Cermin 4: bonda...anakanda mohon...ayahanda...oh tuhan...

20:14 puteri jalanan a.k.a annur 52 Comments


sumber gambar: fiksi.kompasiana.com

Aku duduk termenung. Peristiwa yang berlaku beberapa hari ini benar2 membuatku lemah hadapi hari. Nenek angkatku meninggal tiga hari yang lepas, semalam aku bergaduh dengan Rin, lusa aku bakal menghadapi peperiksaan akhir semester dan sebentar lagi aku perlu menghadap muka pensyarah kerana urusan belajar. Semuanya menekan jiwaku. Wajahku yang pucat kelihatan sangat sugul pabila aku melihat cermin tadi. Setengah jam kemudian,aku masih duduk termenung dan akhirnya aku mengeluh berat. Aku bangun perlahan dan bergegas untuk bersiap berjumpa dengan pensyarah. Keluhan terkeluar lagi dari bibirku. “Habisla aku kejap lagi ni...” aku bermonolog sambil mengusap muka tanda risau.

________________*****________________

Di dunia yang satu lagi...

Kelihatan seorang lelaki mundar mandir. Seolah ada yang merunsingkan hatinya. Sekejap dia duduk,sekejap dia berdiri, dan akhirnya dia mengeluh berat dan baring. Lama dia begitu sambil termenung jauh. Wajahnya berkerut seolah memikirkan sesuatu yang penting. “kenapa ni...kenapa aku rasa tak sedap hati ni...oh tuhan,beritahu aku...apa sebenarnya yang sedang berlaku...aku mohon...” lelaki itu berdoa dengan tulus. Dalam dia termenung dan berharap,kekusutan fikirannya membuatkan dia tertidur dan akhirnya lena dibuai mimpi.

Dalam mimpinya...

“Bonda...anakanda mohon...ayahanda......anakanda berjanji tidak akan pergi kesitu lagi,oh tuhan...” rayu seorang wanita sambil melutut dan menangis. Dia berpakaian layaknya seorang puteri jawa. Wajahnya indah dengan rambut diselitkan bunga kemboja putih. Penuh lembut. Suasana penuh tegang, Ayahanda masih bertegas dengan keputusannya. Bondanya pula kelihatan turut bersedih dan tidak mampu berbuat apa2. “Ini keputusan ayahanda,ianya satu arahan.” tegas ayahandanya sambil berlalu pergi tanpa berpaling. “Pengawal,bawa puteri ke puncak gunung sana menjelang subuh esok. Arahkan laksamana datang menghadap beta sekarang juga.” arah sultan itu kepada pengawal istana. Semua pengawal mengangguk tanda faham.  Riak muka sultan itu tiada sedikit pun tercalit rasa kasihan terhadap puteri kesayangannya itu. Tetapi di dalam hatinya,”maafkan ayahanda sayang, ini semua untuk kebaikanmu jua...digunung sana ada ubat untukmu kesan daripada bunga larangan itu...”

Puteri itu kelihatan menangis keesakan sambil dipujuk oleh bondanya. Suasana istana sugul bertemankan tangis esak puteri kesayangan mereka. Bagi mereka senyuman puteri adalah penyeri ruang istana malah seluruh negeri tercinta ini. Kesedihan puteri adalah kesedihan seluruh rakyat jelata. Puteri itu sangat manja,tapi hatinya penuh rasa kasih dan cinta sesama manusia. Tidak pernah mereka dilayan seperti pengawal, selalunya puteri menganggap mereka semua seperti kawan. Mereka juga sayangkan puteri seperti adik mereka sendiri. Hubungan puteri dan semua penghuni istana sangat mesra,hampir setiap pagi istana digegarkan dengan usik dan tawa puteri kesayangan mereka.

“Bonda....percayalah,cahaya cuma pergi sana memetik bunga sahaja. Ada satu bunga yang tidak pernah cahaya lihat wujudnya di negeri ini. Adakah itu merupakan satu kesalahan yang terlalu besar bonda? sehinggakan ayahanda sanggup mengasingkan cahaya sampai keatas gunung jauh sana?oh bondaaaa....”puteri itu menangis lagi. Kali ini suara esakan tiada,yang ada cumalah airmata yang membasahi wajahnya yang lembut itu. “Sayang...bukankah bonda pernah berpesan,jangan sampai kau jejakkan kaki kesitu,pasti ayahandamu punya sebab atas arahannya dulu,bukan?setiap arahannya itu bukan sebarang. Dan kini,mungkin ada hikmahnya kenapa kau harus kesana wahai cahaya kami...” luah bondanya sambil bergenang airmata dan mengusap rambut puteri kesayangannya itu. Puteri itu masih terduduk menangis dipeha bondanya.

Akhirnya puteri itu diam. Lama. Tiba2 dia bersuara,“baiklah begitu,tapi anakanda mohon supaya dibawa nenda Melur bersama. Hanya dia yang benar2 faham anakanda.” luah puteri cahaya dalam wajah sugul tapi terselit keberanian.  Bondanya tertunduk risau. Tiada mengiyakan mahupun membangkang. Dia hanya mampu terdiam. Dia tahu,suaminya pasti membantah. Nenda Melur sudah terlalu tua untuk naik keatas gunung itu. Akhirnya dia mengeluh perlahan sambil mencium lembut dahi puteri kesayangannya itu.


_________________*****________________

Di bawah satu pohon yang rendang...

Aku termenung. Peristiwa ditegur pensyarah tadi benar2 mengganggu fikiranku. Sejak beberapa hari ini,fikiranku tidak tenteram,aku kerap melakukan kesalahan. Cahaya matahari petang tidak cukup memberi ketenangan dalam jiwaku. Aku masih muram. Tiada ceria diwajahku seperti selalunya. Entah mengapa,selalunya aku tabah hadapi hari. Tapi sejak kebelakangan ini, sedikit sentuhan kasar terhadap jiwaku,senang saja airmata ini bergenang. Aku keliru tentang semuanya. Fikiranku kusut. Tidak tenang seperti selalu. Aku duduk menekup muka,lalu menangis dihadapan tasik. Tasik yang sama dengan mimpiku sebelum ini. 

Tiba2...



Bersambung...


"Adakalanya hidup memaksa kita tunduk pada takdir...tangan dan kaki kita diikat hanya untuk memahami...kita takkan mampu puaskan hati semua..."

sumber gambar: fotowettbewerb.hispeed.ch



You Might Also Like

52 comments:

princess leia said...

Masakan memetik bunga mengundang murka Sultan..pasti ada sebabnya,...tunggu sambungnya

Buat Sang Puteri Jalanan..

Berdoa dan mohon yang terbaik pada allah.Tidaklah daya kita ini hamba memaksa Allah makbulkan doa kita..Ini yang buat kata tunduk pada takdir

Dan kita Manusia..

Buat ini tak kena..itu tak kena..cakap begitu tak kena..cakap begini tak kena..Apalagi ya tak kena wahai manusia?

Ini kerana Manusia..

manusia yang punya akal
manusia yang sangat aneh
manusia yang tidak pernah puas
manusia yang misteri
manusi yang jahat
manusia yang baik

ohh byk jenis sikap manusia dan tidak akan pernah puas selagi bergelar manusia




buat makhluk Allah yang bernama Manusi

tika kau dicuba dengan keperitan,
bersabarlah sebagaimana kesabaran orang yang mulia,
kerana itulah yang terbaik.
usah keluhkan deritamu kepada manusia,
janganlah kau lupakan Maha Penyayang,
menoleh kepada yang tidak penyayang.

hari ini terlakar sebuah peristiwa sedih,
ayahndaku yakni guruku yang tercinta,
telah kembali ke rahmatullah...
al-Fatihah buat ayahnda...

ps: maaf puteri annur mungkin saya tak dpt hadir ke majlis esok krn ada majlis tahlil di Sik, Kedah.

nazra sophia said...

Manusia dan imiginasi..insan dan harga diri...hati penuh warna warni.. Kekadang jasad tidak dpt menandingi..antara kesucian dan kasih abadi..akal terjemah bicara hati berbicara tanpa ada bunyi..bagaimana kita bisa mengerti..? Akal brkata mgkn begini,tp hati membisu lg...abstrak seni sudah ku bayangi tp masih dia menyepi...apa lg kao ingini? Ujar akal keras sekali...kenapa masih jua begini? Hidup dlm dunia sepi,ku gambar keindahan kao tak peduli? Dibawah arus nafas ku berlari, digelombang nadi ku menari,...lantas hati pun brbunyi..oh siapakah kita ini? Akal dan hati tidak selari...berteman tp tiada brsua...hanya fantasi pertemua ini..di antara akal,hati dan suci..

gila manusia said...

aku faham ceritera cinta ini dan kisah purba ini.

berat sungguh rasa hati.semoga lelaki di dalam cermin itu belajar menerima cahaya dengan rela.

semoga hijab antara 'aku' dan lelaki cermin tersingkap satu demi satu demi memahami makna kasih dan diri.

D. Hada

pricess leia,yup tunggu sambungannya...psti ada sesuatu ttg bunga larangan itu...tapi agak2 leia dapat tau tak apa sebab lelaki itu tak sedap hati?hehe

Ab,tak mengapala,takziah di atas kematian ayahanda kamu...semoga beliau ditempatkan ditempat orang2 beriman...byk2 bersabar ya...

cik nazra,hmmm,terkedu annur baca komen anda...sangat mendalam,tapi annur nak sentuh sikit,segalanya bermula dengan fantasi,maka fantasi adalah satu permulaan kepada sebuah cerita,dengan adanya usaha merealisasikan,maka fantasi bisa bertukar jadi realiti,tak gitu?hehe

Dh,hmmm,harap2nya...banyak perkara "aku" perlu selesaikan,dia perlu bezakan mana yang utama walaupun yang hak sentiasa akan memburunya...:)

soalan cepumas untuk cik nazra,ego letaknya dimana?akal atau hati? :)

Bersabar selalu, senyum2 selalu...
Terima kasih atas ucapan takziah drp annur...

Majlis kenduri mcm mana? Tentu meriahkan??

Kenduri kali ni Ab tak dpt hadir...huhuhu...kad jemputan pun belum dpt2...posmen hantaq tersilap alamat kot??

Lain kali majlis kenduri Puteri annur jd Permaisuri...ehem..ehem...Ab usahakan untuk hadir...
insyaAllah...

oh,itu lama lg kot...byk benda annur nak capai dulu ni...hehe

kenduri meriah...annur jd pengapit ekspress.huhu

iye ke?? kalau dah jadi pengapit tak lama lah tu nak 'diapit'....ekspress lak tu...hehehe...

seronok dan meriahkan kenduri kawin ni...
kat rumah Ab pun nak buat kenduri 11/11 ni...jemputlah dtg...

ala Ab,toksahla sebut gitu...haha

aah,meriah tapi letih skitla...iye?insyaAllah,bgla alamatnya...eh?aritu kad jemputan tak sampai ek?nak kena abg posmen ni,huhu...

mgkin besok sampailah kot kad tu... esok kan Isnin...abg posmen mula keje... mgkin abg posmen tu jeles sbb dia tak dijemput...sbb tu dia sabotaj agaknya...huhuhu

alaa melawak je...

ok lah letih sikit je...kalau letih banyak lepas ni ke fikir 100x nak buat kenduri lg...hehehe

haha,tapi tak silap annur ada bagi sof copy,tak dapat ek kelmarin?

Ye dpt softcopy...alamat n plan...
sebenarnya Ab dah bertolak ke KL 28hb mlm rancang nak duk KL sampai 30hb so boleh gi kenduri rumah annur...tp sampai kat Ipoh jam 3pg, dpt berita Ayahnda meninggal...so terpaksa Uturn balik Kedah....

kita merancang, tp Allah Ta'ala yg menentukan segala2nya....

la yeke....kesiannya...mesti letih...adoi,takpela,harap2 semua baik2 saja...salam takziah sekali lagi,byk2 bersabar ya...

annur undur diri dulu,esok ada kelas,arini pun da letih berkenduri...huhu

Selamat beradu cik Puteri...huhuhu

gila manusia said...

Maafkan aku Tuah..
Tak kenal maka tak cinta.

wangsa said...

AB, anak yang sentiasa bertuah

Salam takziah dari saya juga wahai AB

terkedu.
bilakah kali terakhir aku menelefon ibu dan ayahku??

AB,semoga roh ayahmu ditempatkan bersama orang2 yang diredhai Tuhan

AlFatihah dariku untuk roh ayahmu -sentiasa dan setiap hari

sabar AB ye....

wangsa said...

dh, puteri gunung titiwangsa bermata jeli.....

apa khabar puteri gunung hari ini??


annur puteri jalanan - jgn jeles ye....

wangsa,what?sori...tak jeles pon...ape2pun annur adalah admin selendang kuning,dhada cuma tetamu kehormat..hohoho...

tang ni,dhada pasti jeles...=p

Ya sama2 maaf...GM Puteri Gunung...tak kenal maka tak cinta...dah kenal takut nak bertegur sapa...
jangan takut ye...gurau saja...huhuhu

Wangsa...bangsaku...terima kasih atas doa dan ucapan tersebut...

Puteri annur tetap dihati....hahaha...hati2 cik puteri...hati2 di jalan raya...

eleh.puteri gunung poyos.jadi puteri jalanan la best.leh jalan2.takda dok kat gunung je.hahahaha

dhada poyooooooo....

ps:biar annur kasi bakor sama dhada.tgok dia marah tak.

gila manusia said...

Puteri Gunung dan Puteri Jalanan bersatu maka complete. Takde apa nak dijeleskan.

Setiap kita memiliki hidup dan pemikiran tersendiri.

Dah Puteri Gunung suka lepak kat gunung nak wat camne.Kdg2 turun jugak bila Puteri Jalanan panggil, tak pun saja turun ambil angin.

Hm..Wangsa...Wangsa..
Kenapalah Melayu ni sungguh misteri...

AB Abadi,
Masa sy tahu Khalil mati,(waktu selepas ditembak dan di hospital,semua kerumun,polis,doktor)..sy cuma cakap dalam hati..oh..dah mati..tapi saya tak sedih pun sbb saya tahu dia bukan sebenar2nya mati.so...you tak payah sedih sangat Ayahanda you mati sbb dia hidup lagi pada diri yang lain, pada kata2nya dan memori.

Bak kata Duta...
"Sampai jumpa...di kehidupan yang lain.."

D.Hada bermata misteri

gila manusia said...

D. Hada dah nak belajar kawal api..
Jadi tak payah nak bakar-bakar.
Nanti terbakar..

Hm..bilalah nak bukukan pengalaman ni..huhuhu..

Mungkin hanya melalui kata-kata yang terluah..

Banyak lagi nak kena hadap ni..
Mahkamah, Hospital and bla bla things..

I walk throughout time.
Learn about patience,acceptance and sincerity..

Hidup dibayangi pembayang..
Tak jawab tetap dikejar.
Tak hairan dan tak peduli.
Tetap datang lagi.
Tak hairan maka jauh lagi.
Mencari maksud lalu sesat kemudian ternampak cahaya di hujung jalan.

Misteri diri misteri abadi.
Tok Nenek Moyang datang melalui mimpi memberi keris sakti.
Terjaga di sebelah ada mawar mewangi tapi Tok Nenek dah pergi.
Keris terletak kemas sebelah mawar putih...

Tinggalkan aku dengan tanda tanya.
Tak mahu aku berputus asa mencari dan memahami..

D. Hada

gila manusia said...

AB saya minta maaf kat Tuah la..bukan awak.huhuhu.

Sbb baru saya sedar Hang Tuah sebenarnya menggalas tugas yang sangat berat. Dia orang yang hebat. Tu sebab dia hanya menyembunyikan cintanya terhadap Puteri Wungu. Bila saya membaca tulisan Srikandi tiba2 hati sedih sbb kalaulah kita dapat menyelami hati Hang Tuah, kita takkan marahkan dia. Sbb saya suka semangat Hang Jebat, rupa-rupanya Hang Tuah lebih berpandangan jauh dan mengawal emosi, keinginan demi melakar kehebatan buat bekal anak-anak di zaman seterusnya.

Cuma itulah, Sultannya tak kasihan pun pada Tuah. Hanya menurut semua kehendak hati.

Sedih hati saya bila menyelami perasaan Hang Tuah.

D.Hada

gila manusia said...

Bila kita memulakan jalan mencari diri,melatih potensi diri dan mengeluarkannya. Saat demi saat kita akan merasakan yang kita terlalu sendiri. Siapalah yang memahami.

Terdapat pendua di dunia sebelah sana yang memahami tanpa meluahkan. Hebat. Dunia tanpa suara dan kata-kata. Hanya maksud dihantar dan dirasa.

Hidup.Mati.Hidup.Mati.dan hidup lagi...

yang tertinggal itu memori yang sekilas datang dan pergi.
lalu aku terjaga dan tertanya lagi..

d.hada

gila manusia said...

AB saya minta maaf kat Tuah la..bukan awak.huhuhu.

Sbb baru saya sedar Hang Tuah sebenarnya menggalas tugas yang sangat berat. Dia orang yang hebat. Tu sebab dia hanya menyembunyikan cintanya terhadap Puteri Wungu. Bila saya membaca tulisan Srikandi tiba2 hati sedih sbb kalaulah kita dapat menyelami hati Hang Tuah, kita takkan marahkan dia. Sbb saya suka semangat Hang Jebat, rupa-rupanya Hang Tuah lebih berpandangan jauh dan mengawal emosi, keinginan demi melakar kehebatan buat bekal anak-anak di zaman seterusnya.

Cuma itulah, Sultannya tak kasihan pun pada Tuah. Hanya menurut semua kehendak hati.

Sedih hati saya bila menyelami perasaan Hang Tuah.

D.Hada

gila manusia said...

AB saya minta maaf kat Tuah la..bukan awak.huhuhu.

Sbb baru saya sedar Hang Tuah sebenarnya menggalas tugas yang sangat berat. Dia orang yang hebat. Tu sebab dia hanya menyembunyikan cintanya terhadap Puteri Wungu. Bila saya membaca tulisan Srikandi tiba2 hati sedih sbb kalaulah kita dapat menyelami hati Hang Tuah, kita takkan marahkan dia. Sbb saya suka semangat Hang Jebat, rupa-rupanya Hang Tuah lebih berpandangan jauh dan mengawal emosi, keinginan demi melakar kehebatan buat bekal anak-anak di zaman seterusnya.

Cuma itulah, Sultannya tak kasihan pun pada Tuah. Hanya menurut semua kehendak hati.

Sedih hati saya bila menyelami perasaan Hang Tuah.

D.Hada

eleh,watak puteri tu watak konon2 je...yg benarnya kita ni orang biasa...sape taknak jadi tuan puteri...hmpir sume pompuan nak kan.

gila manusia said...

yang paling nak sekali tu annur..
hahahahaha

betulla tu...sape taknak...dhada sibuk je...puteri gunung konon...gunung mana tinggal?gunung everest ke...kahkahkah....ini tempat annur yg punya...dhada nak cakap lebih2,pegi wat blog sendiri...heheh..=p

gila manusia said...

gunung everest tu kan bersambung dengan titiwangsa.

Masa ikut golongan Aryan mengembara dulu penah jugak tinggal kat gunung everest sekejap.

Dengan Highlander. huhuhu

yekeeee....tak tanya pun pasal aryan bagai....uwekkkk....puteri bermata cumi2....haha

gila manusia said...

Puteri Gunung bermata sakti misteri...

sinnnggg...tembak guna mata...
hahahahaha
(bercekak pinggang sambil memandang ke langit dan ketawa,mata jeli bercahaya-cahaya)

Larin...mmg dorg borak kat sini..kenapala awak jeles..

bajetnyer...nyampah aku dengor...meh sini annur tambah....

tiba2,annur datang dari langit dgn berselendang kuning,kasi ikat dhada...dhada jerit...mak abah,tolong....!!!

annur kat tepi terkekek2 ketawa....hohoho

gila manusia said...

D.Hada mbakar selendang kuning dgn pancaran mata...

hahaha...selendang kuning tak tergugah pun...kuning lawan kuning,makin membarala...wuuuu...

dhada kalah.

eh,gambar ape tu dhada pakai?tolonglah...'fake'nya....heho

gila manusia said...

yelah kalah..
tak nak gaduh dgn puteri hingus ni.kesian.

puteri apa?eleh..hingus pun ok ape...semua manusia ada hingus...ke dhada takda? (padahal,hingus dia lagi teruk...siap hijau2...)

gila manusia said...

drp ko..siap keluar belon...
pup..meletup kena muka...

aa...ayahanda..muka puteri keluar hingus banyak ni...kat puncak gunung sana takde tisu

aahla,kuar belon mcm chewing gum...yummy...pastu annur buat lagi,letupkan kat muka dhada...pom2...dhada jerit,su!!!!

haha

gila manusia said...

wa...sedapnya hingus annur ni..
biarkan jela kering kat muka jadi masker..

habisla jerawat muka aku..wkwkwkwkw

haaa,tau takut....

puteri konon,eleh...dhada,letih r...g r merepek sorang2...annur nak tdo...zzz

jgn lebih2 ek.awk tu masih dalam kuarantin.lebih2 kang sy delete.

takda kesian punya.

Hahaha...drama fiksyen 2 puteri berentap...mcm kisah puteri santubong n puteri sejinjang...

Puteri gunung....Tuah dah takde..tapi Ab anaknya si Tuah ade lagi...hehehe

Tuah dan Jebat mmg selalu bergaduh (sparing) tp tak penah berbunuhan...pencerita je lebih2...

gila manusia said...

Tuah ada lagila AB..
kami mmg 2 puteri yang selalu berentap tu.

gila manusia said...

“Bila pun dan dimana pun pelaksanaan dharma merosot dan hal-hal yang bertentangan dengan dharma merajalela, pada waktu itulah Aku sendiri turun menjelma, wahai keturunan Bharata. Untuk menyelamatkan orang-orang saleh, membinasakan orang-orang jahat dan untuk menegakkan kembali prinsip-prisnsip dharma, Aku sendiri menjelma dari zaman ke zaman.”

Anonymous said...

bharata tu bharatanatyam ke kak?

Ya benar kata Puteri gunung...tuah ada lagi...psst... ckp pelan2 nanti org dengar...huhuhu

Ya benar kata Puteri gunung...tuah ada lagi...psst... ckp pelan2 nanti org dengar...huhuhu

Tuah tu awak ke AB.huhu

Puteri Gunung, Jangan buat Ab 'perasan' hahaha...

Ab ni anak cucu dia je...huhuhu

oh Tuah...Anakanda berTUAH..
huhu

Tuah ayam nampak pada kaki, Tuah manusia nampak pada????

Dimanakah letaknya kekuatan Laksemana Hang Tuah??? di kerisnya kah? atau pada tenaganya kah?

seSiapa dapat jawab dgn tepat...akan menerima hadiah yg LUMAYAN!!! hahaha...

ada sapa2 nak cuba???