puisi nurunnur-tinggalkan kasta ilmu segala...!

00:14 puteri jalanan a.k.a annur 50 Comments

sumber gambar:www.customizemyi.com
 
salam sejahtera kepada rakan2 maya annur sekalian,harap semuanya gembira dan sihat belaka,ok kali ni annur nak buat post ringkas je,ini pun cuma copy paste dari ruangan komen yang lepas,tapi disebabkan topik puisi ni agak mendalam maka bagi annur puisi ni sangat sesuai untuk diletakkan sebagai sebuah post...jadi annur pun malas nak banyak cerita,korang layankan jela k puisi ni...jumpa lagi di ruangan komen...:)
 

 
celik dan buta cuma terma,
yang ditafsir manusia semua,
tafsiran bergantung pada diri penafsir,
baik dirinya baik tafsirannya,
begitu juga sebaliknya,
celik tiada bertempat,
kau celik tentang itu kau buta tentang lain,
begitu juga aku,
kita insan tak sempurna,
tiada kasta dalam berkefahaman,
kerana naik turunnya bukan kita penentunya,
kita bukan berlumba minta dipandang,
kerana Dia itu kepunyaan semua,
setiap dari kita punya hidup yang berbeza,
beza ilmu bukan penghalang bermesra,
aku kurang ini,
kau lebih itu,
kita bergabung itu lebih manis,
selagi pemikiran mengkastakan manusia,
selagi itu penyatuan cuma tinggal impian saja,
apa ada pada ilmu?
itu bukan bahan ukuran,
iblis saja ilmu setinggi langit,
kita mungkin bukan tandingannya,
maka ilmu bukan segala,
kasta manusia itu hina,
kerana setiap dari kita itu sama,
hina aku bergantung pada pandangan kamu,
1 kali hina aku lemparkan pada kamu,
10 kali hina terlempar padaku pula,
lalu apa maksud hina jika keduanya terhukum?
yang memandang dan yang dipandang,
tinggalkan saja kasta itu semua,
itulah penyebab dunia berantakan segala,
darah mengalir dari mata manusia,
bukan lagi airmata seperti selalunya,

inilah kisah yang kita perlu ambilkira,
jika penyatuan jadi tujuan.

tinggalkan kasta ilmu segala,jika kita percaya cahaya Dia itu cahaya diatas cahaya...


 
"Dengan senyummu,senjata membeku,tentera bernyanyi,ikuti tingkahmu,tak ada lagi naluri menguasai,perlahan berganti naluri berbagi..."-khaylila;Sheila on 7.
 

You Might Also Like

50 comments:

Haikal Blank said...

dan manusia itu dijadikan berbeza - beza ada tujuannya. cuma antara jelas atau tidak kebaikannya.

aku teringat kisah titik hitam di tengah kertas A4. dipegang kertas itu dan ditanya pada yang lain,

"apakah ini?"

jawab mereka, "ia sebuah titik"

"itulah manusia, satu titik kecil ini sudah cukup mengaburkan mata kamu tentang betapa besarnya ruang putih di sekelilingnya. "

Kita memang pembanding sejati. Pembanding yang sentiasa mengkritik sama ada secara baik atau buruk.

perbezaan itu wujud untuk kita saling tegur menegur antara satu sama lain.

ya benar sdr haikal,kita manusia mmg pembanding sejati.bg annur,kritikan membina itu bagus,selalunya kita dapat tangkap melalui tutur kata yang sopan dan profesional,tapi jika ia diselangi dengan cercaan,maki dan hina,rasanya itu bukan lagi membina,tapi menjatuhkan sesama sendiri...apapun,budi bahasa yang terbaik sebagai penghubung setiap manusia...tak gitu?

ps:setiap komen saudara haikal bukan calang2 ya...pasti orangnya hebat berfikir...lelaki,rasional selalunya no 1...kata orang,akalnya saja sudah 9.:)

Fuh..aku suka singah di sini untuk membaca puisi muu puteri,walaupun aku xbrapa faham maksud nya.

Fuh..aku suka singah di sini untuk membaca puisi muu puteri,walaupun aku xbrapa faham maksud nya.

hehe.mana yg tak faham bgtaula,leh sama2 kita fahamkan.selalu singgah ya,tapi toksahla pggil puteri,seganla i...haha

serius,kalau mana yg tak faham,bgtau k..sbb mmg ramai yg komplen tak faham apekebenda annur merepek kat blog ni dan blog hud2 dulu.haha.jd sebelum ada yg salah faham,baik bertanya...:)

PuRba said...

'Aku nyata bukan khayalan,aku brselindung dalam kenyataan,dalam nafas mu ku berdiri dalam nadi mu ku berlari...'~sahabat mu.

aku nyata bukan khayalan,aku berselindung dalam kenyataan,dalm nafasmu aku berdiri,dalam nadimu aku berlari,

~~~kesana sini aku mencari,rupanya dia ada disini,sembunyi diri tak henti2,syukur ilahi terjumpa kembali...

Anonymous said...

salam tuan

-xie-

wslam xie,ya ada apa tetengahari buta cari beta...

Anonymous said...

nak ajak menyekik nasi arab nih

-xie-

kalau ajak2 ayam beta malasla...lagipun beta baru lepas cekik roti 3 keping...

Anonymous said...

da dapat ke lawan warna kuning

-xie-

ungula.teruk betul.sekali beta sumpah jadi batu taula...dia nak tau orang pulak kena cari.hek eleh...apa punya dayang daaa...

Anonymous said...

apa ada pada warna ungu..
p/s:jgn sumpah jadi batu sumpah la jadi peti ais

-xie-

kepompong said...

suka hijau, oren & coklat...tapi last2 pink juga yang penuh almari....so mcm mana tu wahai annur?

-kepompong yg suka pelangi-

xie,manala beta tau,pegila cari...pemalas.aahkan sumpah jadi peti ais pun bagus gak ni...takpun sumpah jadi poket doremon,bahagia hidup beta...haha

kepompong,serius pakai pink?biar betol...haha...oo,kejap annur pikir,rasanya cikgu annur belum sempat ajar benda ni dia da lari pegi siam,susah ni...haha

Anonymous said...

chet!!!!ape yg pink tu tuan puteri

-xie-

xie,itu warna baju kepompong daaa...tidak beta sangka,kepompong semakin maju seiring dengan zaman...ish3...

ps:xie,depan tuan puteri bahasa tu jaga sikit ek...sekali beta lesinggg baru tau...

Anonymous said...

kakah kelakar la u ni tuan

-xie-

aik?tak takot?biar betolll...beta ni garang tau...singa pun tunduk...=p

Anonymous said...

bos saya cakap laki xleh takut kat pompuan

-xie-

ok xie,sebelum beta campak kamu kat sungai klang,terus terang kamu ini lelaki ke perempuan?

Anonymous said...

ni soalan betoi2 ke teka teki?
tuan kan suka berteka teki?
:)

-xie-

ok,tunggu.mmg nak kena campak budak ni agak e...siap ko...

cepat bgtau,otak beta tgh beku kena ekon ni,malas nak berteka teki...cakap cepat.xnak bgtau gak,bg skit nasi arab tu...sedap ke...

wangsa said...

annur, u sudah start semester ke...??

mana sambungan proposal mu...??

aku mahu melihatnya jua....jika kau sudi berkongsi denganku...

Anonymous said...

lelaki

-xie-

ala sdr wangsa ni,kacau daunla...aah da stat kelas da,proposal tu nnt r...skrang ni mood nak bersukaria ni...mehla kita gelak2,lupakan pasal proposal tu...hahaha

-puteri yg da x sdr diri-

xie,bagus...ni mesti kes takut beta cuit nasi arab dia ni...haha

xie2...prngai mcm shin chan...

xie,bagus...ni mesti kes takut beta cuit nasi arab dia ni...haha

xie2...prngai mcm shin chan...

Anonymous said...

kamu tuh hagemaru

-xie-

???sori skit...i ni tuan puteri tau..haaa,jgn nak derhaka eh...karang beta cuit nasi arab tu skit,baru tau...dasar shin chan...heh!

Anonymous said...

nasik sudah abis tuan..
ok ape hagemaru

-xie-

lapar la plak...beta lapar r...tdo best ni...dah2,jgn byk cite,pegi masakkn beta cepat....adoi lapornye...

Anonymous said...

makan je buah buahan kat luar tuh
-xie-

wangsa said...

annur....bangun dari tidur mu...

aku mahu memberimu satu tugasan

pergi ke Umat Terakhir dan baca pantun tiga puluh enam (warkah ketiga) dari Sifu ku SHAHi...

"Surat untuk bangsa: Pantun tiga puluh enam"

http://umat-akhir.blogspot.com/2012/09/warkah-ketiga.html

aku mahu tahu apa komen mu selaku orang muda...

kau beri pandangan mu di sana ya...SHAHi tentu gembira masih ada anak2 muda berjiwa puitis sepertimu...

jelas sekali aku tidak suka komen aku cuma suka baca sahaja...

xie,sori tadi ada hal cket...

sdr wangsa,okey...nnt annur baca k dan try komen kat situ...malu i,haha

lelaki semalam,hehe,baca je pun ok,kita kawanla...haha

Fel said...

Suka ini. *senyum*

feez said...

Annur,

Sudah sihatkah kamu dari demam selsemamu

feez said...

Aku susah tidur
Anjing gonggong, orang ngomong
Namun semuanya angan kosong

Sepak tin terpelanting berdenting
Dikutip si budak india beranting-anting
Telefon lagi berdering-dering
Ah semuanya bising-bising

Hatiku sunyi sesunyi daerah zeni

Berikanku pil tidur itu barang 10 biji
Biar kutelan harapnya esok bisa bangun lagi

aduhai,maaf ya feez,malam tadi da pengsannn,haha...

apa???pil tidur 10 biji?da mcm makan gula2 pulak ya...skrang ni annur da bz skit,da stat kelas,balik umah terus pengsannnn,haha.baru baik demam ni ha...

fel,aku suka kamu senyum,manis walaupun tampak kegarangannya disitu.eh?

Anonymous said...

bos saya wanita yg garang seperti singa huk3

-xie-

sori xie,pagi2 ni annur nak jadi budak baik,minta maaf annur terlebih poyo pulak...hmm...jadi annur da delete kata2 tadi...

ginila kita manusia,selalu mengeluh dan melebih...tapi tak dinafikan perasaan perasan,poyo,ujub,riak dan takbur mmg best,so apalagi,kita enjoy...hahahaha...setiap pengikut tuan puteri diwajibkan ada sifat2 ni...=p

xie,bos kamu pompuan ye...patutla kadang2 sifat tu melekat kat kamu.=p

Anonymous said...

gurauan yg terlebih ye..
itulah dinamakan manusia
chet!!!sifat ape yg melekat tuh

-xie-

aah.gurauan terlebih.biasala manusia.kadang2 silap.

sifat yang melekat adalah poyo.keyakinan diri tahap shin chan.silap yang tiada silap lagi dah kerana sudut pandangan yang bersisi.kan manusia itu makhluk sisi?cuba menyerap 99 sifat itu di dalam kebatasan diri yang 1. =p

Anonymous said...

ekkk...99-98=1
poyo itu adalah hagemaru

-xie-

ya betul. Hagemaru itu kamu xie. Mengakulah...

Anonymous said...

shin chan atau hagemaru
yang mana satu pilihan mu tuan?

-xie-

shin chan. =p

Salam... komen ttg yg bersangkut paut dengan tajuk artikel...

Selagi mana terasa kita banyak ibadat itu tanda kurang ikhlas tidak menuju Rodhiah tetapi terhenti kepada Abid tidak fana'ul-fana'.

Kalau Al-Quran ada dalam dada tetapi tidak boleh hancurkan nafsu kita, bererti kita dapat Al-Quran dunia - Tuhan akan laknat kita!!

Biaq pi, depa nak kata apa, sesat ka, betoi ka, syurga bukan depa punya, neraka pun bukan depa punya. Pokoknya kita betoikan diri kita dengan Tuhan....

Maaf tuan puteri annur.... semoga sama2 kita semua jadi betoi... bukan betoi bendoi...huhuhu...