Pertengkaran hati dan akal yang sering terjadi...hmmm...

10:28 puteri jalanan a.k.a annur 15 Comments


Langit bersinar terang disini,lumut berkilau hijau tanpa sembunyi,semut berjalan tanpa henti,manusia lalu lalang penuh bunyi,angin meniup tenang bersendiri,dan aku masih disini...

Hati: untuk apa semua ini?

Akal: *tergelak* pastilah untuk kau tercipta semua ini,jangan merapulah...

Hati : kau tidak memahami apa yang aku cuba ceritakan.....




Akal: aku cuma berkata perkara logik...tanpa aku,kau akan punah dalam perasaan tanpa henti...faham?

Hati : ah,sudahla...*hati merajuk lalu bawa diri*

Akal: ??? pegi matilah...


         
"Adakala hati dan akal bergaduh sesama sendiri...masing-masing tidak mahu memahami dan bekerjasama demi kebaikan diri...sampai bila begini?"

 sumber gambar: senicreflections.com/mooncostumes.com








You Might Also Like

15 comments:

Amar Shah said...

hahaha..sweettt..

fifie said...

Ahhh sudah, bilamana akal dan hati mula tidak sehaluan.

Sampai akal dan hati bersatu, sehaluan dan se-iya se-kata...

pss: mcm nampak puteri annur kat AIM19 baru2 ni...hehe...

Aduhai....
banyaknya para pencari dunia
sedangkan pencari akhirat
begitu sedikit bilangannya...
Kita dicengkam dunia yang fana
siang dan malam
dipergunakan dunia dan memisahkan
antara kita dan Dia yang menciptakan....
Tiadalah jalan untuk mengatasinya
andai tanpa hukum syarak yang suci
beserta ilmu jua kerahmatan sesungguhnya...

Andainya...
'kecintaan' telah menguasai
diantara kita dan Dia
lantas berhentilah kita dari
membezakan antara dunia dan akhirat
antara memberi dan menahan
antara menerima dan menolak.....
Baik dan buruknya Sang Tercinta
lalu terkumpul menjadi satu
pintu-pintu menuju pada-Nya
semuanya berpadu
kecintaan melonggokkan kesemuanya itu.....

Dan khabar angin dan kenyataan
menjadi satu dan sama
begitu jualah dengan
keperitan dan kemanfaatan...
Ya...inilah 'kecintaan' itu
yang acapkali diingini
namun kurang dimengerti
tanpa ehsan dan rahmat Dia yang memberi
segalanya tak ketemui...

Amar Shah,hehe...sweet kan?tapi realiti...dalaman kita mmg kuat sgt gaduhnya,mcm orang politik bergaduh...haha~

Fie,itule pasalnye...sampai bila begini,hati dan akal tak sehaluan?hmm...

Ab,ya hati dan akal bersatu dan bergerak menuju matlamat,itulah yg terbaik...eh?iye ke?itu kembar siam tu...hehe

Ayu,luahkan semua kecintaanmu,kami sudi mendengar...:)

zack said...

haha,lama tak jenguk..macam dapat ilham nak menaip dari pembacaan komen2 di blog buasir otak je?hahaha xD

Nick Nashram said...

cik nur ni penulis ke?
sume entri ni kalo buat kompilasi best jugak :)

Puteri annur ade kembar siam ke???

Puteri Gunung sdg bertapa kat mana ye?? dah lama tak dgr usikannya...huhuhu

Ab,annur pun pelik,mungkin ada la kot...hehe...

eh?itu pompuan ka?ada kat gunung cap ayam sana...haha...berehat2 sambil bela ayam..kok-kok-kok...

zack,butthurt kot annur dengar?hahaha~ sabor jela...tq datang jenguk...:D

Nick,penulis ka?kahkahkah...annur ni pengarut je kot...haha~

zack said...

hahaha,Butthurt tu perkataan sakral yang suci dikalangan Bangsa Anon..wekeke

ingatkan Nur dah berhabuk tiada bersisa..rupanya masih beroperasi ^_^

hehhee

hahaha,kalau sampai masa,mmg lenyaplah si Nur dari dunia ni...:D

ps:kalau dah nama "Zack",mmg konfem ayat bikin panas...haha~

zack said...

Yelah,siapa yang kekal dalam dunia ni..Just a place to doing simple test or hard test.

Hehehe,Bukan sengaja "berbikin panas"..Ia adalah antara kaedah dalam Prinsip "reverse psychology" cik Nur.

Masing2 mempunyai kaedah dalam menyampaikan sesuatu cik Nur.

Cik Nur menyampaikan apa yang ada dihati melalui kaedah ayat2 tingkat tinggi berbau sastera yang kuat manakala saya menggunakan kaedah sarkastic yang berbau provokatif dalam menyampaikan sesuatu...hehehe ^_^

Sama tetapi lain Moyang wekekeke

haha~ tq utk penjelasan yg simple tapi bernas tu...thanx sudi datang...:)

ps:tapi rasanya semua ayat annur biasa2 je kot?hehe

MayangSari said...

pabila emosi bertemu logika, yang kalah adalah kita sendiri...