Puisi malam: Aku tidak sukakan keramaian...

22:28 puteri jalanan a.k.a annur 57 Comments

sumber gambar: myspace.com

"Aku selalu berfikir...dan setiap kali aku berfikir, aku sering tertanya...adakah seseorang yang sama seperti diriku tapi dia...seorang lelaki? sehingga kini pencarianku sebenarnya belum lagi berakhir...aku tak pernah berjumpa dengan diriku...tapi dalam bentuk seorang lelaki...bagaimana agaknya rupa wajah itu..."

semenjak aku kecil.
ya semenjak aku kecil,
aku mahukan hidup seperti perempuan lain,
seperti budak perempuan yang lain,
tapi...
tapi...aku tak mampu...
bercerita tentang gosip terkini,
oh ia sangat menyeronokkan bagi seorang perempuan,
gila...ya bagiku itu semua gila...
kasut itu lawa,
feshen itu yang paling terkini,
beg tangan itu murah,
baju itu nampak hebat...
oh tolong aku mahu pergi ketandas dan muntahkan semua rasa loya itu...
begitulah sikapku bila berhadapan dengan situasi begitu...
dan kerana itu aku semenjak kecil jika tidak bermain bersama kawan-kawan,
aku akan duduk termenung dan berfikir,
adakala aku menangis keseorangan kerana tiada siapa yang faham jiwaku,
kepada siapa harus aku luahkan rasa ini,
sehingga aku menjadi si kera sumbang yang hanya tahu berkawan dengan beberapa orang sahaja,
aku tak tahu...
aku tak tahu kenapa aku begitu...
wahai manusia,
maafkan aku...
kerana aku memang tak tahu...
aku memang tak tahu kenapa aku seperti ini...
maka tolong...
terima aku seadanya...
terima juga kawan-kawan yang senasib denganku...
kerana kami...
kerana kami tidak tahu kenapa kami begini...
maafkan kami semua wahai manusia...
kerana kami tidak seperti semuanya kamu...

sumber gambar: crazychops.com

"Aku tidak sukakan keramaian...bila ditengah keramaian, aku akan memencilkan diri...dan puisi yang aku telah tuliskan semuanya puisi seorang manusia yang sangat suka bersendiri...walaupun aku sedang berkata-kata, mahukah kalian percaya pada sesuatu?"

"Disaat aku sedang rancak berkata-kata juga sebenarnya aku sedang bersendiri...tapi tiada siapa yang tahu..."



You Might Also Like

57 comments:

Anonymous said...

Jaga diri..

:-)

seekz

hehe..sanagt best..saya pun tak berapa suka suasana ramai orang..:)

salam sejahtera,

terima kasih seekz...utk kamu juga semoga sentiasa sejahtera hendaknya...

cik misteri awesome,salam perkenalan dari annur...:D

Rafiz Rahim said...

Annur,

Salam sahabat.. kita mempunyai perangai yg sama... malahan cara pemikiran kita agak sama...

Good luck to you in both worlds, Insyaallah you'll be fine.

Anonymous said...

penchinta

terlihat sesuatu yang begitu kuat dalam diri org lain..apabila penchinta bercakap dangan memandang mata sedalam-dalamnya..sehingga penchinta terduduk tidak mampu menatap mata..

sungguh besar petunjuk mu tuhan..aku malu..

penchinta

Anonymous said...

penchinta

penchinta mmg minat lagu2 dewa..begitu mengasyikan..lirik2nya padat...

ada yang kata freemanson la ape la..tp cuba lihat dari sudut yang lain..sungguh,,,,,,,,,

lagu 'satu' begitu mendalam bg penchinta...meskipun video klip nya banyak diperbahas..tp lirik dan lagunya hurmmm hingga menjilat jari..heheheh

penchinta

Anonymous said...

salam...

putih2 melati,
merah2 delima,
lama ku meyisih diri,
harap datang diterima..

=)

salam semua,

sdr Rafiz,ya sahabababat...lalala...hahaha~

ps:syahdu betul,menangis annur dengar,hahaha

penchinta,ya,annur pun suka group dewa...lagu dorang,mmg best giler...dulu masa skolah slalu layan...skrang annur dah tua...hmm...tua ka?kahkahkah...

ek eh...meh2 datang bertandang,tapi maaf ya,takda papa hidangan pun...adoi...pekaba? lama tak dgr cite...:D

Anonymous said...

cerita dalam dunia,
x kan hbs selagi bernyawa,
belum cerita di alam sana,
entah buruk atau baik hendaknya..

nk wat mcm mana,
saya ni insan berdosa,
bukan semua org suka,
kita hadap sesorg saja..

=)

wahai encik senyum,tolong buang senyuman itu,ia sangat menakutkan,kahkahkah...takda moodla nak berpantun...skrang mood nak penampor orang...kahkahkah

Anonymous said...

senyum pun x bley? ish...
ssh la mcm nih...

=)

eleh,bosanla asik senyum je...nnt orang kata kita gila...haha

Anonymous said...

yela..
kalau x suka xpe..
xde masalah..

eh...merajuk ke...hehe...toksah merajuklah...pekaba?sihat?

Anonymous said...

demam sakit semua ada..
xde masa nk majok.

aahla kan,skrang musim hujan...kejap panas terik...tak taula nape kan...hmm...

Anonymous said...

ye,kejap ujan kejap panas..
biasa la.. nsb baik xde salji..

kalau ada salji,abeslah sume pokok2 annur...tak bagus2....hujan gak elok...

Anonymous said...

ye,hbs sume beku nnt.

aah,pokok kalau beku,nnt dunia tak berseri...kalau sejuk sgt,nnt cepat sgt lapar...

Anonymous said...

matahari naik berseri2 la dunia.
haha

yes! gelak ponnn...amacam hidup? bosan tak?

Anonymous said...

nape? suka gelak x suka senyum?
senyum kan sedekah..hehe..
gelak pn x salah kan.. idop? x bosan la..dah jmp jalan..hehe.. cuma dunia nih xde apa sbnrnya, tmpt persinggahan,berlakon, diuji n sbgnya..kena sabar,redha,bersyukur.. tp bkn mudah hanya di mulut je.. hehe.. kalau x bosan, syurga la namanya..hahahhahahahhahaha

ya betul tu...annur setuju...hehe

Anonymous said...

haha..:D

haaaaa....:I

Anonymous said...

bosan ke? hahaha.. biasa la..
maaf la mengganggu teratak annur nih.. pegi la wat keje yg x membosankan annur.. hehe

wahhh,annur baru lepas makan...eh,ape ni...korang semua penyeri selendang kuning tau...jgnla ckp cmtu...

Anonymous said...

xde serinya annur...org lain ye la.. sy x.. lain la annur.. haha

wahhhh,menghilang kejap,dtg balik da pndai melawak ya? hebat. ceh. :p

Anonymous said...

annur yg hilang kan.. gi mkn.. sy ada je.. hahahhahaha.. annur la melawak.. ceh..hahahaa

Anonymous said...

saja je online.. dan lama x online n dah lama x singgah sini.. saje singgah..kalau selalu ngadap pc/laptop bosan la..hahhaa

Anonymous said...

apa cite kak d.hada skang ek?

aah,bosan tapi kalau tau cara takdalah bosan...hehe

tenet ruang pelepas bosan bg annur...dan pelepas tekanan...

Anonymous said...

haha..xde internet manusia bosan, tertekan n sbgnya..haha.. musuh ketawa.. hahhaa..

aah,annur manusia biasa...:)

Anonymous said...

sy tnya kan, pe cite kak d.hada skang?

dia da ada blog tau...tgok kat tepi,annur ada link kan...migdal gideon...:)

Anonymous said...

buang la senyum tu annur.. hahahhahahhahahhahahhahaha

mcm tula bencinya annur tgok awak senyum...berpura2 sgt membosankan...hmm...

Anonymous said...

Allah..tu pn benci? x pura2 pn.. mmg nk senyum..salah ke? lain la annur, pura2.. wat2 senyum...hahhahahahahhahaha

aah,dengan cara tu je annur percaya yang annur ni kuat...

Anonymous said...

hahaha...mcm2...apa pn x bley..hahahhaaahhahaha.. suka ati annur la...

bestnya tgok orang gelak...hmm...dah makan?

Anonymous said...

dah lama dah.. best ek tgk org gelak? ada masa menyampah plak tgk org gelak je.. hahahhahaa... relax annur.. dunia ni permainan je... ;)

bila kita sedang bermain,ada syoknya bila kita tau masuk dan keluar...bila masuk,kita feel...bila keluar,kita memandang...kedua2nya ada keindahan tersendiri...dan ada kebaikan serta keburukannya...walaupun hidup ini permainan,ia adalah permainan yang serius...:)

Anonymous said...

haha...permainan yg mencabar.. haha..
bkn senang nk lurus, kdg2 bengkok, tersadung. hehe

Anonymous said...

sbb tu kena sabar, redha, syukur.. ckap senang tp bkn senang.. melainkan yg mmg begitu.. sbb tu ada yg 'hilang' dr duniawi. hehe

Anonymous said...

sbb tu kena sabar, redha, syukur.. ckap senang tp bkn senang.. melainkan yg mmg begitu.. sbb tu ada yg 'hilang' dr duniawi. hehe

annur amek contoh,bila awak masuk dalam permainan,kena feel...kalau tak,awak tgok orang terluka pun,awak takda perasaan,ada eloknya awak pegi jerit kat telinga orang tu,woiii mkcik,dunia ni permainan je oiii...lepas tu awak pulak terluka,awak menangis,eh...pelik...kan dunia ni permainan je cik abang oiii...apa tu maksudnya?hehe...

takda masalah kalau jatuh tersadung,itu satu pengajaran dari tuhan,supaya lepas ni jalan hati2 sikit...kalau tak nnt jatuh...lebih kurang gitulah...

Anonymous said...

x kena la contoh yg annur bg tu.. itu dh pentingkan diri namanya.. hahahhaha... apa nih.. keluar topik la...ke laut nih...hahahahahahah... adoyai... ni kelakar.. nk senyum ke gelak nih? gelak la k..hahahha ;D

yg faham apa yg annur tulis ni,cuma sorang je dalam dunia...

Anonymous said...

yela annur.. sy faham lain, annur faham lain k.. ikot pemahaman masing2.. sy x salahkan annur pn.. masing2 ada ujian n dugaan sendiri. DIA nk tgk mcm mana kita handle permainanNYA di dunia nih.. hehe

Anonymous said...

senyap je..haha.. ok la annur.. sy berundur dulu.. jaga diri leklok.. berjmp lg di lain masa.. insyAllah.. slmt mlm.. assalamualaikum..

=)

MayangSari said...

ya...
kami orang yg terpencil.
cuma bezanya aku dan adikku..
aku suka pakaian...huhu
aku suka senjata...
aku suka seni pertukangan...
aku suka rekaan dalaman...

dan aku rindukan permandangan dari atas pergunungan...
kami tak pernah membenci alam.
kerana alam ini layaknya seperti syuga bagi kami.
cuma manusia dan karenahnya sungguh menyakitkan..

MayangSari said...

entah kenapa ada juga manusia yang suka mendengar suara hati kami manusia terpencil ini.

jika benar kalian ikhlas dalam bersahabat. terima kasih.

jika semua datang dan pergi tanpa henti, aku sering bertanya sendiri...

..apakah yang akan tinggal bersamaku?...