Puisi pagi: Oh,mereka kata wajahku seperti hantu...

08:22 puteri jalanan a.k.a annur 20 Comments


sumber gambar: dark.pozadia.org

Untuk kebelakangan ini jiwa kelabu,
Segala yang dihati tidak sama dengan perbuatanku,
Semuanya penuh kaku,
Entah kenapa aku pun tak tahu,
Hati kata sini,gerak pula pergi situ,
Rasa nak tendang semua yang lalu,
Oh,orang pula kata aku gila termenung selalu,
Pandangan mataku bisa menembusi apa saja dihadapanku,
Sehingga orang takut berhadapan denganku,
Katanya wajahku seperti hantu,
Anak buahku pula bertempiaran lari melihatku,
Jasadku disini,jiwaku pula terbang tanpa hala tuju,
Gila oh semua ini gila keluhku,
Wajahku kuusap nasib baik tak tercalar hidungku,
Kasar betul bisikku,
Pesanan kekanda lepaskan semua pasti kau lega dari buntu,
Ya lepaskan semua pada yang satu,
Aku mahu wajahku seperti selalu,
Manis sama seperti sebelum peristiwa itu...

"hanya dengan keluhan pada dia,dapat buatku tabah mengayuh hari-hari yang sangat meletihkan fikiran...tiada pilihan buatku melainkan terus melangkah sehingga sampai pada saatku berundur menemuinya...yang mana diwaktu itu,selamat tinggal wahai dunia...aku mahu berehat...kakiku terlalu sakit melangkah dipermukaanmu..." 

"kegelapan memaksaku menyembunyikan semua,cahaya merayuku terangkan pada semua,aku yang ditengah-tengah adakala buntu mahu berbuat apa...lalu aku pilih bertafakur sebentar dan berjalan mengikut gerak hatiku...letih benar aku bersandar pada makhluk yang lemah sepertiku jua...umurku muda sahaja tapi jiwaku seakan membongkok tua..dia selalu mengadu keletihan...kerana itu aku kerap termenung mahu dibawa kemana rasa ini...terus berdiam atau meluah...lalu aku pilih meluah...biar aku dikata menunjuk...tapi maafkan aku pabila aku berkata rasa ini perlu aku alirkan...kerana ia benar menyesakkan hati...lalu aku pilih untuk menulis disini...semoga ada yang mendapat manfaat dari semua ini...kerana kisah yang terlukis adalah untuk difahami,dimengerti dan dirasai...setiap dari kita adalah makhluk yang sentiasa merasa....rasai aku bila aku sendiri tidak sedar siapa aku..."


You Might Also Like

20 comments:

November said...

nak kata aku pon tak tahu
bila pandanganku sekelu lidahku

:)

November,selalu begitu,bila dirupakan seperti hantu,semua jadi kelu...haha

Rafiz Rahim said...


tersenyum dalam pilu,
muka macam hantu,
huhuhuhu...

Nur.
letakkan masalah diluar pemikiran mu,
kerana bebanan itu boleh menghancurkan mu,
jangan dikenang kisah lalu,
ia sudah ditakdirkan begitu,
fikirkan masa hadapanmu,
ia masih belum berlaku,
ke arah mana arah tuju mu,
perlu kau tahu,
jangan terlalu ikutkan hatimu,
waktu begini akal yang diperlu,
ingatlah Allah yang satu,
tiada dugaan akan diberikan melebihi kemampuanmu...
ingat itu..
ingat itu...
ingat itu....

Rafiz Rahim said...

Annur dah kena kahwin ni..

sdr Rafiz Rahim,

terima kasih sgt utk pesanan itu...tapi utk pernyataan yg terakhir tu,annur ada sedikit keraguan,annur masih blaja..haha~ sesaja je buat puisi gini sekadar perkongsian dengan kengkawan...jangan amek serius tolong...haha

Rafiz Rahim said...

aik, sapa yang suruh serius.... hehehe....
belajar pun boleh kahwin...

xmau...kena abes blaja dulu...mesti...tinggal satu sem lagi je ni...annur mesti kena abeskan,kalau tak kena pancung dgn mak...ampun makkkk....haha

OrangMinyak said...

biar macam hantu
jangan jadi hantu

wakakaka..

hantu pun hantulah....
tak semua rupa hantu menakutkan...
ada sesetengah hantu cantik...
tapi cantik bukan sebarang cantik..
cantik boleh berubah semula jdi hodoh..
hantu yg hodoh lagi mengerunkan...

Orang Minyak,nasib baik mcm je kan?hehe...selamat berkenalan..:D

Ab,jadi annur termasuk dalam kategori mana tu?adoi...

supervisor maya said...

puteri annur yang bercahaya bulan purnama dihiasi bintang berkerlipan

bila sudah sampai ketentuan Tuhan - maka tidak akan dipercepat atau diperlambat walau barang sesaat

selalu doakan utk si'dia' yg belum ketemu itu, selalu hadiahkan bacaan Al-Quran semoga hati'nya' tenang selalu, selalu bersedeqah bg pihak si'dia' semoga Tuhan perluaskan rezeki'nya' utk melamar & menyunting kamu....

selalu berharap yang terbaik di hati kamu, maka Tuhan akan datangkan si'dia' yang paling baik buat kamu pula

p/s -
haiya...lu tension sebab bulum siap itu projek ka...???
lai...lai...mai sini si cantik manis...apa barang lu mau jadi antu...??
itu projek lu kasi flat a arr....!!
tak mau tension2 barang laa..ah moi....!!

salam,oh raksasa...siapakah si 'dia' itu,annur pun xtahu...harap semua yg terbaik buatnya...terima kasih utk nasihat yg berguna...siapa dia,terus terang annur pun xtau...jodoh kan?siapa mampu jangka...:D

ps: haiya apekkkk...itu plojek ka?wa sulah kasi hantar itu lepot maaa...lu lambatlaaaa...=p

supervisor maya said...

puteri annur bercahaya terang rambulan mengambang dihari ke 15

puteri memang tidak tahu....tetapi DIA Maha Mengetahui bukan...??
bermunajatlah kepada Yang Maha Pemberi
mintalah kepada Yang Maha Mengasihani
berharaplah kepada Yang Maha Berkuasa
Dia sentiasa mendengar rintihan juga keluh-kesah hati dan jiwamu

apa pendapatmu pula wahai AB??
adinda puteri mu ini gusar memikirkan siapakah si'dia' yg akan hadir dlm hidupnya.....

p/s - lu punya plojek pun sulah abis...wa mau retired la....lepas abis blaja lu plan mau buat apa...??? lu mau sambung blaja lagi ka...??

supervisor maya said...

puteri annur bercahaya terang rambulan mengambang dihari ke 15

puteri memang tidak tahu....tetapi DIA Maha Mengetahui bukan...??
bermunajatlah kepada Yang Maha Pemberi
mintalah kepada Yang Maha Mengasihani
berharaplah kepada Yang Maha Berkuasa
Dia sentiasa mendengar rintihan juga keluh-kesah hati dan jiwamu

apa pendapatmu pula wahai AB??
adinda puteri mu ini gusar memikirkan siapakah si'dia' yg akan hadir dlm hidupnya.....

p/s - lu punya plojek pun sulah abis...wa mau retired la....lepas abis blaja lu plan mau buat apa...??? lu mau sambung blaja lagi ka...??

Puteri Annur hantu yang cantik yang bercahaya dan bersinar2 lagi... siap pakai lampu lip lap...

Adinda Puteri Annur kan ramai peminat... on je lampu hijau.. pasti ramai jejaka aka putera rupawan yg akan dtg jumpa ayahnda Ahmad...

ps: maaf annur, AB hanya bagi pendapat mcm enchik wangsa sarankan...huhuhu

salam dan selamat pagi semua...:D

hari ni tarikh cantik kan?hehe...

raksasa wangsa,adeh...mana ada gusar ni...itu semua annur serah pada yang esa je...letih r pikir...nnt abg annur pancung karang,dia slalu monitor apa kejaan adik dia kat sini...haha,sori abgggg....=p

ada sesuatu yg annur pikirkan,nape raksasa kata annur bercahaya 15hb?ada maksud ke?hehe...saje suka tanya,jangan marah aaaa,nnt annur ikat kat pokok rambutan...biar kena gigit kerengga...takpun annur sorok dalam kepompong,eh?agak2 kepompong marah tak annur nak curi 'kediaman' dia?hehe...

oh tolong,annur taknak smbung blaja lagi,paling kurang utk waktu ni...annur paling tak suka dijadualkan...annur suka bebas...selain keje masa praktikal nnt,annur nak fokus kat cermin,ada sapa2 sokong tak?heeee...:D

Ab,annur marah ni...mana ada peminat,kita semua kawan..:D takda atas bawah dalam persahabatan,yang ada cuma kiri kanan...jalan sama2,gelak sama2,nangis sama2...yeah...Ab ngan sdr wangsa ni selalu bersepakat mengenakan annur,apa kes?karang annur hantar pegi puncak gunung ledang bertapa,taula...

Ya hari ni cantik... mana2 hari pun cantik sbb Allah Ta'ala yg ciptakan hari2...

Puteri Annur janganlah marah di hari yg cantik ni...senyum, senyum... senyum sama2... :)

puncak gunung ledang? boleh juga dah lama tak ke sana... hujung bulan ni 'Kembara Rohani' akan ke puncak gunung jerai.... insyaAllah.

kepompong said...

Peekabooo.... :)

Kepompong mana blh marah annur sbb kepompong kan sayang annur...hehe

AB, inchek wangsa...kepompong secara realiti dekat dgn kalian...cuma yg jauh tu dari alam maya sahaja...feez (or is it haji feez?) pun sudah jauh skrg...

-kepompong yg jauh-

Khabar baik... semoga kepompong pun baik juga...
'secara realiti dekat' gayanya mcm malaikat kanan dan kiri...
hahaha...anyway selamat bersua kembali wahai kepompong yang tenang dan riang selalu... :)

Ab,selamat menjalani hari,semoga gembira selalu...:)

kempompong,annur kabar baik...selamat bertemu kembali sahabat...:)