subject di dalam dunia maya ini...harap semua hormati keputusan srikandi ganaz ni...haha

aku lontarkan sudut hitamku,
kamu kaku,
aku lontarkan sudut putihku,
kamu suka padaku,
aku membisu,
apa makna semua itu,
aku adalah aku,
satu pintaku,
terimalah aku seadanya aku...

sampai bilapun aku tetap takkan mampu jadi sepertimu...
sayangi aku seperti adik kamu sendiri kerana lahirnya aku didunia maya ini sebagai pelengkap hidup kamu2..ya,kamu-kamu...

Anonymous said...

Salam.

Apa kamu masih ingatkan aku Annur? Ya lah, aku bukan siapa-siapa. Cuma datang menjenguk sini.

Maaf kerana lama tidak berkunjung ke teratak kamu. Aku kira aku sudah jauh hanyut dengan kesibukan dunia sehingga aku lupa yang aku bisa melepaskan lelah di sini. Maaf sekali lagi dari aku.

Ini teratak kamu yang baru ya? Kamu sudah jadi puteri sekarang. Harus aku panggilkan kamu tuan puteri atau bagaimana ni? haha. Ya biar hanya puteri jalanan, kadangkala bila gelandangan itu kamu boleh tonton pentas lakon manusia yang paling jujur kan? kadang-kadang bila aku letih mendongak tinggi di langit, aku akan memandang ke bawah juga.

Harap kamu juga begitu. Salam lebaran. =)


-R1-

salam sejahtera wahai R1,mana bisa ya aku lupakan manusia yang menjadi pembela untukku di blog comot hud2 itu?hehe...dengan kata2nya yang tajam berbisa,mampu buat semua terpana aku kira...

aduhai,puteri itu cuma nama yang aku reka2 saja...aku suka perkataan jalanan itu kerana sesuai dengan diriku yang selalu melihat manusia dalam perlbagai tahap dan kasta kehidupan...ya,pengalaman hidup...hidup,pentas lakonan yang paling besar di jagad raya...dimana kita semua pelakonnya,tak gitu R1?

apa khabar kamu ya...sudi2kan singgah selalu dsini,anggap saja ini teratak kamu juga...jika kamu sesak dengan seribu satu masalah,datang saja kesini,kami semua akan menyambut...kan telah kukatakan di blog hud2 itu,terlalu banyak persahabatan yang terjalin antara kami semua?disini saja sudah kubuktikan kata2ku itu...dari musuh menjadi teman mesra...semuanya damai disini,penuh dengan usikan dan gelak tawa manusia...teratak baruku ini simple sahaja,mungkin tidak secantik teratak kawan2 yg lain,ya tapi cukuplah buat pelepas lelah aku dan teman2ku...

sudah banyak ya aku berceloteh,hmmm...apapun selamat hari raya ya buat kamu...:)

Taufik said...

manusia itu hitam
manusia itu putih
tapi tidak sekali kelabu

mustahil manusia itu kelabu
kerana kita semua unik antara satu sama lain

hikmahnya Allah cipta kita berbilang warna dan citarasa
bukan untuk kita mencari silap dan perbezaan
tapi untuk sama2 kita muhasabah
menteladani dan mengenal sesama sendiri :)

yup! thanx taufik.penerangan yg baik.

ditengah2 putih dan hitam wujud semua warna...putih itu ibu,hitam itu ayah.

feez said...

Kau bagai maniq kayangan
Yang dulu kusangkakan hanya kisah khayalan insan hilang pedoman
Dirasuk kerinduan cinta bukan kepalang
Dalam kelambu menyalak bulan

Warna macam-macam
Kuning,coklat,hitam dan putih
Kulit majoriti di malaysia

Apa? Kuning tak ada? Siapa kata tak ada.
Kuning langsat...haa itukan warna kulit
Putih, hitam itu biasa
Hitam manis pandang tak jemu kata r.azmi
Sawo matang more tu coklat la tu

So macam-macam warna

Kalau hitam putih saja
Jadi 60's tv lah haha tiada warna

Warna macam-macam
Macam-macam warna

Yang mengindahkan, mencorakkan dunia.




"Kau bagai maniq kayangan
Yang dulu kusangkakan hanya kisah khayalan insan hilang pedoman
Dirasuk kerinduan cinta bukan kepalang
Dalam kelambu menyalak bulan"

ni lirik lagu ke cipta sendiri ni?best sgt...puitis...

feez said...

baru la senang sikit tak pyh nak post comment kena tol dulu dengan verification code..aduuh
Ada juga blogfer yg kena tggu approval owner baru leh siar

Biar mcm ni annur coz blog kamu ni bersifat open sharing, aktif more to chatting dan berbalas-balas.

So ni need to verification segala tu susah.

yup feez,tadi baru baca kat blog orang lain yg komplen pasal word verification ni.bila fikir2 betul gak ek.publish terus senang.hehe

kepada semua,kalau ada setting yg mengada2 dan menyusahkan korang utk access kat blog ni,bgtaula ek...sy akan cuba ubah mana boleh...

janji korang bole berkarya dan bercengkerama kat sini puas2...haha

feez said...

Yang tu lagu 'maniq kayangan'
Kump Def gab c
Tak silap lirik tu salah satu tulisan arwah loloq

Loloq ni kreatif, thats why arwah banyak tulis lirik untuk lagu-lagu m. Nasir juga, ada chemistry jiwa antara mereka dan idea puitis + tak cliche loloq more to m.nasir punya kepelikan.

Maka kulebih terarah kepada genre dan style sastera karya m.nasir dan arwah loloq. Sentiasa fresh, tak cliche, kekadang pelik tapi berisi dan acapkali kamus minda bertambah dengan kosa kata perkataan-perkataan baru. Knowledge dan pengkajian mereka dari asli melayu sehingga ke bunyian dan seni tanah arab juga amat ku admire.

arwah loloq ye...sy gelar dia seniman sufi...lirik yg sgt mendalam dan penuh rasa...mmg suka sgt...tapi pelik ek,muka arwah ada sikit cina...tp tulisan dia sgt kemelayuan...tabik.

feez said...

hehe figura diatas langit...itulah loloq.

Loloq pernah cakap dulu, "saya akan terus menulis dan berkarya dan saya harap satu hari nanti saya takkan jadi manusia pelik." hihi.

Dia ni pun asal singapura mcm m.nasir, rosli khamis nama arwah.

Ghazal utk rabiah, aduh saliha, laila namamu teratas dan beribu lagi karya tulisan arwah. Class style dia.

Gegar gunung gemora- dimana? Hehe

Sakit bantal empuk-apa dan kenapa? Hehe

Awan terpilu ning baizura syahdu

Tulisan kemelayuannya seperti mentera semerah padi sehinggalah berbudaya dalam langgam pak dogo sehinggalah kepada kepelikan angkasa dan lirik ketuhanannya memang osemmm...

Osem!

Osem= awesome

Ahaha.

betul..penulis pujangga kena rajin membaca karya2 sastera...mcm annur ni pemalas...sgt...bukak buku sastera terus trtdo...semangat je lebih...haha

feez said...

Thats why saya cakap

Sy cinta sastera dan byk membaca plus buat kajian dari lirik lagu, bukan buku. Apatah lagi buku sastera lagi laaa zzzzzz. .Haha.

Tp of course la membaca buku itu adalah hobbyku juga.

Fakta: rapper hip hop atau rnb itu adalah berpuisi. Macam joe flizzow dan malique. Walaupun diorang feat dengan sape2 artis utk nyanyi part verse, tp part yg panjang2 dibebel rapping tu adalah puisi sastera mereka.
Cuma disampaikan dalam bentuk rapping.

puisi manusia bernama lelaki mmg best...tgok saja,arwah loloq,m nasir,joe flizzow dan malique dll...semua best2...puisi org pompuan mcm sy ni byk main perasaan...biasala pompuan kan makhluk emo..haha...

skrang ni annur mmg malas sgt nak bukak papa buku,even novel...buku sekolah?lagila malas...ni proposal tak siap2 lagi,habisla kena empuk dgn supervisor..haha

feez said...

Perempuan makhluk emo...yaa setuju memg amat hemooo.. Teringat lak makhluk tuhan paling seksi ahaha..

Haaa proposal tak siap lagi ye?

Dok bz menulis blogg je mana nk siap hihihi

Keje ke study lagi annoq ni.

study.tp student yg pemalas.sgt.slalu tdo dalam kelas.datang lambat.terus terang blaja ni sbb mak paksa je.eleh kalau ada mood proposal bole siap dgn sgt cepat.takda mood,berminggu pun tak siap.haha.

annur jenis keras kepala.suka buat apa yg sy suka.perkataan 'jangan' adalah satu perkataan yg amat2 digemari utk dilanggar...haha

teruk ek?

feez said...

Wow, patutlah berani. Baran. Rebellious. Keras kepala. Percaya tak saya ckp org mcm annur ni kalau sudah dipengaruhi akan boleh act like 'bold action'.

Dhada pun sama rite...thats why yang jangan tu dilanggar dan bold action.




bold action tu apa?annur baran?takla..penyayang je..haha

dhada?dia tu lemah lembut je sebenarnya...annur lagi baran..kalau nak taula...anak dhada yg malas mandi tu annur bole tarik mcm malaikat maut...tapi beragakla,selepas dia dipujuk dgn sgt baik sekali...tak jadi gak,tarikkk...haha

feez said...

tindakan yg botak, nekad dan berani.

feez said...

Bukan botak actually, semberono yg plg tepat.

ooo...tapi sebenarnya annur berani kat alam maya je..kat luar penakut mcm tikus..jalan pun tunduk je,cewah...dhada dgn saya sama tapi tak serupa...kitorang selalu bergaduh...selalu...

Dunia adalah bayang-bayang akhirat...

Bayang2 warnanya hitam gelap...
jd dunia ni hitam gelap sebenarnya. Cayaha iman yg meneranginya...
Tanpa iman dunia terus gelap gelita,
tanpa iman hati juga gelap gelita.

Setiap benda ada bayang2nya,
Manusia juga ada bayang2nya,
Manusia tanpa bayang2 bukanlah manusia....
Pun begitu Bayang2 bukanlah manusia...
Jadi usahlah kita mengejar bayang2... huhuhu...

feez said...

Benar anakanda bertuah,
Bayang-bayang jangan dikejar

kita tak kejar bayang2,tapi bayang2 selalu mengekori tatkala wujudnya cahaya...tak gitu?

feez said...

Ah, jaya tu kejar bayang-bayang...
Hasut dhada dan pengaruh orang lain.

:)sabor...

feez said...

bosar :)

bengong ini olang.banyak sgt makan kepompong kot.hehe

wangsa said...

ah...annur..nampak gayanya aku terpaksa hantar kamu ke padang pasir yang tandus lagi gersang
biar kamu berkawan dengan black widow dan kambing gurun saja
tiada siapa manusia pun yang akan mengongkong kamu
kebebasan mutlak adalah milik kamu
biar panas terik mentari gurun itu sentiasa menghidupkan bayang-bayang dirimu sendiri

bersedialah.....

ala.janganla.sedihla gni...korang semua kenala didik annur jadi seorang manusia yg dgr cakap sikit...hehe...

ps:halo apek,lu mau cari gaduh sama gua ka...haha

korang ni...tau tak annur sebenarnya lemah lembut tali kecapi je...jgnla paksa annur jd ganaz...skrang ni tgh blaja jadi pompuan yg ayu kuyu muyu dan anggun...jd tolongla support sikit...haha

serius.

wangsa said...

annur

hitam pada mata kuyu mu
mungkin putih bersinar dimata ku

putih pada mata kuyu mu
mungkin hitam legam dimata ku

kelabu pada mata kuyu mu
mungkin hitam berkilat dimata ku
mungkin juga putih bersih dimata ku

aku adalah seorang perindu kepada ibu bapa dan keluargaku
dalam setahun boleh dibilang dengan jari berapa hari saja aku bertemu menziarahi mereka
sejak kecil hidup terpisah menjadi perantau di kejauhan sehingga kini
hanya doa dan harapan selalu aku panjatkan untuk kesejahteraan mereka
kebebasan mutlak adalah milikku sedari dulu
kebebasan adalah hadiah paling berharga dari ibubapaku
kerna aku faham dan sedar tidak semua manusia mempunyainya dan mengecapinya
kebebasan mengajarku lebih menghargai mereka kerana aku tidak dapat sentiasa bersama mereka

kebebasan kadangkala adalah sebuah penyiksaan
suka...atau tidak suka....kau terpaksa berfikir, bertindak dan menghadapi semua dan segalanya sendirian

itukah yang kamu mahukan sangat annur?

putih dimata kuyu mu
boleh saja hitam dimata ku

puteri jalanan kalau merajuk muka monyok nampak tak cun
buka hati dan minda seluasnya
kami mahu kamu berani pada tempat yang sebenarnya
bukankah puteri melayu itu juga seorang srikandi ...bukan hanya sekadar gadis pingitan yang bersembunyi disebalik pintu bilik saja

wahai wangsa...

apa yang aku terangkan disini cuma cebisan ttg diriku...terlalu banyak yg kamu semua belum tahu dan mungkin saja kamu belum sanggup tahu...kisah hidupku disinari dengan cahaya hitam dan putih...aku bangkit kerana hitam yang aku hadapi dulu...aku menulis di blog kesayanganku hud2 itu bukan semudah yang kamu semua sangka...itu adalah luahan rasa aku...adakala aku menangis teresak2 ketika menulis...adakala aku menggigil kemarahan ketika menulis...kamu semua saja yang tak tahu...aku tak mahu kamu semua jadi seperti aku...tidak aku juga mahu golongan terbiar diluar sana terus menjauh dan menjadi musuh masyarakat...mereka boleh duduk diatas bahu aku...perasaan mereka sangat sakit...aku kuat,maka biarkan mereka baca setiap luahanku dan bangkit tanpa jatuh lagi...pijak aku tak mengapa,janji mereka bangun..dihati mereka punya satu kekuatan yang tak terkalahkan...aku pernah berada di puak putih,pernah juga berada di puak hitam...dan kini aku pilih antara keduanya...menjadi pendamai untuk keduanya...

bukan mudah untuk aku sampai disini,maksudku di alam maya ini...aku kesini bertujuan...bertujuan mencari hati2 emas yang gagah hadapi apapun dugaan di dalam kehidupan...bina diri dan keluarga seterusnya masyarakat...itulah yg aku mahukan...aku mahu melayu dan umat manusia semuanya damai dan gagah...bukan kaku dan membisu sehingga nyawa jadi korbannya...aku mahukan kedamaian yang bukan darah cagarannya...tolong fahami aku...terima hitam putihku...didik aku kejalan yang selamat...aku bermohon...

aku bukanlah gadis pingitan yang bersembunyi di balik pintu2 gelap...itu bukan aku...kamu semua sangka aku adalah manusia yang tiada kerja dan menghadap blog 24 jam...inilah masa aku untuk berehat dari penat lelah kehidupanku sebelum ini...selagi mampu aku akan menyumbang...bila kesibukan menyelubungi mungkin saja kita takkan sempat bermesra seperti ini...aku bukan gadis yang mampu berduduk diam...itu bukan sifatku...

wangsa said...

ok....sekarang annur kena berkawan dan bersosial dengan alien2 pulak

bersedialah ke planet pluto...
alien2 itu akan menunjuk cara puteri annur menjadi anggun, ayu, berani, berisi dan terpuji

selamat berseloka di planet pluto bersama alien...!

teruk betul wangsa ni...baru je luah perasaan bukan dia nak amek kisah pun...orang da sedih2,sayup jer...dia masih nak mengusik lagi...smpai betul hati...feez,ikat sama ini wangsa...cepat!kita seret dia masuk amazon...

ps:halo apek,lu betul2 bikin wa naik panasla...

takpun sdr A.B(anaknda bertuah)...annur tau sdr AB tu tau mcmana nak silatkan ini wangsa...hohoho...sdr AB.cepat bersilat,kalahkan ini wangsa yang sombong...beta mahukan dia hidup2...beta mahu campak dia di hutan amazon sana...biar dia bertapa dan insaf diatas perbuatan derhakanya itu...heh!

Wangsa kita pasung dgn 7 rantai besi, masuk dalam 7 lapis peti besi, letak kat bawah 7 lapis bumi.... biar dia meraung 7 kali setiap 7 minit....hahaha... ok tak? tuan puteri???

bagus AB...beta setuju...jalankan dengan segera...!

ps:hohoho...ini kawasan beta punya...jangan ada sapa pun berani derhaka...daulat beta akan kamu telan kelak...hohohoho...

wangsa said...

suukaaa......

ok, cepat ceritakan apa ada di planet pluto wahai puteri jalanan annur

kata saja mahu menghayati kehidupan masyarakat disepanjang perjalananmu

dunia hanya setakat di planet bumi sajakah?
makhluk itu hanya manusia sajakah?

setiap getaran rasa
setiap kerlipan mata
setiap denyutan nadi

seluruh alam semesta secakerawala ini dapat menerimanya, memprosesnya serta memantulkan semula kepada makhluk2 yang lain di jagat raya

engkau sudah lupakah pelajaran itu wahai annur so called puteri jalanan?

berjalan setakat dibumi saja...???
luahkanlah lagi rasa-rasamu itu semahumu

wangsa said...

anakanda bertuah
sesungguhnya kamu memang seorang yang sangat bertuah....
bagus...

kamu diam wahai wangsa...sdr Ab,kata sudah diikat,tapi kenapa ini wangsa masih bebas berkeliaran...tak bole jadi ni...takkan beta perlu cemar duli kot?biar betolll...hahahaha

feez pulak,feez,jalankan tugas anda...akan beta hadiahi dengan puisi cengkodok penyek nnt...hohoho

kaki, tangan, kepala dan badannye saja yg boleh diikat, mulutnya tak dpt ikat...

tak mengapa Ab,beta faham kesukaran yg kamu hadapi...sebentar,beta ingin turun dari kursiyun ini dulu,ini wangsa ha betul2 kasi wa panasla...dayang!buatkan cengkodok penyek,gunakan pisang tahun lepas yg diperam...beta mahu sumbat ini wangsa...

dayang?oh dayang...mane pegi dayang beta ni...feez pun bolela...cepat feez,bertindak!
kasi sumbat mulut ini wangsa dengan cengkodok basi...!

Maaf tuan puteri... wangsa ni ada ilmu kebal... dan pandai pula di melepaskan diri...

Wahai wangsa bagilah peluang cik puteri annur meluahkan perasaannya...

Dengan izin Allah swt, Said Nursi membaca sepintas lalu sebanyak lima mukasurat lalu memberikan semula buku itu kepada doktor itu.Dia mula membaca semula apa yang tertulis sebanyak lima mukasurat itu sambil disemak oleh doktor itu tanpa meninggalkan sepatah perkataan pun.Doktor tersebut terkejut dan dalam keadaan takjub itu beliau berkata : “Sesungguhnya tuan bukan seorang yang gila tetapi seorang yang luar biasa!”.Selepas itu Said Nursi dibebaskan dan tuduhan gila keatasnya gugur setelah doktor itu mengesahkan Said Nursi seorang yang sihat .

Ketika dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan fitnah mencetuskan kekacauan, beliau dengan berani berkata di depan hakim : “Sekiranya saya ada seribu nyawa, saya sanggup mengorbankan semuanya demi untuk syariat islam.Kerana syariat itu adalah sumber kesejahteraan dan kebahagiaan, keadilan sejati serta kebajikan”

Petikan dari blog sangtawal sakranta.

beta tak mahu! tak mahu lagi luahkan perasaan...semua jadi bahan mainan raksaksa wangsa saja...lupakan saja...heh!

ps:eh?mcm sedap je cengkodok penyek basi ni...beta ngap jela...(makan smbil sorok2)

Dah tido lena agaknya wagsa tu...
tidolah dulu.... sebelum tu... nak rasa juga cengkodok penyek puteri... mintak cikit....huhuhu

emmm sedaap jugak... wangsa tak nak rasa ke??

errkkkhh??!!!

cengkodok...bole...jap ek..."mak,ajar masak cengkodok leh x..."

=p

wangsa said...

wahai puteri jalanan annur yang chantek rupawan tempawan

siapa ya yang selalu berkata hidup ini adalah lakonan di jagat raya ?

siapa pula pelakonnya? engkau..aku...kamu....dia....??

ingat pelajaran yang ini pula....emas itu perlu ditempa, digelek, diulik, dibentuk menggunakan api panas membara....barulah ia menjadi barang berharga yang ada rupa

ingat pelajaran yang ini pula....berlian itu asal muasalnya hanyalah batu biasa-biasa saja
batu itu setelah mengalami pelbagai tekanan serta asimilasi dan evolusi, barulah akhirnya ia diizinkan menjadi intan berlian permata pelbagai warna cemerlang dan gemilang, menjadi kesayangan sang tuan puteri juita idaman

pelajarilah pelajaran2 itu wahai tuan puteri ayu

bukankah kau jua yang meluah rasa kepada penchinta bahawa kamu perlu mengukuhkan layarmu kerana badai taufan itu lebih besar adanya?

kawal emosimu itu....jangan cepat panas menggelegak...

makan cengkodok penyet itu dengan penuh rasa bangga dan senyum sempoi diatas takhta di khalayak ramai...
kenapa mahu menyorok ?
malukah kamu ?
jatuhkah darjatmu dengan memakan cengkodok penyet kesukaan feez itu..
AB pun mahu merasa juga...

luahan rasamu itu tersemat kukuh dihati sanubariku

luahkanlah....rasa-rasa itu..
aku suka mendengarnya..semuannya...

xnak!

=p

wangsa said...

itu annur usik olang tala apa punya ...
tapi kita usik dia sikit saja...dia sula melajuk woo....

tala mau melajuk-melajuk la...ini hari raya maa...
kita kawan-kawan maa...

lu tulis lagi la...balu kita mau faham...kita bole tau apa celita sebenarnya..

nanti lu kata kita talak faham sama lu...
tapi kita kawan-kawab mau faham juga maa..
kita kawan bukan mau tipu atau amek kesempatan punya...
hati kena baik woo..

haiiyaa...jangan itu macam la tuan puteli ayu...

itu AB pun mau tau juga ma...
lu tulis laa..
lu tulis laa...

hmmm...nnt r malam kang...skrang xda mood nak luahkan perasaan da...beta masih murka lagi...kita puisi yok!

wangsa said...

hmm..murka...masihh...
nak jual annur pun dah tak boleh
feez dah beli 5 darham jadi bibik dia...sangaatt...

sebenarnya saya ada cerita sedih dan penuh tragis
tapi nantilah....esok ke...lusa ke...ada rezeki saya kongsikan di sini..

selamat berpuisi!

oklah,annur pun da nak stat bz ni...sesapa yg nak berpuisi kat sini,korang kirimkan je...nnt ada masa lagi annur balas...kepada apek,nnt kirim ya...luah saja...annur takkan perlekehkan walaupun luahan hati sy kamu buat dek je...hehe

ps:adoi mak,proposal aku tak siap lagi ni...mlm2 nnt lepas pukul 12 smbung puisi k...

wangsa said...

wahai annur puteri jalanan chantek rupawan tempawan

luahan rasamu itu tersemat kukuh dihati sanubariku
aku amat menghargainya hanya aku tidak menyatakannya sebelum ini

cumanya aku mahu kau tahu bahawa walau apa pun warnamu, aku dan kami mahu kamu meneruskan saja perjalananmu itu
banyak lagi cerita2 yang menanti
usah termanggu dihimpit penyek oleh kenangan lalu
bila kamu memandu, harus kamu memandang kehadapan bukan....
walau rear mirror itu pun patut dilihat sekali-sekala, namun bukan setiap masa
rear mirror itulah kenangan masa lalu..tidak dilupakan, dan perlu diambil pengajaran untuk memandu kehadapan dengan lebih selamat

umurmu masih muda
proposal pun belum siap segala...keciannya ..nak tolong..??
bila engkau bertemu dan bergaul dengan lebih ramai manusia....makanya mungkin apa yang kukatakan ada benarnya juga

hitam kelam pekat legam pada mata kuyu muyu mu
boleh jadi juga putih bersih bersinar dimata ku dan dimata mereka

selamat berproposal
tajuk apa?

serangga pokok kari yang seram...pecaya tak?annur amek kos serangga...

wangsa said...

percaya...

dulu room mate saya amek kos serangga gak (biotech)..omputih cakap ape ntah...

dlm projek tahun akhir dia terpaksa mengira lalat2 yg berterbangan di tepi tong sampah...kecian betul...

kalau bab serannga saya surrender la..bukan bidang saya

feez mungkin tolong kot...huhu

saya doakan semoga proposal awak cepat siap, cemerlang dan gemilang...

dulu lagi teruk,kena kejar rama2...da mcm kanak2 riang da...kejar cengkerik lagi senang...serkup sekali terus dapat...nak dapat rama2,kena duduk lepak petang2 duduk melangok kat semak samun...mcm ape je...lepas tu nak dapat kena lari sana sini...serius mcm kanak2 ribena...haha

wangsa said...

it's okay...ia adalah proses pembelajaran

bidang biotek sangat luas dan ia sebahagian daripada kehidupan serta keperluan

at least annur tak takut serangga

saya ular, ulat dan lintah memang penakut
kalau nak jadi usahawan ternak lintah...memang fail

apa pun, habiskan je study tu
tanamkan cita2 menjadi usahawan berjaya....boleh tanam, ternak, bela macam2..pertanian adalah perniagaan
bioengineering pun bidangnya luas..cantum2 dna bagai..
jadilah usahawan petani moden berjaya lagi bergaya
menyumbangkan makanan halal lagi suci kepada ummat. serius.
anda ada tanggungjawab lagi besar sedang menanti melalui study awak tu.
leteran dan omelan ibu itu hanya sebab musabab.
nak bela ummah, belalah sumber makanan mereka
nak sayangi ummah, sediakalah sumber yg baik bagi mereka. serius.

saya dulu ada la cita2 nak jadi petani moden, tapi masuk bidang lain
tengoklah....ia adalah impian saya...ada rezeki saya cuba realisasikannya

ok....siapkan proposal serangga pokok kari misteri awak tu...

Serangga pokok kari?? mcm best je bunyinya... boleh makan?

Wangsa dah ok kan... kena pasung 7 rantai kat dalam 7 peti dibawah 7 petala bumi, 7 minit je... ok lah tu.

Kita tunggu puteri annur siapkan proposalnya.... semoga berjaya..

Anonymous said...

Kamu datang dan cuma duduk saja diam-diam atas padang tempat bermain. Duduk di atas tanpa apa alas itu kadang-kadang rasanya lain. Rasa tanah, rasa bumi. Jangan fikir apa, cuma duduk saja sambil senyum tenung pandang apa beda? Pokok besar masih sama, hanya tinggal makin tunduk makin rebah. Tunggu masa.

Hey, kita juga begitu. Antara sedar atau tidak yang jadi penentu.

Dalam diam itu cuba pandang jauh atas langit paling tinggi. Senyum sinis bisa ukir dalam ucap, yang hati kau punya rasa seluas langit, cuma diri kamu sahaja yang masih hanyut sisi pandang.

Toleh jauh mungkin, pasti luas. Untuk apa kamu mahu tunduk dan nangis? Menyesal atas dosa lampau? Itu sekadar hanya gigit kaki kamu untuk terus melangkah. Luaskan hati, seperti langit yang kamu pandang jauh tadi. Dalam diam-diam begini, asyik ya? Kadang hati ada bisik halus, suara lampau lepas mula, Lihat pandang mudah pada rumput. Ada yang pekat warna, ada yang pudar warna. Kalau kamu bagian yang pekat warna, maka terus kamu angkuh menongkah harus. Itu adalah tempat selayaknya untuk kamu. Jangan pernah sia apa yang punya. Ianya percuma. Tapi kalau kamu bagian yang pudar, jadinya harus kerja keras. Sempit mana ianya cengkam asal, dan segera usaha untuk hidup. Capai sisa tanah yang lembap, dan kuasa apa sahaja yang tinggal. Selesai semua, cari bagian yang pekat, damping sama hebat. Damping sama angkuh bila itu juga jadi selayaknya buat kamu.

Fikirkan. *senyum*


*tapi ya, rumput itu sendiri warna nya hijau. bukan hitam atau putih. haha !

-R1-

wangsa said...

AB, memandai je tanya orang dah ok ke belum....

hhmmmm....

pasung
7 rantai
7 peti
7 petala bumi
7 minit

hhmmm.....

memandai je bagi jawapan sendiri...ok la tu...

tanya sendiri
jawab sendiri

ok la tu ye...??..sangaatt

feez said...

puteri jalanan yang mengejar kerengga
awas kamu, nanti masuk baju
hahaha digigit ku tak tahu
nasib kamu!

Anonymous said...

Annur....siapkn proposal cepat. Tahun dpn bg kat kepompong pula ya. Nk tiru utk proposal kepompong pula....hehe.

Maaflh ya....kepompong sekarang amat bz dgn urusan duniawi (jgn biarkn aku terlalai ya Allah) maka jaranglh kepompong dpt bertandang ke sini. Apa2 pun teruskn berkarya ya annur. Teruskn berpuisi ya feez & teruslh menyakat annur ya inchek wangsa :)

-kepompong yg rasa mcm nk rehat setahun-

ehem2.annur dengar ek semua yg korang2 perkatakan...

wangsa said...

R1 - terkedu aku membaca nukilan mu

feez - annur mengejar serangga misteri di atas pokok kari

kepompong - kaulah sahabat sejatiku sentiasa dan selamanya

AB - awak nak makan serangga ke??

annur - ada pernah dengar tak, sekarang ni heboh pasal para pekebun menebang pokok2 pisang mereka disebabkan penyakit pada buah - pisang menjadi hitam ke ape ke...tak boleh dimakan atau dibuat kerepek - buah dah rosak

ehh...ini blog annur ke ...blog saya ye...?? confuse...

sape yg sebut2 nama i niii...baru je lepas tercekik tulang ikan ni...da separuh nyawa tadi...haha

R1,jgn dilayan dorang2 ni...kepala dorang ada semut merah...slalu gigit2 otak dorang smpai jadi sewel sebegini sekali..kasihan...oh,kasihan...

R1,teruskan berkarya,ada mood puisi annur akan balas,haha

wangsa said...

haiya....amoi...lu pernah dengar itu batu api ar...
batu api tala syok...wooo
R1 itu hati manyak baik
apasal lu kasi batu api sama dia

amoi...lu punya serangga kari itu sudah start ka belum..
kasi siap cepat2 maa...

lu masih ada masa kasi api sama itu batu arr...

Makan serangga sedap le... ada sapa2 penah makan serangga?? boleh kasi tau rasa serangga pokok kari??

Puteri annur makan sampai tercekik tulang... tulang ikan ke tulang serangga?? Eh serangga ada tulang ke???

Dunia hanya lakonan...
Kitalah pelakonnya...
Siapa juru kameranya?
Siapa penulis skirnya??
Siapa pengarahnya???

Mohon puteri annur beri jawapannya... atau sesiapa je yg sudi jawab... kalau tak de sesiapa nak jawab.... jawab sendiri le... jawabnya.

Dunia ini hanya lakonan
Cuma lakonan semata
Namun aku bukan artisnya
Tapi aku tetap menjadi seorang dari mereka.

Besok semua akan dikumpul
Dihitung segala watak dan lakonannya
Watak yang betulkah yang kita lakonkan?
Kita ikut arahan pengarah atau ikut nafsu sendiri?
Tidakkah kau ingat!
Tidakkah kau sedar!!
Saat itu semakin hampir!!
Kini kita perlu ingat,
Saat itu pasti akan tiba
Tiba dengan seketika
Tempoh masa yang amat singkat.

Bersabarlah kita hanya berlakon
Lakonan hidup di dunia
Dunia yang sementara.

Madah Anaknda Bertuah

okey on...kaunter pertanyaan sudah dibukaaa...kahkahkah...

testing mike,123...testing...

haiyaa apek...batu api sedap woo..haha.itu R1 sikit pun tarak suka sama apek...itu R1 minat pada annur tau..kahkahkah...apek,itu pisang wa tak mau amek tau...wa cuma minat makan cengkodok pisang je,kahkahkah...

feez,pigi ikat ini apek kat pokok kari...biar dia rasa digigit serangga jadian itu...haha

Ab,berat tu soalannya...jawapannya senang je...awak.saya.kita.mereka...ada dapat?hehe
sy buat sy tgok,sy buat awak tgok,awak buat sy tgok,mereka buat kita tgok,kita buat mereka tgok...hehe...jelas?

ps:sori2 R1,dorang ni ada sikit shot...hehe

kepompong,kesian awk ye bz..mesti letih...tp masih sudi jenguk2 kitorang kat cni,tqqq...proposal mana leh tiru.buat sendiri nnt jgn banyak songeh.haha.

dan

kenapa menggalakkan itu raksasa menyakat i...ini kepompong perlu diseret ke hutan amazon niiiii...

R1,

kau cerita tentang bumi,
kau cerita soal rumput sini,
kau cerita soal langit sini,
dimana pun aku dan kau pandang benarnya kaki kita disini,
ya disini memijak bumi,
melainkan kau itu pari,
hihihi,
manusia yang angkuh memijak ini,
memijak asal sendiri,
selalu punya mau memandang tempat dewa dewi,
kerana disangka sana lebih suci,
lebih bererti,
sehingga semuanya mati dalam harapan sendiri,
leka sehingga waktu terhenti,
padahal kerjaan mudah kan cuma ini,
memandang diri asal semulajadi,
memahami semua bermula dari sini,
begitu mudah kita bina harapan diri,
merealisasikan saja belum benar terbukti,
jangan peduli siapa aku dan kau kini,
kerana tiap dari kita punya waktu yang tersendiri,
jurang pemisah yang takkan cantumi,
walaupun bertindan pada zahiri,
tiada ketemu jika diselidiki,
jalan kita bukan selalu begini,
ini cuma persinggahan diri,
dalam mencari diri sejati,
pabila tiba masanya nanti,
kita semua akan diadili,
apa yang kita berbuat selama disini,
lalu dihukum berkali-kali,
supaya kenal diri sendiri,
yang tak sedar diri,
diberi-beri masih gagal memahami...

peace..:)

Malam terasa sunyi
Siang ternanti-nanti
Dimanakah letaknya hati
Tersimpan didalam diri

Biar ia mencari
mencari erti diri
siapakah diri ini
mungkingkah dikenali

siapa ingin mencari
aku hanya sendiri
sendiri melihat diri
melihat kelubuk hati

Ab,

hati ibarat rumah besar,
dalamnya ada bilik2.banyak bilik,
bukan saja bilik ada juga ruang tamu,
tempat tamu datang menjamu,
tetamu biasa keliaran cuma diruang tamu,
ruang itu juga yang kita hias supaya nama kita cantik,
supaya tetamu kita selesa,
supaya hidup kita terjamin,
tapi mereka cuma datang sekejap2,
bermalam pun cuma sebentar,
dibilik tamu yang juga kita hias2,
hias cantik2 supaya mereka suka,
tapi bila mereka pulang kita akan bersendiri,
berjalan diruang tamu sendiri,
di bilik air sendiri,
semuanya sendiri,
tiada teman dalam rumah besar itu,
sepi,
mereka yang mampu jadi teman setia,
hanya mereka yang kita percaya,
oh bukan,
aku kira mereka yg kita sayang,
mereka yg dekat dalam hati kita,
mereka yg kita ingati selalu,
mereka mampu berlegar kesekeliling rumah,
tanpa pernah kita halang,
kerana kita rela,
tapi sehebat mana mereka yg dekat dihati kita,
kita tetap raja,
ya kita harus menjadi raja dirumah itu,
mesti.

Ya rumah kita
kita raja rumah kita
harta kita?

Hei! manusiaaa...
Jangan kamu sentuh itu harta..
itu harta bukan kamu yang punya....
Ahmaddd Albab yang punya...
hahahaha Ahmaddd Albab....

ops...mari sini itu harta,ahmad albab aka annur...kahkahkah...sy mata duitan...bercahaya mata tgok duit,wow duit...kahkahkah

wow wang emas... banyaknye...

meh kita bahagi sama rata...

satu untuk kau...satu untuk aku.
dua untuk kau...dua untuk aku..
tiga untuk kau...tiga untuk aku...
empat untuk kau...empat untuk aku....

bila mau habis daaa...

ini Ab da kena sampuk daaaa....kahkahkah...

sdr wangsa,amacam?ramai tentera beta disini,masih ada hati bertarung ka?kahkahkah

feez said...

mana ada tentera kamu ramai annur,

kamu seorang saahaja didunia gelapmu

kami yang ramai!

Anonymous said...

Salam.

benar kata kamu, si puteri. aku nampak persahabatan yang terjalin di sini. rasanya suam2. tidak terlalu panas dan tidak terlalu dingin. selesa. Dan harapnya keberadaan aku di sini tidak jejas apa2 rasa yang tinggal.

*senyum baca balasan2 dari wangsa* Salam untuk kamu. dan untuk yang lain juga.

-R1-

Ye salam perkenalan kpd puteri annur dan juga kpd semua.... dah lama bertandang lupa nak berkenalan...

Kpd R1 mcm filem hindi lak...tak ajak G1 same ke bertandang kat sini???

salam semua,

feez,kamu pun tentera beta,jd jgn khianat k...mari bergabung lawan raksasa wangsa,hoho

R1,kitorang kat sini semua gelak2,malu pulak pada R1,kahkahkah,joinla sekali sekala...

Ab,jgnla formal sgt,malu i...haha,jgnla usik R1,kesian dia..=p

kdg2 mood formal mai... maklumlah org biasa je....huhuhu...

mcm mana ye kalau minda kita tafsir hitam itu cerah.... putih itu gelap. cthnya org yg buta sejak lahir, mana dia tau warna putih mcm mana dan warna hitam mcm mana... mcm tu jugak dgn warna2 yg lain2....

Ab,pernah dgr teori relatif?

"sifat sesuatu benda bergantung kepada pemerhatinya"

pada pandangan sy,pertanyaan awak tu mggunakan konsep yg sama...

cth mudah :makna perkataan 'indah' bg saya,mungkin tak sama dgn awak...tafsiran kita berbeza...

kepompong said...

:) miss u all.... zzzzzzzz

-kepompong yg tmpg senyum sblm beradu-

hehe,sempat kirim senyum buat kengkawan sebelum tdo...habisla mimpi ngeri raksasa wngsa nnt,haha

Ismail said...

Yang ada hanyalah Kau dan Aku
Hitam dan Putih
menyimpan rahsia
Maha Kuasa
Gelap bukan bererti buta
Terang bukan bererti celik
Dalam kebutaan ada penglihatan
Dalam kecelikan rupanya ada yang buta.
Titik.

celik dan buta cuma terma,
yang ditafsir manusia semua,
tafsiran bergantung pada diri penafsir,
baik dirinya baik tafsirannya,
begitu juga sebaliknya,
celik tiada bertempat,
kau celik ttg itu kau buta tentang lain,
begitu juga aku,
kita insan tak sempurna,
tiada kasta dalam berkefahaman,
kerana naik turunnya bukan kita penentunya,
kita bukan berlumba minta dipandang,
kerana Dia itu kepunyaan semua,
setiap dari kita punya hidup yang berbeza,
beza ilmu bukan penghalang bermesra,
aku kurang itu,
kau lebih itu,
kita bergabung itu lebih manis,
selagi pemikiran mengkastakan manusia,
selagi itu penyatuan cuma tinggal impian saja,
apa ada pada ilmu?
itu bukan bahan ukuran,
iblis saja ilmu setinggi langit,
kita mungkin bukan tandingannya,
maka ilmu bukan segala,
kasta manusia itu hina,
kerana setiap dari kita itu sama,
hina aku bergantung pada pandangan kamu,
1 kali hina aku lemparkan pada kamu,
10 kali hina terlempar padaku pula,
lalu apa maksud hina jika keduanya terhukum?
yang memandang dan yang dipandang,
tinggalkan saja kasta itu semua,
itulah penyebab dunia berantakan segala,
darah mengalir dari mata manusia,
bukan lagi airmata seperti selalunya,
inilah kisah yang kita perlu ambilkira,
jika penyatuan jadi tujuan.

tinggalkan kasta ilmu segala,jika kita percaya cahaya Dia itu cahaya diatas cahaya...

wangsa said...

kawan2 ku semuanya
aku terpaksa mengikut jejak sahabat sejatiku kepompong yang budiman

kerna aku telah bertapa di dalam 7 peti besi dibawah 7 petala bumi
maka aku akan berhibenasi utk tempoh yg panjang
sesekali aku akan menjenguk aktiviti2 kalian

annur dan AB - apa sudah jadi?
mana kamu dapat itu harta?
sedeqah je lah kat anak yatim.titik.

feez....kita adalah manusia bebas kan??

annur...tentera2 mu adalah serangga2 misteri itu di pokok kari
sudah siap proposal??

kepompong...sudah start puasa 6 mu?
R1 - nukilan mu amat mendalam maknanya....nukilkan lagi puisi2 mu itu ya...

belum. =p

Anonymous said...

ini kalau jumpa secara realiti ni mesti semua ni malu-malu kucing kan...kalau kat alam maya bukan main lagi korangkan..bergelak2 sakan..

kannn...:)

missSenget said...

suka entry ni..!

tp aku tak suka warna putih hitam..

miss(tak sampai hati pggil senget =p),

hitam itu bergaya,putih itu suci.guna pada masa yang berbeza.pada situasi yg berlainan.baru best.

merahandbiru said...
kepompong said...

inchek wangsa - jom kita berhibernasi buat sementara waktu. lari dari kesibukan duniawi ini. puasa 6 ku baru bermula pada hari ini. harap2 tiada halangan untuk menghabiskannya dengan jaya.

annur - apa?? proposalmu belum siap?? memang nak kena piat telinga budak nakal yang sorang ini.

anom - kepompong tak akan malu-malu kucing sebab kepompong bukan kucing. tapi yang pasti kepomponglah yang paling mahal suaranya kalau bertemu di alam nyata...hehe

-kepompong yang singgah sebentar ke sini-

wangsa said...

selamat berpuasa 6 kepompong
sabar dan semoga dipermudahkan

nanti boleh berhari raya buat kali kedua

annur....sabor je lah...

kepompong nak piat telinga annur?biar betol...

wangsa,mmg kena byk bersabar dgn annur...sabar k...

:) senyum selalu....sabar selalu...gembira selalu...huhuhuhu...

harta2 tu kami jumpa sewaktu masukkan peti kat dalam 7 lapis bumi hari tu....
harta2 tu dah dibahagi kpd 7 asnaf, yg tak dapat amil je...
sbb kami terus bg kat golongan2 yg layak...

kaya kat dunia tak semestinya kaya kat akhirat....
yg kaya kat akhirat pastinya kaya kat dunia....

Ab:huhuhu...huhuhu...huhuhu

annur:hahaha...hahaha...hahaha

ps:harta tu bukan kamu yg punya...ahmad albab aka annur yg punya...hahahaha

huhuhu....

abiklah semua harta kat kau ahmad albab aka annur...
aku tak hingin itu harta....
skrg aku dah dpt cincin hikmat.... hahahaha...

sabaruddin tukang kasut kasi hadiah sama aku ini cincin hikmat....
huhuhu...

Senangnya dalam hati...
dapat cincin hikmat...
gosok2 keluar itu jin pakai tocang...
perintah sama jin bawa ke sini satu peti wang emas....
hahaha... kaya aku!...aku kaya!!

errrkkk???!!!

kepompong said...

pehal semua org nk kaya harta dunia ni? Apa kata kita memperkayakn ilmu & memperbanyakkn ibadah..... :p

Annurrrrr.....proposal dh siap?

-kepompong yg mengingati diri sendiri-

belommm...:(

Ya setuju dgn syor kepompong...

kita memperkayakan ilmu & memperbanyakkan ibadah...

Kaya juga akhirnya...
kaya ilmu dan kaya amal ibadah...

Kaya...kaya...kaya...

tapi jika kita asyik kaya batin,lama2 tiada lagi ketuanan melayu..semua tinggal kenangan...kita akan sentiasa jadi bangsa bergantung...duit bukan segalanya...tapi realitinya,segalanya memerlukan duit...bukankah melayu dulu gah dengan kekayaannya,gah dgn spiritualnya?

kepompong said...

AB, annur - hehe...kamu-kamu semua jg mmg kaya dgn bahasa. Berpuisi, bergurindam, berfalsafah dgn bahasa yg begitu indah sekali....fuhhh jeles kepompong dibuatnya.

Inchek wangsa - berhibernasi ke? Mau kepompong kejutkn utk sahur nnti?

Feez - sibuk ke? Lama x bertandang ke mari. (ye ke? Ntah2 kepompong yg jrg bertandang sebenarnya....hehe)

-kepompong yg nk msk tido awal-

hehe,selamat tdo kepompong...tdo dalam kepompong ke?hehe

-rama2 annur- =p

Ismail said...

Hitam dan putih itu perlu
rohani dan jasmani itu perlu
cahaya itu perlu bila malam pekat
gelap itu perlu bila mahu menyelinap
mencari keseimbangan itu yang payah
bersederhana itu yang dianjurkan
tapi kan....
bila hitam dan putih disatu
bukankah ia menjadi kelabu.......

dan.......

burukkah kelabu itu?

pertembungan hitam dan putih itulah keseimbangannya...masing2 memberi jasa ditempat dan posisi yang sepatutnya...selagi putih membenci hitam,perkara tidak akan kemana...malah menimbulkan amarah,benci,hasad,pergaduhan yang tiada henti...tapi fahami hitam,sucikan hitam itu tanpa pernah menyalahi hak dia untuk tetap mencari keunikan diri sendiri...dunia tetap perlukan hitam...putih itu kekasihnya hitam...itu sunnah dunia...

jika kau adalah limau,aku air,maka aku tak harus memaksa kau untuk menjadi aku semata2 aku rasa yang aku adalah dipihak yang betul...kan lebih elok kau dan aku itu bergabung dan membentuk air limau yang sedap...?

jika kau adalah limau,kelebihanmu ternampak pada sifat limau itu sendiri,kau akan kelihatan pelik dan songsang jika kau berpura menjadi air...

maafkan sy saudara Ismail,sekadar pendapat dari manusia jahil...:)

kepompong said...

Kelabu asap...

Ya annur yg manis...dah nak masuk kepompong lah ni..

-kepompong yg x nak mimpikan rama2 annur-

kepompong,annur akan jadi raksasa dalam mimpi awak...tgguuuu...haha

ps:sdr wangsa,annur amek tmpat awak sekejap k...menyamar jd raksasa dalam mimpi kepompong...hehe

Hitam putih kehidupan yg sedang dilalui setiap insan..
Warna warni hidup ini yg beraneka ragam..
adakalanya indah ceria...
adakalanya suram durja...
Kelabu asap sejarah lalu yg semakin dilupakan..
Kelabu pudar masa hadapan yg belum jelas akan jadinya...
ayohlah kita sebagai insan...
jadikan sejarah silam sebagai pedoman dan pelajaran...
Jadikan hidup sekarang medan perjuangan...
bersama mengorak langkah memajukan masa hadapan...
agar hidup bahagia dunia dan akhirat...

cewah...Ab da pandai berseloka bagai skrang ni yeee....hati2,nnt sdr wangsa,feez,kepompong dll semua jeles...annur ok...kahkahkah

ps:satria Ab,teruskan pertapaanmu,masih belum ketemu sisik emas beta kira...haha

aahla,feez mana?lama mendiamkan diri...hmmm...

Anonymous said...

Salam AB, usah terlalu formal. Aku juga bukan siapa-siapa. Ya aku baru sedar yang nama aku gunakan ini mirip sekali filem hindi itu. Ada sempat aku tonton sebentar curi masa masa lebaran. Nanti aku cuba fikir satu nama agar sama hebat sama damping dengan kamu semua. Haha!

Wangsa, berpuisi itu bukan kemahiran aku. Cuma sekadar menulis buat lepas2 apa rasa. Kadang mahu juga terbang tinggi di langit sampai lupa pecah palung dosa yang buat kaki terus pasak di bumi.

Miss Senget juga di sini? Kenalan lama tu. Atau aku bisa sampai sekarang masih kenalan. *senyum*

Dan buat si puteri pemilik teratak, teruskan menulis. Aku suka tiap patah yang kamu bicarakan (atau tuliskan!) .

*hitam tidak pernah jahat, dan putih tak mesti baik. Asal cahaya itu juga kamu akan temui selepas lewat kelam. *senyum*

-R1-

salam buat kamu R1,

ketemu kenalan lama ya?hehe

terima kasih,kami semua disini berseloka penghilang gundah...jika R1 ada apa yg dapat dikongsikan,silakan...annur sgt2 mengalu2kan..:)

teratai bunga,
kau berseri tanpa sesiapa,
dunia dan seisinya tiada beri keburukan pada jiwa,
pabila kebaikan dan kesucian kau tanam jauh didasar sana,
hidup diselubungi kebodohan dan jeritan dunia,
kau tangkis segala guna sabar dan tenang jiwa,
kau melihat manusia dan kitaran hidup pura,
kau simpan kesakitan kau tangis derita,
bukan untuk dirimu yang kau kesal kecewa,
tapi mereka yang tiada mahu gembira,
jiwa lemah hadapi segala,
akhirnya mati dalam sia2,
tali yang ada mereka guna,
untuk mengikat tangan dan kaki mereka,
alangkah kasihan hidup mereka seharinya,
gunanya untuk mencaci maki marah saja,
wajah dan usia seharusnya sekata,
tapi tiada peraturan ini pada mereka,
kerana hasad dan dengki mereka hias dirupa,
haiwan pun jelik apatah lagi manusia,
melihat mereka tiada rasa,
kaku semata dan kusut jiwanya,
aduhai teratai bunga,
hadirkan saktimu pada jiwa seperti mereka,
masuk kedalam lubuk taman raya,
hiasi dengan saktimu bunga,
supaya keturunan kelak maju segala,
dihiasi dengan jiwa2 bercahaya,
cahaya indah datang dari sakti bunga,
bunga teratai yang gagah laksana,
pahlawan dewa dewi kayangan sana...

"Kepercayaan bukanlah ayat2 dusta,
tindakan pura2,
bukan...
kepercayaan itu azimat,
pegangannya keramat,
keramat kata dalam nyata,
bukan khayalan semata-mata,
bukan mimpi igauan saja,
dia nyata dalam segala,
jika begini biarkan saja,
diuji biar kehabisan idea,
baru gempar seluruh dunia,
siapa kita siapa dia,
kita muhammad bukan sebarang saja,
gerak kita gerak dia,
tenang bersahaja pelambang jiwa,
dalam suci dari bahana,
luaran kita seindah teratai bunga,
dalaman kita setenang air di kolam istana,
misteri kita semistik mantera jampi serana,
diam kuncinya ketaman bunga jiwa,
senyum kita senyuman menduga, pandang kita pandangan mutiara,
secerah matahari seindah bunga seriang rama-rama,
sesuci air buat penyambung nyawa..."

-sebuah nukilan lama-

Anonymous said...

talked about a lot of people repayment ones own funds punctually as well as lacking bank charges
A number one bill charitable trust expects numerous most people embracing them all for the purpose of guidance across fast cash advance bills to make sure you twin the following. bill nonprofit charities pronounces all-around have used any short term, excessive attention financial loans this season. All the charitable organization affirms four years backwards the volume of shoppers with them seemed to be insignificant.
kredyty bez bik
chwilówki ulotki
http://pozyczkanadowod24.org.pl
pożyczki w internecie
szybka pożyczka warszawa

http://kredyty-bez-bik.org.pl
http://szybkapozyczkaonline.com.pl
http://kredyty-bez-bik.org.pl

Anonymous said...

Hello just wanted to give you a quick heads up and let you know
a few of the images aren't loading correctly. I'm not sure why but I
think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show the same results.

Here is my webpage pozyczki pozabankowe

Anonymous said...

Nice post. I was checking continuously this weblog and I
am impressed! Extremely helpful info specially the remaining phase :)
I maintain such information much. I was seeking this
particular info for a long time. Thanks and best of luck.



my web blog - kredyty bez bik chełm