Puisi pagi #3: biarkan cahaya dalam gelap pula menceritakan keagungan ilahi...

08:14 puteri jalanan a.k.a annur 24 Comments

sumber gambar: zeusbox.com

senyumlah wahai dunia,
senyum supaya mimpi yang ada dimakbulkan semua,
kerana kita semua makhluk pemimpi,
setiap hari kita bermimpi tanpa kita sedari...

kegelapan sudah hampiri,
memberi tanda tiba masanya semua kita tidur dan bermimpi...
setelah sekian lama dunia letih menghadap mentari,
buat kali ini biarlah malam yang selubungi...

untuk menceritakan segenap keagungan ilahi,
dengan bahasanya tersendiri,
bermimpilah dengan hati yang suci,
dan bangun nanti kupasti semua kan jadi realiti...

tidurlah wahai makhluk dunia sini,
biarkan cahaya dalam gelap menyelubungi,
kerana hitam dalam cahaya sudah terlalu tinggi diri,
maka cahaya dalam gelap harus kemari...

untuk menerangi alam dengan cahayanya yang berseri-seri...



**pondok kecil,khamis,131212,7:59pagi**

You Might Also Like

24 comments:

Anonymous said...

salam...

dunia dh x mampu nk senyum dh..
tggu masa nk meletop je.. he2..
dh sarat,rosak,musnah dek tgn2 manusia jugak.. biar gelap gulita.. he2..

**pondok kecil,khamis,131212,7:59pagi**

cehh.. sejak bila siap tulis tarikh, hari, jam nih? kt pondok kecil plak tu.. he2..

~dark~

=)

wsalam,

dark,sejak arini...:)

hehe...

Anonymous said...

thanx.. =)

mornink3..pu3.ngopi yuk.he3

mornink3..pu3.ngopi yuk.he3

dark,welcome...:)

S.man,ya silakan minum...annur da sarapan pukul 6 pg tadi,hehe...:)

Rafiz Rahim said...

Annur,
Minum sorang-sorang,
kenapa tak ajak orang.

nak tidur lah... nak bermimpi...moga-moga bila bangun jadi realiti.

sdr rafiz,aiseyyy...6 pagi,nak ajak kebenda nye....:O

Iman Nur Aima,mimpi dan realiti bagai dua beradik yang berasal dari keturunan yang sama...:)

November said...

dia kumenanti.. sehinga tengahari..
rupanya sang puteri.. masih bermimpi..

Anonymous said...

Salam tuan puteri.

Memetik kata2 Arai dalam Sang Pemimpi karya-nya Andrea Hirata,

"Bermimpilah, karena Tuhan akan memeluk mimpi-mimpimu,"

*senyum*

-AsaSiaga-

Anonymous said...

penchinta

dgr lagu2 m.nasir,tingat pd annur..hehe




penchinta

nazra said...

Gelap mengajar erti kesabaran...erti kenal kehidupan..jua mendidik diri brhati2..kebenaran akan trbukti bila kegelapan menguasai diri...bagaimana kita hadapi? Dgn brdiam diri,trus berlari tnpa arah yg pasti? Atau mencari cahaya sejati yg trpancar dr diri..?

selamat malam semua...

sori arini bz skit,ada banyak keje skolah...tak dapat nak layan komen semua...

November,siapa dia yang kamu nanti?wahhh...untung ya orangnya? hehe...
menanti sehingga ketengahari,jangan bersambung kepetang hari,bila tenggelam dalam mimpi,realiti langsung jadi tidak bererti...:)

AsaSiaga,annur suka ayat tu...annur cuba sambung ek...
pabila Tuhan memeluk mimpimu,biarkan malam jadi penemanmu,mendengar segala keluhan dari hatimu,mengusap tangisanmu,kerana cinta kumimpimu...:)

Penchinta,hehe...kita minat penyanyi yg sama kan?annur bila tgok hud2,teringat penchinta,adeke dia kata annur dulu palsu?adoi...haha~

Nazra,apekabar?lama tak dgr citer...kadang gelap itu penyembuh luka,pabila jiwa penuh lara,disinari cahaya terang yang asik mencerita aib kita,hadirnya mimpi sebagai peneman setia,buat jiwa yang sudah membongkok tua,layaknya kita...:)


pagi betul tu...x tido apa ke...hhehehe

Ls,gitulah annur,anak mak...bangun pun pagi2...eceh..:p

November said...

Memang
setianya berdiri hinga dinihari
hingga kesuudah tengelam ditelam mimpi
akhirnya dia terus tercari-cari

November,jika dimengerti pasti sakit tika merindui kekasih abadi..

November said...

mungkinkah yang dirindu kekash abadi
sedangkan dia tak mungkin ditemui

ataukah rindu itu jalan penentu
ke arah Dia yang satu

hanya yang merindui mengetahui,
pada siapa rindu disandarkan,
kejujuran dgn diri itu yang penting bila berbicara soal ini...:)

pada yang bertanya,jujur pada siapa...

November said...

Hanya rasa adanya rindu
Sedangkan dengan siapa dia tak tahu
Menusuk dalam hanya sendiri yang tahu

:(

November,kahkahkah...rindu itu selalu buat kita jadi sebu,mengingat sesuatu yang tiada tentu,jika jadinya sudah begitu,apalagi ditunggu,terus terang pastikan hilang dari buntu...:D

adakala cahaya itu penyegar kelabu...

Ps:wahhh,untunglah empunya badan,ye tak?

November said...

Tidak kutahu siapa empunya..
Kalau kutahu senang cerita..
Tiada lagi gundah gulana..
Menahan sebak sebuah derita..