Puisi malam: Syyhhh...aku sangat licik...ramai yang telah tergelincir...

00:13 puteri jalanan a.k.a annur 2 Comments

sumber gambar: coolawesome.com

"permainan ini sangat kelakar...mencari-cari tak pula ditemui, rupanya ada dibelakang mencuit selalu..."

takkan **a* mampu lari dari bayangan si buta itu...hehe

inilah kisahnya yang ingin aku ceritakan buat malam ini,
pada semua sahabat selendang kuning yang sangat aku kasihi,
kita semua punya "wajah"
kerana itulah kita mampu dibeza-beza dan dikenali antara satu sama lain...
tapi semenjak aku kecil,
aku mencari satu wajah,
aku cuma mencari dan sebenarnya sangat takut untuk berhadapan dengan wajah itu,
wajah itu seringkali berlalu dan memandangku sekilas,
aku pun pelik...
siapa sebenarnya wajah itu,
dia ada dimana-mana bersembunyi di balik topeng manusia lain,
mata itu....
ya, mata itu...
mata itu selalu melihatku...
sedang aku berborak mesra bersama teman,
aku terpaku sejenak kerana dimata temanku itu,
sebenarnya di dalam itu dia...
bergerak dari jasad ke jasad demi melihatku,
aku bukan selalu perasan,
kadang saja kerana aku ini adalah sejenis manusia yang bercakap sambil memandang tempat lain,
tak mahu bertentangan mata dengan sesiapapun,
itu lebih menenangkan jiwa bagiku...
kata sesetengah orang aku ini penakut,
mungkin ya, mungkin juga tidak....
kadang bila aku mahu menguji,
aku suka menikam mata...
kerana aku mahu melihat sejauh mana permainan manusia,
tapi terkadang saja...itu bukanlah kesukaanku...
hari sudahpun malam,
hmm,selamat malam semua...

sumber gambar: shana-jay.blogspot.com


"syarat permainan ini adalah diam...diam dan cuba fahami gerak langkahku perlahan-lahan...aku sangat licik...ramai yang telah tergelincir...hanya satu jalan keluar...kenali keseluruhan wajahku...bukan separuh seperti yang kamu semua sedia tahu...untuk zaman ini aku mahu beritahu...hitam atau putih, itu aku...kata-kata ini datangnya dari bibirku yang berwarna merah...ia satu dugaan untuk sang pencinta...ia juga satu amaran bagi sang penderhaka...bila dunia sudah hilang kestabilan, aku akan nyalakan api kemarahan dihati keduanya...yang benar disaat itu, maka dialah pemenang sehingga kemasa yang ditentukan...jangan risau, masing-masing akan aku beri peluang...ini adalah permainan mencari cinta, maka bergembiralah sebentar lagi aku datang untuk menguji ketajaman deriamu...dan aku hanya boleh merayu, oh sayang, kenali aku!"

You Might Also Like

2 comments:

Diam diam... sambil tersenyum2 di belakang annur... ;)

haha~