Puisi pagi semalam: Mimpiku perihal seorang kumbang berkepak pelik...

14:37 puteri jalanan a.k.a annur 9 Comments




sumber gambar: wpmu.org

Sedang aku leka menonton cerita bersama keluarga,

Tiba-tiba di dalam hati kurasakan satu seruan dari yang disana,

Aku langsung berhenti mononton dan duduk bersandar dikamar lama,

Melayan perasaan yang entah apa namanya,

Aneh, bila rasa sayup ini datang aku seolah jadi manusia leka,

Termenung lama seakan dunia dan seisinya hanya lukisan sahaja,

Yang aku tatap tanpa sebarang pun bahasa,

Yang terlahir cumalah sebuah senyuman kecil penuh makna,

Di dalam dunia sana aku adalah seorang penari,

Disana aku digelar kemboja sari,

Disana juga aku mampu menari tanpa henti,

Masa selalu saja tertidur menungguku habis menari,

Bosan pula bercerita tentang penipuan tari,

Apakata kita tukar cerita tentang kesukaanku sehari-hari...

Kamu semua tahu? aku sangat suka pada pepohonan,

Juga pada bunga-bungaan yang penuh dengan haruman,

Kedamaian mereka semua selalu beriku nyaman,

Dan juga sebagai satu cara untukku melepas lelah dari dunia yang penuh dengan lakonan.

Haiii...asyik cerita bebunga dan dedaunan sahaja...

Oh,lupa pula...

Malam tadi aku ada bermimpi tentang seorang kumbang,

Seorang?

Ya seorang...

Tapi jangan tanya macam-macam,

Sebab di dalam mimpi itu ia memang kumbang,

Sambung cerita...

Kumbang itu rupanya sangat pelik,

Kepaknya lebih dari empat aku kira,

Seperti biasa benda yang pelik sememangnya satu kesukaanku,

Aku kejar kumbang itu sehingga kemana entah aku tidak peduli,

Oleh kerana di dalam mimpi itu aku tidak memakai cermin mata,

Jadinya aku selalu tersalah tangkap,

Jaringku asyik mengena pada lebah,

Mungkin lebah itu marah,

Maka ia mengejarku cepat,

Apalagi berlarilah aku takut disengat,

Eh,yang peliknya kumbang tadi ikut berlari disebelahku,

Dalam ketakutan berlari aku sempat mengenyit mata pada kumbang tadi,

Kumbang itu lalu tersenyum dan kami berdua pun berlari dengan gembira,

Berlari?

Ya kami berlari...

Walaupun kumbang itu berkepak tapi ia benar berlari...

Sempat juga aku bertanyakan namanya,


sumber gambar: wildharestudio.info

Kamu semua tahu? Dia kata namanya singa.

Sejenis kumbang yang mengaku singa,

Aku tak tahu nak kata apa lagi,

Langsung terkedu.

Lama juga kami begitu,

Berlari dengan gembira tanpa jemu,

Sehinggalah aku terjaga bila terdengar bisikan ibuku,

Su...bangun...makan ubat...

Haiii....mimpi rupanya...

Maaf semua,itu sahaja untuk kali ini...

Selalu sahaja serius kali ini kita santai sahaja ya....


di dalam dunia mimpi, semua mampu terjadi seperti kumbang namanya singa yang berlari pakai  kaki walaupun punya kepak disisi...”

dan diselendang kuning, kerja kamu semua adalah bermimpi...mari semua, annur tuntuni jalan  kamu semua disini...kita sama-sama terbang dilangit yang tinggi...”

pesanan seorang sahabat kesayanganku..*kata-kata punya warna dan tenaganya tersendiri*, maka, seraplah mana-mana tenaga yang baik yang aku alirkan didunia maya sini, dan tinggalkan apa sahaja yang buruk kerana aku juga insan biasa punya masa terkeluar juga dari garisan  tetapan ilahi, semoga kamu semua sentiasa berbahagia...itulah doaku selalu pada yang maha  esa...:) “



sumber gambar: prieteni.ro

"mari kita menari didunia yang kelam kabut ini...disini aku cuba selubungi kamu dengan kegelapan, maka berehatlah dengan selesa...aku akan kenderai mimpi semua kamu..."

You Might Also Like

9 comments:

Rafiz Rahim said...

Best mimpi gitu... Kalaulah saya ada ilmu tafsir mimpi,, sudah tentu saya bantu tafsirkan.... Macam peneman hidup Ajer yang gagah berani... Sentiasa berada disisi di kala susah....
(Rekaan semata2)
Apapun semoga cepat sembuh

Annur mimpikan si kumbang ye???

Exam dah habis ke belum??

Menari? atau Berlari?

Rafiz Rahim said...

Kalau mimpi harimau... Boleh la kata lelaki tu berduit... Sebab ada logo Maybank di situ.. Hehehehe.... Mimpi tu ada 3 jenis, satu ilham dari Allah, gangguan syaitan dan satu lagi dari nafsu....

November said...

Kalau alam mimpi boleh berlaku apa saja..
Apalagi alam akhirat..

Semoga kita beroleh kebaikan di akhirat kelak.

Wallahualam.

salam semua,maaf ni annur tak berapa sihat kblakangan ni,cuaca kot tak menentu...

sdr Rafiz,peneman hidup?yolah...haha~
mungkin pun mimpi ni hanya permainan tidur,takda maksud papa kot...biasalah annur ni mmg selalu je dapat mimpi ngarut...hehe

Ab,exam da abes,tapi demam exam ni ha belum sembuh2 lagi,huhu

November,nape mood statik je ni?senyumlah cket...:0

Anonymous said...

Org yg luar biasa pastilah mimpinya juga luar biasa.. :-) mimpi apa pun jika d tafsirkan elok, insyaAllah jadi elok :-) salam atas kamu hai Nur.

wsalam wahai anon yang baik budi bahasanya...oh,annur ni orang biasa je...:)

Mimpi kadang2 punya maksud tersirat ;)
Annur memang pandai menari ya?
Nanti ajari Gill boleh?

oh Gill,annur selalu menari memandai je,tak pernah ada training yg formal...dalam blog ni poyo je,dan annur sebenarnya suka dgn falsafah tarian,bila kita menulis kan kita seakan menari?hehe