10 tahun yang lalu...

22:13 puteri jalanan a.k.a annur 71 Comments

sumber gambar: frossonice.blogspot.com

"Aku wujud di dalam kepercayaan kamu"

Ada yang bertanya mengapa aku masih disini,
masih berkeliaran didunia maya ini,
sedangkan tragedi telah menghempap kami,
membawa pergi segala kenangan yang dicipta abadi...

10 tahun yang lalu...

Aku diam. Ketawa. Lalu termenung merenung langit malam. Malam sudah larut. Sekali sekala kedengaran bunyi kereta menentang angin. Sejuk benar malam ini, angin yang berdesir lembut mampu membuatku menggigil. Aku berlari kedalam rumah, mengambil baju sejuk lalu melangkah keluar kembali menghirup angin malam. Aku duduk sambil menongkat dagu dan memejam mata menikmati segalanya. Suasana sepi yang membawa aku jauh terbang entah kemana. Fikiranku melayang-layang memikirkan.........

dia.

Ya,dia...

Aku cari dia. Dia dimana. Siapa dia. Aku rindu. Dia itu fitrahku. Tapi,persoalannya, siapakah dia...mataku mulai layu kerana buntu dalam sendu. Beginilah aku hampir setiap hari. Memikirkan tentang sesuatu yang tak pasti, tapi hati kecilku berkata, dia itu wujud. Aku yakin keberadaannya didunia ini, disatu sudut situ, yang aku sendiri tidak tahu dimana letaknya tempat itu.

Tuhan, tolong jagakan dia untukku...

Angin malam semakin menusuk kedalam diri. Aku bingkas bangun sambil mengemaskan baju sejuk yang semakin pudar warnanya. Aku melangkah pantas menuju kekamar. Termenung lama sehingga aku tertidur dan bermimpi...

Kini.

Aku semakin hanyut dibawa arus dunia. Setelah lama dan selepas berbagai peristiwa yang terjadi, aku lalu teringat kisah 10 tahun lepas. Disaat aku kerap merenung bertanyakan tentang semuanya. Aku bertanya siapa aku, kenapa aku begini, aku sering mengingati seseorang yang misteri, aku sering menangis kerana sakit dengan dunia, aku, ya semuanya tentang aku. Kekerapan aku berfikir tentang diri telah memudarkan semangatku mencari tentang yang lain. Dunia perang sana sini, gempa bumi di negara sana, dan gosip semasa .Semuanya langsung tiada di dalam hatiku. Aku cuma mencari aku, dia dan Yang Sana. Sehingga aku seperti si gila yang menulis tulisan2 comot di sana sini. Semuanya hanya berkisar tentang kami. 

Ya,tulisan comot yang telah membuatku hampir gila kerana terlalu kerap berfikir. Tulisan comot yang telah menceritakan kisah kami, kisah percintaan kami dan hanya diabadikan dalam kenangan. Kerana tulisan itu sekarang entah dimana letaknya. Melayang dibawa angin mungkin atau reput dimakan anai-anai. Entah aku tak tahu. Tak mengapala, itu lebih baik kerana jika tulisan itu masih wujud, aku pasti kamu semua akan mencampakku keneraka kata-kata. 

dan...

Inilah secebis kisah silam seorang perindu sepi...

Disaat ini.

dihadapan papan kekunci...aku selesai menaip tenang...

tentang...

"Sebuah kisah yang telah diabadikan dalam memori usang seorang puteri...seorang puteri yang akhirnya pudar dibawa mimpi...melayang-layang bersama selendang kuningnya terbang kelangit tinggi... dan akhirnya terjatuh kerana sedar ini semua ilusi...ilusi yang tamat dalam realiti..."

Setelah semuanya...


"maafkan aku kerana terlalu tegak berdiri..."


You Might Also Like

71 comments:

Haikal Blank said...

dia akan sentiasa dekat. selagi kita percaya.

Pertarungan Hati

Tika waktu berlalu pergi
Angin bayu memukul hati
Apakah gerangan maknanya ini
Hingga lamunanku dibawa pergi.

Oh waktu…
Hadirnya kini membawa erti
Hamparan terbentang medan perjuangan
Perjuangan bertemu antara hati
Demi menguji hakikat keimanan
Yakinkah daku pada pertarungan
Mungkinku patah atau megah
Waktunya ini perluku tempuh
Bersama kekuatan dan pasrah.

Diriku ini…
Tiada memiliki kekuatan itu
Hanya keyakinan menebal kini
Harapan bulat kepada yang berkuasa
Memohon kekuatan dari Yang Esa.

Madah Anaknda Bertuah.

“Dan pada dirimu, mengapa tidak kamu perhatikan?”

http://berkatayahnda.blogspot.com/2011/08/siapa-mengenal-dirinya-keturunan.html

Rahsia ada pada dirimu....huhuhu

ya sdr Haikal,benar dia sentiasa dekat pada yang mempercayainya...

Ab,sabor...hehe

baik tuan puteri....
sabor selalu...huhuhu

hehe,Ab,jawapan semalam adalah puteri 7...haha,annur tak tahula...pening da fikir...bgtaula...atau melayu...hehe...

ada saorg sj manusia yg paling malu dalam dunia ni...sejak zaman nabi Adam a.s. hingga skrg ni... cuba teka...hehehe...

ada sesiapa yg nak tolog puteri degil kita ni??? huhuhu...

kalau siapa dpt bg jwp yg tepat...saya akan cerita lebih lanjut ttg Naga...hahaha...

muhammad...

kurang tepat jwpnya... cuba lagi...
muhammad yg mana? kan banyak muhammad...huhuhu

puteri 7 bukan manusia...hehehe.

isk...emm,nabi Muhammad saw mungkin...

mana boleh mungkin2... mcm tak yakin je... ni cikgu nak marah ni...hehehe...
jwb dgn penuh yakin...
ok...cuba lagi...

ala Ab niii...ok2...Nabi Muhammad saw.

aaa...mcm tu la...

ok..jwpnya memang tepat...100%

setiap jwp perlu ada alasannya...
boleh cik puteri bagi satu alasan yg membuktikan Nabi Muhammad s.a.w. org yg sgt pemalu....hehehe....

satu je alasan dah cukup...

emm...sebab masa 1st love pun baginda dipinang...disitulah pemalunya...:)

sebelum Ab teruskan cite lanjut ttg Naga...perlu tunggu dulu respon dari peng'commen' lain...

mood menunggu:...mugkin ada yg tak setuju dgn jawapan tadi...huhuhu

ps: nanti ada lak yg ckp kita menghina Nabi Muhammad s.a.w.

Puteri annur yg degil mmg bijak...

ps: jgn perasan jika dipuji...hehehe

okey...:(

kepada sesiapa,komenla cepat,annur nak tau pasal naga ni...serius.

Ab lambat sgt nasihat,annur da perasan da...haha

annur kan kaki perasan,kahkahkah

ok..yya annur mmg selalu perasan...sbb girl mmg sgt kuat perasaannya...

dlm masa duk tunggu commen...kita cuba jwb satu lagi teka teki... ok?

haha.okey Ab.cepat apekebenda teka-teki nye ni...jgnla bg yg susah2...hehe

en wangsa ke mana ya? annur perasan tak??

Ab,adakah ini sejenis teka teki???!

ntah...sdr wangsa...ooo sdr wangsa...dimanakah anda...Ab rinduuu...jgn sedih2,mari kesini hilangkan duka...bersama teman2 yg gembira diluar muka...marilah datang...beta seruuu...

teka teki ni senang je...
bunga apa yg bersinar2...hehehe...

sdr wangsa,ini tempat utk mereka2 yg tabah...senyum gelak tawa yang menghiasi diri yg didalam duka...marilah sini bersama kami2 yang tabah...

kalau en wangsa tak muncul...
Ab nak ganti tempat dia sekejap...hehehe...

nak tanya annur ttg proposal... dah ke??? dah siap submit ke???
huhuhuhu...

Ab,annur tau...bunga telur...semalam abg annur kawin belah pompuan...bunga telurnya mcm ada letak blink2.bersinar sgt...

ala Ab ni...toksahla disebut...senyap2 sudah...haha

ok2,smbung teka teki tadi...betul tak jawapan annur,bunga telur...

jwp tu salah...cuba lagi...hehehe

jika berdiri kamu itu betul kamu teruskan jika tidak tunduk sedikit...

LS,hmm...nasihat yg baik...tapi ttp kena tunduk sikit,sebab rasa dalam hati yg memaksa...:)

Ab,kenapa salah?cuba terangkan...betulla,semalam bunga telur tu bersinar sgt...smpai sakit mata org tetengahari buta tu...haha

fifie said...

Annur please buat novel. dah ada bakat menulis nie.

hehehe...silau matamu bagai...

yg bersinar tu manik2nya bukan bunganya...huhuhu

ada jwbn yg lain??? yg lebih tepat...hehehe

alamak fie,tatabahasa semua annur langgar tuuu,haha.
tp nnt kalau annur buat novel,laku ke?hehe.ni kalau adik annur tgok mau kena pancung ni...dia marah annur kalau menulis selalu salah tatabahasa.haha

Ab,xda.bg annur itula jawapan yg paling tepat.sebab baru semalam annur tgok bunga telur tu...mmg berkilau tang bunganya...serius...haha

ok2,tukar jawapan...bunga kristal...amacam?

kepompong said...

Bunga api....hik3x

AB...tiada naga dlm kepompong ya...

-kepompong yg nak zzzzz-

mesti jawapan kepompong tu salah jugak,hehe.betul tak Ab?

kepompong,sebelum tdo,kim salam kat kucing pompuan tuuu...cakap annur kim salam...taula dia jawab nnt,haha

aaa...kepompong dah muncul...tp jwp bunga api tu tak tepat...sbb berapi2 bukan bersinar2...hehehe...tp kepompong dah nak tido kat dlm kepompongnya...kalau takde naga, apa ada kat dlm kepompong??? masih tertanya2...???

bunga kristal pun salah jwpnnya...sbb kristal tu batu bukan bunga...hehehe...
cuba lagi wahai puteri annur yg degil...hehehe

Ab nii,suka bg soalan susah2...peningla...bunga berkilau...bunga berkilau...bunga berkilalalalalalau...hmm.

apa pulak jawapan Ab?kongsila...mana tau annur dapat idea dpd jawapan Ab...

bukan berkilau2 cik puteri sayang....

bunga yang bersinar2.... bunga betul bukan bunga buatan manusia...
huhuhu.... ;)

ingat senang je... susah juga ye tekateki ni...

aik?bersinar tu lain ke dgn berkilau?

emm,bunga ape...teratai?haha.asik2 teratai je.nnt org pun bosan.haha

Ab,beta arahkan kamu bgtau jawapannya sekarang sebelum beta sumpah kamu jadi naga..haha

berkilau mcm bintang....
tp bersinar mcm matahari... hehehe...

opps....Ab dah bg jawapannya.... ;)

ok! bunga matahari. yeah.

Betul....pandai anak murid cikgu ni....hehehe...

nota: syukur tak kena sumpah jd naga...huhuhu

eh?sejak bila Ab jadi cikgu ni...hehe

Ab,sambungla pasal naga dan teratai...kepompong pun nak tau...aritu dia kata...

nampaknya masih belum ada yg komen...

satu lagi tekateki boleh???
yg ni mesti senang punya...sekali jawab je...hehehe.

apa benda yg paling tajam???

ooo,ini soalan kacang...kata2.

jwpn kurang tetap...kata2 bukan nama benda...huhuhu

ps: kacang mahal soalan ni...

ok2.annur nak fikir dlm mimpi ni...sok annur jawab...hehe

ps:Ab kalau bg soalan,mesti susah2.haha

-Annur yg ada kelas pg-

Haiwan naga boleh hidup dan bergerak bebas di darat, di udara, dlm air, dlm tanah juga di angkasa raya...

soalan untuk semua: Apakah kaitannya Nabi Muhammad s.a.w. dgn Naga???

Mimpi kan juga soklan ni...wahai tuan puteri annur yg bersinar2....hehehe
:)

sikit teguran buat Puteri annur.. ;)

Gambar bunga teratai kat atas puisi annur2: seri wajah teratai bunga.... sebenarnya gambar tu bunga seroja...bukan bunga teratai...

bunga teratai dan bunga seroja ada bezanya... serupa tapi tak sama... hehehe

kepompong said...

Jwpn nya 'lidah' wahai AB. Hehe...cam cicak lak pulak bunyinya..

Didi oooo didi...sila betulkn tatabahasa kakakmu ini. Ada ke patut kucing dikatakannya perempuan bkn betina...

-kepompong-

ya betul....pandai cik kepompong ni...celik2 mata terus jawab...

annur ada kat bilik kuliah...hehehe..

Fel said...

Benda yang lepas, usah diratap. Dikenang, boleh.

Naga, kemampuannya diluar dugaan spt langit yg terbentang luas tak termampu manusia menduga keluasannya...

Naga boleh terbang, bergerak sepantas kilat, boleh berenang, menyelam, berjalan didarat sbb dia ada 4 kaki, boleh halimunan, dan boleh sembur api sbb tu pasukan bomba anti sgt dgn si naga....hahahaha...

ps: annur nak kena masuk tadika semula....Ab jd cikgu besar di Tadika Swasta...hehehe

wangsa said...

menjenguk rakan2 mayaku sambil menghirup udara segar di muka bumi

hhmmm...sudah banyak ketapi yg tertinggal.....tetapi ditempat hibernasi ku ini tiada ketapi, bas atau lrt...bhkan masa pun tiada..semuanya infiniti...

annur....ha..ha..ha...
kau lupakah bahawa aku supervisor mayamu....???
AB tu pulak pembantu setiaku....
AB....tanya je proposal dia dah siap ke lum..ataupun annur tu dah start lab work ke lum...??

bila nak email proposal yang lengkap...??

wawawa....AB susahnya teka-teki mu itu..?
teka teki teka lekuk
ular mati isap rokok
apa dia..??

kepompong...apa khabar kucen2 kesayangan mu..??

annur...pesanan dari pihak penaja...jaga kakak iparmu itu baik2 ye...jangan dibuli dia ya...nanti kami jual kamu...
kamu baru ditebus oleh feez sebanyak 5 dirham aritu utk dijadikan bibik...sudah lupa...??
kalau nakal lagi...aku akan jual kamu dengan nyonya taugeh pulak..

wangsa said...

feez
apa khabar kamu hari ini?
tidur lenakah kamu malam tadi?
sabarlah feez....

anjing menggonggong tiada henti
nyamuk betina mengidam darah manis terunamu...ha..ha..ha.. (muahhaaha...kepompong akan ketawa begini bukan...?)
masih teruna kah kamu..?
atau sudah diikat kaki dan tanganmu oleh sidia..??

feez
kongsikanlah puisi wiramu yang mana boleh

(kalau annur..dia akan ehem..ehem..siapa wira disini ya..nanti beta nak jadikan pengawal peribadi....boleh kan feez kau menjadi pengawal peribadi puteri bermata kuyu muyu itu..?)

kau masih ingat lagu jamal feat malique??
katak dihujung kampung yang menyanyi sambil memegang mikrofon tu...
begitulah kiasan aku disini, dalam dunia rakyat yang banyak tidak diketahuinya
katak pun kataklah.....

aku sangsi dan konfuse dengan negaraku sendiri feez
nampak sekular, bersahaja, tak kisah dan berkawan dengan semua orang tanpa mengira fahaman
kecuali sebuah negara haram itu, memang kita tak akan pernah sebulu
tapi telalu banyak rahsia dalam rahsia, berahsia sentiasa
rahsia...rahsia dan rahsia....
maha rahsia, super rahsia...
berlaku strategi dalam strategi
semua bersegi-segi dan berwajah-wajah
negara kita ini memang banyak wajah kah feez...?
entahlah....aku pun tak tercapai untuk mengerti

feez
selain puisi mu yang puitis muitis setiap kali sebelum tidurmu
tentang nyamuk2 dan anjing2 malam jalanan itu...hehehe
selain dari sepi mepi mu yang kau gusarkan itu
boleh kah kau nukilkan pesanan dan cerita yang boleh diberitahu kepada kami
(apa2 yang orang seperti kami boleh tahu, yang bukan menjadi rahsia dan strategi)
tak apalah kalau kami mendengar hingga terlopong
hingga nyamuk2 itu akan masuk kedalam mulut pula
biar katak dibawah tempurung itu pun terhenti menyanyi
agar dia lebih mengerti nikmat kebebasan walau hanya dibawah tempurung
biar katak sedar bahawa hanya keamanan yang dpt menjamin dia boleh terus menyanyi walau dibawah tempurung

bila perang meletus
tempurung pun akan terbang entah kemana
bom, peluru, periuk api akan mengganti tempurung syurga sikatak
kasihan si katak kerana tempurung syurganya sudah tiada
maka katak akan menyanyi dicelah2 bom, peluru dan periuk api
itupun jika katak masih hidup lagi

Anonymous said...

Salam ku hulur
tidak ku jengah lama teratak mu ini
Tidak mengizin waktu dan masa
Rindu datang menerjah
Lantas ku terjah link Selendang Kuning di Fb terlihat tertera..kakak mu punya angkara

Duhai Puteri
Moga kasihku kasih semua
Tiada yang mencemburui
Tidak dipisahkan oleh ombak rindu
Agar kita sentiasa bersama
walau aku tidak sehebat pujangga namun puisi ku datang dari hati yang suci

Kerna aku juga antara jiwa jiwa yang kosong
Menerajang berlari mendekat panahan tak akan singgah menuju keabadian

Aku sekali lagi

kepompong said...

AB...kepompong memang pandai...hehe (mode perasan).

Inchek Wangsa...dah keluar dari tempat hibernasi ke? Panjang lebar catatanmu kali ini...

Feez, Annur...teruskan dengan karya/puisi kalian yang indah-indah tu ya...kepompong tak jemu2 membacanya...

Kali ini giliran kepompong pula untuk berhibernasi...jaga diri kalian baik-baik ya. Kepompong mungkin akan pulang semula ke teratak annur ini dalam masa 3,4 bulan dari sekarang...

Untuk 3,4 bulan ini silalah rindu-rinduan pada kepompong yang comel ini ya... hehe :p

-kepompong yg super duper bz tahap pak menteri-

Wah...kepompong baru puji sikit dah nak hibernasi...lama lak tu...hehehe
lepas 3,4 bulan nanti kepompong bertukar jd rama-rama yg cantik berwarna warni....tak pun jd Nagaa...hahaha...

Inchek wangsa dah dpt aura baru...hehehe

Apa khabar feez skrg ye??? semoga selamat selalu hendaknya... :)

Annur kemana pulak ye??...ni mgkin tgh kaluit sbb proposal belum siap lg...huhuhu ;) cian annur... tu la degil lagi....hehehe

khas untuk teman semua....dengarkan...

aku mendengar apa yg kalian semua perkatakan,
bibirku terkunci,
gerak tanganku kaku,
jiwaku bisu,
yang ada cuma rasa yg sangat sulit utk kuterjemahkan,
bukan niat menyombong dari semua,
tapi cuma kembali aku mengundur selepas menyembah,
bila terasa diriku terlalu tegak dalam berdiri,
sehingga menimbulkan benci pada segelintir,
aku suka begini,
bersendirian mencari erti,
rindukan teman dalam sepi,
sendirian digunung tak bertepi,
sejuk yang menyelimuti,
kadang buat aku terpinga sendiri,
mencari api penghangat diri...

maafkan aku kerana bisu berkata2 sepertinya setiap hari...

wangsa said...

sabarlah annur...

kamu ni kepenatan sebenarnya..
rehatlah semahumu...
refresh tenaga....agar kamu bisa tegak berdiri kembali


ingat satu perkara...kami sangat sayangkan kamu sentiasa...

feez jauh...
kepompong pun nak beruzlah

AB jaga puteri kami ni ye....

wangsa,tq.tersentuh i...haha

Ab,dengar tu wangsa cakap apa...=p

Ya..Ab dengar wahai tuan puteri jalanan....

baiklah saudaraku wangsa,
akan hamba jaga tuan puteri yg kuyu muyu ini sedaya upayaku...
kan ku selimutinya dgn daunan melati,
kan ku balutinya dgn kelopak melati,
kan ku simpangnya dlm kepompong...

eheh...selamat ke kat dlm kepompong tu...hehehe..

semoga selamat hendaknya...

wangsa said...

hahh....AB awak nak simpan puteri kami di dalam kepompong....???

kepompong...??!!??

Ab!berani kamu ya!

Wangsa,marah je Ab tu,amboi...

ps:sori semua,kblkgn ni annur bz sgt mengalahkan mak datin,haha

tak boleh ke simpan dlm kepompong???

hehehe...kepompong sdg berhibernasi...

Ab,mana boleh...kepompong tu muat utk sorang je,haha...

annur kan da jadi rama2,mana leh masuk 'kepompom' lagi,haha

ps:sedap ek nama kepompom ni?kepada semua pengikut setia tuan puteri,beta arahkan mulai hari ni nama kepompong ditukarkan kepada kepompom...this is an order.

kepompom...macam nama kuih...patutlah sedap...huhuhu

Rock said...

baik tuan puteri.... sabor selalu...huhuhu

salam perkenalan Rock...sabar selalu...tapi setiap satu pasti punya batas,hehe...:D