Puisi semalam: "Mak,cantik tak akak lukis?"

07:53 puteri jalanan a.k.a annur 14 Comments


sumber gambar: sktamanputraperdana2.blogspot.com

“Kringggg..” loceng berbunyi dan suasana gembira,
Aku berjalan pulang sambil membawa beg sandang seperti biasa,
Jauh perjalanan aku kira kerana umurku kecil sahaja,
Jalan yang kecil kurasakan besar seperti lebuhraya,
Panas benar hari ini dan beginilah selalunya,
Dalam perjalanan aku lihat ramai manusia,
Mereka semua memakai seragam seorang pelajar rendah sama sepertiku jua,
Aku tunduk dan terus berjalan menuju kerumah tempat kami berteduh selalunya,
Balik sahaja,rumahku kosong yang tinggal cuma kucing berjalan sini sana,
Aku tuangkan air dan minum seteguk dua,
Aku buka televisyen dan melihat cerita sebuah keluarga dan keceriaannya,
Lama aku terpaku sehingga aku pun tertidur keletihan berjalan tadi dibakar suria,
Didalam mimpiku aku berlari dipantai dengan gembira,
Indah suasana disana hanya senyum mampu mengungkap semua,
Aku berjalan mengutip cengkerang satu demi satu sehingga tanganku penuh dengannya,
Aku kumpulkan semuanya yang aku jumpa,
sehingga aku lalu terduduk lelah dan ketawa gembira,
Aku pandang laut biru luas ciptaan yang esa,
Aku senyum tanda syukur nikmat kurniaannya,
Angin meniup lembut menyapa wajahku membuatku terpejam seketika,
Tuhan...aku mahukan satu permintaan bisakah kau tunaikan tanpa tanya?
Aku mahu seperti mereka,
Bahagia seperti mereka semua,
Lama aku berdoa dipantai sambil menutup mata,
Sehingga aku terjaga dari tidur dan mengusap muka tanda kecewa,
Rupanya itu cuma mimpi saja,
Sekejap,tempohari cikgu ada beri kerja rumah melukis aku rasa,
Aku ambil kertas lukisan yang diberi dan aku mula melukis sesuka sahaja,
Diatasnya aku lukis sebuah rumah dan sebatang pokok besar dengan matahari diatasnya,
Selesai semua aku ambil pensil warna dan mewarna mengikut suka,
Malam selesai mengaji aku tunjuk lukisan pada ibunda,
“Mak...cantik tak akak lukis?” tanyaku dalam senyuman mesra,
Ibuku mengangguk senyum lalu pergi sambil mengesat airmata,
Aku tahu kenapa,
Aku ambil kertas lukisan tadi dan aku keronyokkan sampai koyak semua,
Esoknya aku dimarahi cikgu kerana tidak siapkan kerja,
Aku diam sahaja tanpa menjawab kenapa,
Tiba-tiba aku tersedar dari angan kisah lama,
Rupanya sudah berbelas tahun ia duduk dalam memori jadi kenangan saja...



“hehe...hidup umpama mimpi kan kawan-kawan semua?
akhirnya segalanya akan pudar dibawa masa...hargailah selagi ia ada...”


You Might Also Like

14 comments:

Rafiz Rahim said...

1st lagi

Doa nak bahagia macam mereka? Siapa 'mereka' tu akak? adakah mereka bahagia?

skip : Bahagia bukan di tangan bapak...
Bahagia ada di'tangan' Allah Ta'ala...

salam semua,

Rafiz,hehe...tq baca...:D

Ab,mereka dan keluarga mereka?hehe...

Rafiz Rahim said...

Masih membaca, cuma kurang mengomen... Semakin glamor blog ni...

annur, tersentuh baca entry ni...

sdr Rafiz,taklah,biasa2 je...:)

cik Sephia,entry ni mmg ada sikit sedey...haha~

Anonymous said...

sempoi...

=)

ketikketok said...

idam cantik? cubalah resipi mudah fungus BBC MARDI Station hanya di MARDI Station CH

aik?disini rupanya dia menyorok...hehe

Anonymous said...

sempoi tp last2 sedih.. he2..

=)

sedih ke?cuma sebuah kenangan lama je...hehe

Anonymous said...

biasa la kenangan.. smlm pn dh jd kenangan...

=)

ya benar...sebenarnya kita semua hidup pada hari ini sahaja...semalam tinggal kenangan,esok entahkan kita sempat bertemu ataupun tidak...jadi cuma hari ini saja penghidupan kita...

senyum selalu tau...:)

Anonymous said...

senyum2 berisi.. he2..
cik annur pn sama k..
jgn bersangka sgt..
he2..

=)