Santai : Bonda selalu tanamkan, jangan pernah menyerah...

14:42 puteri jalanan a.k.a annur 47 Comments

sumber gambar: itstimeforqanda.blogspot.com

"Dia telah berdiri, coba berlari...tak pernah dia jelang, hidup yg inginkan... kilau hari-hari dan birunya langit, terhapus rasa indah, terpejam oleh lelah..." -Lihat, Dengar, Rasakan- Sheila On 7-

"Acik...munge.." bicara si kecil itu sambil menyentuh lembut bunga.
"Bunga, sayang..." ujarku cuba membetulkan perkataannya.
"Mu...nge..." cubanya lagi. Ah, lama-lama nanti dia pasti pandai, bisik hati kecilku. Aku lalu tersenyum.

"bonda selalu tanamkan, jangan pernah menyerah...jalani dan panjatkan kelak syukur kau ucapkan.." -Lihat, Dengar, Rasakan- Sheila On 7-

begitulah hidup si kecil...setiap hari adalah percubaan baru bagi mereka...dan kita si dewasa selain mengajar dan memperbetulkan apa yang perlu, adakala kita lupa untuk duduk dan bermain bersama mereka...ketawa bersama mereka...memeluk, memandang mata mereka dan memberitahu yang kita sangat sayangkan mereka...binalah memori indah buat mereka...kerana memori itulah yang menjadi penguat diri mereka tatkala mereka ditimpa ujian hidup maha hebat nanti...sepertinya annur...bila dah besar dan diuji dengan berbagai ujian, annur akan duduk keseorangan dan teringat nyanyian ibu di tepi tingkap ketika annur kecil dahulu...tatkala itu annur akan tersenyum sambil menangis dan mengaku bahawa nyanyian itulah penguat diri...kadang bila kita sedang marah, kita pandang wajah ibu kita tertunduk...sebab ia punya cahaya yang kita rindu...

"mudahkan hidupnya, hiasi dengan belaimu...terangi harinya..." -Lihat, Dengar, Rasakan- Sheila On 7-

itulah apa yang jauh disudut hati kita suarakan...sejahat mana pun kita...sekaya mana pun kita...datangnya kita dari rahim ibu...dan adakala kita memang bukan anak yang taat, tapi bila ingatan datang, berdoalah...ketika itu mintalah apa yang kau mahu tentang ibumu...insyaAllah tuhan pasti kabulkan bila kau meminta dengan tulus...

untuk para ibu dan ayah di luar sana, hargailah anak anda...beri mereka memori-memori yang indah diwaktu mereka kecil dan percayakan saya, ia akan menjadi penguat ketika mereka diuji kelak...itulah jalinan kasih sayang kita buat mereka...

itulah kasih sayang...

ya...

itulah kasih sayang...

peluk mereka dan alirkan rasa sayang itu...kerana kita tak tahu entah bila kita dijemput ilahi...maka, jadikanlah setiap masa bersama mereka itu adalah memori terindah buat kamu sekeluarga...

sumber gambar: aircastlesandslides.com

" Ini waktu mereka bersukaria, maka berikan hak mereka..."

salam sayang dari annur...:)


You Might Also Like

47 comments:

Anonymous said...

Salam tuan puteri.

Ya benar. Melalui mata si anak kecil, kita bisa lihat dunia dengan lebih jujur, lebih luas. Kerna mereka itu makhluk yang paling jujur dan tidak akan merasakan apa yang kita rasakan. Lewat sisi pandang mereka, kita juga bisa pelajari apa itu cinta.

Tinggi ya kedudukan mereka.

Dan untuk Ibu, ah.. setiap pesan2 Ibu tidak pernah aku ambil pusing. Dan bila dewasa, setiap satu pesan-nya aku mula teringatkan kembali dan fikir, semuanya benar. Semuanya untuk kebaikan. Semuanya untuk diri aku juga. Kalau saja aku bisa pusingkan waktu dan lebih hargai.

Tapi itulah manusia. Sentiasa lewat untuk pelajari dari mula. Aku setuju dengan kata kamu, bila mana ingatan itu mula datang, dan berdoalah.

*senyum*

Oh ya, SO7? mereka tidak pernah kecewakan aku. Antara yang terbaik.

-R1-

wsalam R1, kadang soal kasih sayang ni sangat sensitif kan? orang paling jahat dalam dunia pun tunduk pada kasih sayang...sejahat mana pun kita, kembali pada akar itu yang terbaik...So7? adeh...sentiasa evergreen...hampir semua lagunya *terutama yg lama* sangat enak didengari dan yg paling penting dirasai...pencipta lirik dan lagunya; anton sangat annur kagumi...setiap sentuhannya penuh dengan rasa, selalunya sampai ke hati ini...cewah...

oh lupa, *senyum* ahahhahhaha

Anonymous said...

penchinta

ibu..emak..bonda...seringkali memberikan kasih sayang walaupun berjauhan...

sedikit mengingatkan...anak2 hargaila ibu bapa anda selagi mereka masih ada..

berita sana sini kecoh hal buang anak..aduhhhhh..tak tertahan melihat....

p/s : tp sahabat,kenapa ya tanggang disumpah menjadi batu??tidak sayang ker?tidak ade secebis rase kesian perasaan dr seorang ibu?

penchinta

wahai penchinta,soal tanggang itu elok ditanya pada ibunya sendiri...jika tidak ada eloknya berbaik sangka saja, sementelah orangnya pun semuanya sudah menemui ilahi...hmmm...

Anonymous said...

dan bestnya ttg mak dan abah ni...

mereka menerima kita apa adanya...
walau terbuang, mereka tetap mendakap kita dengan ikhlas.

D.hada

*susahnya nak jadi ibu yang baik ni...sigh...*

ececeh...dah masuk kolum nampak, tu ha...ada orang kirim salam kat kamu...

Anonymous said...

penchinta

oh begitu..:)

sebaik manapun pandangan org terhadap dirinya

sejahat manapun padangan org terhadap dirinya

sebanyak manapun org tidak pedulikanya

dirinya tetap anaknya..tetap akan disayangi walau dgn apa cara sekalipun...tetap dipedulikan..kasihnya ibu..

penchinta



Anonymous said...

pcenta...waalaikumslm

d.hada

Anonymous said...

penchinta

:) ape kabo?sudah tak mencoret lg ke kt laman sesawang nie dhada?


penchinta

Salam annur,

Ibu.... engkaulah ratu...
Ayah... engkaulah raja...
Anak2... engkaulah rakyat...
Kasih Sayang... pengikatnya...

Salam juga buat dhada...

Rafiz Rahim said...

Salam Annur, rasanya sudah tiba masanya untuk saya mengundurkan diri.... Selamat berjaya didunia Dan diakhirat.... Akan masih mengikuti blog ini.... Cuma tidak mengomen dah kot.... Insyaallah berjumpa lagi....

indah sangat kasih sayang jika tahu mana letak duduknya....

fifie said...

Indahnya berkasih sayang, dalam sesuatu hubungan tidak kira ibu bapa dengan anak atau antara adik beradik pasti bahagia kalau ada kasih sayang di dalam hubungan tersebut.

Anonymous said...

Salam tuan puteri.

Ah, itukan lumrah. Itukan alami. Walau bagaimanapun, manusia itu tetap akan jatuh kepada kebaikan. Pada keindahan. Dan kasih sayang itu, indah bukan? *senyum*

SO7, aku suka lagu Dan. Tentang pengharapan sa-orang kepada sa-orang yang telah dia lukai, untuk terus gembira.

Aku sukakan lagu, atau filem yang kelihatannya asing tetapi mampu menyentuh aku. Seperti kamu yang dapat merasakan sentuhan Anton melalui tulisan yang dinyanyikan.

#lewat belakangan ini aku punya lebihan masa jadi selalu aku singgahkan di sini dan bercerita. Maaf ya!

-AsaSiaga-

salam semua,

Ab,bila berkisah ttg ibu dan ayah, adakala jadi terlalu sensitif kan...hmm...senyum selalu wahai Ab...:)

sdr Rafiz,eh kenapa ya?ada kerja lain ya?tak mengapa,apapun jaga diri selalu...kita tetap sahabat...selagi terdaya annur akan berposting kat selendangkuning ni...ya,sekadar pelepas lelah buat annur dan sebagai tempat lepak korang semua...selamat berjaya wahai sahabat...:)

LS,benarlah tu,setiap sesuatu pasti indah jika kena pada caranya...:)

fie,kita perempuan ni mmg agak touching bila sentuh bab kasih sayang kan?

Asa Siaga,setuju dengan kamu,dan bagiku kasih sayang itu pelembut jiwa...ia mampu jadi senjata yang menjatuhkan dan membangkitkan seseorang...benar banyak terjadi dalam sejarah...hitler juga adalah seorang yg sangat menjaga ibunya...ya,ini fakta yang annur pernah baca...unik kan?bagaimana kasih sayang mampu menundukkan manusia...tentang So7 ka?selain anton aku juga suka duta,oh dhada dulu peminat setia duta,kau tahu?hehe...*ampun dhada* annur baru sek.menengah ketika mendengar lagu2 mereka,tapi sehingga sekarang hatiku tidak jemu mendengar setiap lagu mereka,agak sedih kerana mereka agak tenggelam sekarang,aku berharap sangat anton dapat berkarya seperti dahulu semula..ya,seperti semasa mereka bujang dulu,haha~alah tak mengapa,annur suka kamu semua jadikan selendangkuning ini sbg tmpat lepak bila kelapangan...:)

MayangSari said...

Slm sume,

Wslm AB.
Penchehenta..hohoho

Pecer...
Jangan pernah menyerah kerana kami akan melompat dengan lebih tinggi di saat kami jatuh tatkala ini...

huhu

Daleane Hada

Salam tuan puteri,

titipkan salam aku buat dhada. ya?

oh ya, salah satu yang aku sukakan adalah Noah. Dulu nama lainnya adalah Peterpan. Kamu pasti tahu, bukan?

Masih aku ingat mereka hit dengan album Bintang di Surga, aku beli album mereka. Ketika masih sekolah. Dan selepas itu Alexandria. dan yang terbaru, ada aku beli buku tulisan mereka berlima, Kisah Lainnya. Ditulis ketika Ariel masih dipenjara. Sepanjang 2010-2012.

cuma aku masih belum punya waktu untuk baca! *gelak*

-AsaSiaga-

Senyum selalu buat Annur juga buat Mayangsari....
Puteri Gunung turun dari mayang turun sambil memakai sari...
Senyum-senyum selalu, Sabar-sabar selalu. Semoga disayangi selalu hendaknya...

salam semua,maaf annur kebelakangan jarang berinternet,ada banyak urusan yg penting...

R1 aka Asa Siaga,noah ka?hehe,itu faveret dhada,ya akan kukirimkan salam kamu buatnya,pasti dia gembira dapat support dari kawan2 disini...

Ab,ya senyum2 selalu utk kita semua! :D

Anonymous said...

penchinta

aduii..bz memanjang yer..ade je kt rumah tue..kt gugusan...

bile la nk dgr alunan irama terbaru dari nur..

penchinta

kamu...membuatku memikir
antara aku dan dirimu hanya dihurung oleh jasad yang berpaksikan roh azali...sedar..tanapa kalam Allah..kita hanya hiasan yang tegar tanpa jalan sufi ..
tanpa arah tuju..
ibarat robot tanpa bateri...itulah kita yang hakiki...kaku tanpa roh....kau tak gila...kamu tak sewel...aku ,kamu dan semua...dipandu dengan kata hati kita..firasat...ku pelik...aku mencari...kamu yang aku jumpai...IzinNya.kau aku kenali..walau aku tak dikenali...pencarian alam sufi...ku bermula pantas...rentas sedikit demi sedikit...Alhamdulliah...kau temui jalan kamu...aku masih membuka pintu itu untuk aku...terima kasih memberiku secebis ilmu untuk aku menegnali diri aku sendiri..jalan yang panjang..."ku sangka aku berjalan...tapi rupanya aku masih duduk".....salam perkenalan...dari saya "Phateh Leqiu"

This comment has been removed by the author.
MayangSari said...

HAi semua...

penatnya...
aku penat sangat...
penatnya...

rasa macam pikul angkasaraya atas bahu ni..

dhada

MayangSari said...

semua 'bijakpandai' di luarsana kataku semahunya...

aku mahu mati dan berehat...
tapi tugas menghalangku.
cukuplah anak-anakku dan ibuku.

aku penat wahai Tuhan.
aku penat. aku mahu pulang.

dhada

Anonymous said...

penchinta

dhada,kamu kan sedang diuji...kan semua kita diuji dgn tahap yg berlainan bersesuaian dgn kemampuan jiwa2 kita..

kamu bertuah dapat melalui pengalaman begini...jiwa kamu semakin berkembang dgn kuat..lg mendekatkan diri pada yg Maha Mengetahui..

sifat manusia....mulut tidak seiring dgn hati..dah lame nnti,mereka diam la..abeh modal bercerita..

selalunya kita tahu apa yg mereka tidak tahu..terkadang mereka tahu apa yg kita tidak tahu..jd berfikirla secara waras..dan perhatikanlah setiap dari mereka...mungkin,..mungkin..ada anak kunci yg terletak di celah2 itu..percayala..

ermm mana nur chomel nie...aduyai...tertinggal kapal terbang ke??

penchinta

salam sejahtera semua,maaf ni annur mmg bz kebelakangan ni ada buat partime cuti2 gni,dhada je yg free...hehe...

penchinta,mana tau annur kat umah ni?skodeng ke ape,bahaya ni...haha..rasa nak buat post baru,tapi idea kontang la pulak...xtau nak tulis apa,jiwa mcm kosong je...ada idea ka?:D

Phateh Leqiu,salam perkenalan dari selendang kuning...:) benar,jalan itu sendiri2,apa yg penting,mengenali diri dahulu sebelum mengenal apapun...kerana rahsia semua terletak pada diri,bak kata kawan annur,"yang mencari itulah yang sebenarnya dicari" pencarian bermula bilamana yang mencari tak sedar dirinya yang sebenarnya dicari...dari situ bermula episod kejar mengejar,kenal mengenali,faham memahami,dan akhir sekali sayang menyayangi...antara diri dan tuan empunya diri...kerana segalanya cuma disini,bak kata pujangga; manusia ramai,benarnya aku seorang...sebenarnya apa yang annur dan dhada nukilkan di alam maya ni hanya luahan jiwa kami,kami mengajak diri dan anda semua untuk sama mengenali makna "rasa" yang wujud dalam diri..kerana kata tanpa rasa ibarat jasad tanpa hati...silakan bertandang ke blog lama annur, 9111tanyasamaituhudhud.blogspot.com untuk pemahaman jelas tentang apa sebenarnya tujuan kami disini,dialam maya,dan mungkin selendang kuning agak berlainan dengan cara penulisan di blog lama,tapi ya jelas matlamat tetap sama...silakan membaca dan ambillah mana yang baik,yang buruk tinggalkan kerana kami semua manusia biasa,banyak salah dan silap...semoga tuhan sentiasa merahmati jalan kamu wahai phateh...:)

hai cik mayang...:p

Anonymous said...

penchinta

berpuitis la pasai jiwa yg kosong..haaaa...kalo ade mase la...hehehe

ala umah dokat joo...dio yg tak konal kito...bukan skodeng noo...siap togur lg..huikkk...


penchinta



penchinta,hah?siapa kamu???!haha...penah nampak i ka?ceh.

ntah2 sedaro....

Anonymous said...

penchinta

sedaro aponyo...kalo sedaro dh lame singgah umah nur...haiiihhh...mintak nur hidangkan air sirap lg...penat la katekan br lepas bersukan..

kasi bikin satu melodi ya..lame x pejam mata nie..aduhhh

penchinta

oh air sirap annur buat cair je,mak annur kata air sirap orang takda gula...haha...eh?bersukan?tak keje ka?duk belah mana ni?dsara gak eh?ntah2 penah terserempak...emm,annur try k cipta puisi tdo,hahaha

Anonymous said...

penchinta

petang2 daaa bukan pagi2 lor...adui..iyola damansara jugak...

udah2..dr pkirkan penchinta yg x berapa betul nie,baik carik idea yg bagus2..ramai kwn2 tunggu alunan irama baru..

gula kan hanya penambah..sedap lg sirap ijau..musang berjanggut nehhhh...

penchinta

okey...annur ngah menulis ni,dah toksah kacau. :p jap g annur post..

Puteri mayangsari, kalau dah penat berehatlah... pejamkan mata, pekakkan telinga, diamkan mulut tp makan jangan tak makan.... dan kakitanganmu terus bekerja... kacau dunia ni mcm puteri kacau tepung untuk buat cucuq kodok... :)

Annur... skrg dah rajin menolong kakakmu... baguslah... sambil terus berkarya.

Sekian wassalam... maafkan selalu...

kata orang, "the bigger the challenge, the stronger person you'ld be..."...

Lebih besar ujianmu...yang ditangani dengan penuh taqwa...lebih luas rahmat Ilahi buatmu..

annur ap khabar?

Ab,annur skrang dah rajin sangat,dhada tdo annur gerak suruh buatkan tuan puteri ni air...bior padan muke dia...haha...mane tak tertekan kawan tuuu...lalala~

ps: Ab,annur adik yang baik kan,kan,kan???

cik Lynn,annur sihat ni ha...bile kita nak kuar dating sayang???ops? :p

iye... annur adik yang baik... ;)
Seronok ada kakak ye... bersyukurlah selalu... Ramai orang yang tak ada abang atau kakak...

Ab tak ada abang atau kakak nak bermanja dan bergurau senda... Alhamdulillah...

Ab,alala...sori tak berniat apapun...saja gurau senda dgn family sendiri dalam blog ni...tapi kamu semua pembaca adalah keluarga besar selendang kuning...:D

ahaa..alhamdulillah.. aiwahh nak sangat jumpa dengan annur. :)

cik Lynn,kita jumpa esok nak?kita main suap2 k?u blanje tau...:p

nak2 ..harap takde yang jeles ya nanti. :)

eh takde...annur single but not available...eceh...:p

Jika begitu bagai dikata, Tangan dihulur wajah ceria,Saya di sini pun tak terkata, Bila lagi nak bergembira.^_^

cik Lynn,annur kan sebenarnya kan pemalu tau....:)

hehe

itu yg mahal tu. :)

cik Lynn,iye ke?malu i u cakap camtu...:p