Puisi kemboja putih: bangsa aku adalah yang terhebat kata mereka...yeah...

23:16 puteri jalanan a.k.a annur 9 Comments

sumber gambar: redbubble.com

"Maharaja lawak adalah cerita kegemaran bangsaku...mereka bertanding lawak siapa nombor satu...dan aku sangat bangga dengan itu..."

bangsa aku...
katanya kaya dengan emas...
tapi rupanya cincin di tangan habis digadai lepas...

bangsa aku...
katanya hebat berdagang keserata dunia,
tapi rupanya yang berkokok lebih miskin dari yang tidur sahaja...

bangsa aku...
katanya gah serata dunia...
tapi rupanya budi bahasa ibarat kolam yang bocor...
diisi berkali tapi tak mahu juga penuh...

bangsa aku...
katanya agama melebihi kaum lain di dunia...
tapi malang sekali mereka hanya pandai di dalam buku...
masa yang ada cuma diguna untuk mengkaji saja sedang praktiknya itu belum benar sebegitu...

bangsa aku...
katanya hebat bahasanya tinggi...
tapi berkata bercampur-campur dimana perginya jati diri bangsa pribumi...
sehinggakan takut pada budaya sendiri...

bangsa aku...
katanya tuan di tanah sendiri...
tapi setiap hari bertuankan ilusi sendiri,
hanya menjadi kuli di tanah tumpah darah sendiri..

bangsa aku...
ceritanya menggunung tinggi,
tentang penyatuan sesama sendiri,
tapi sekali disapa balasannya sinis sekali...

bangsa aku...
aduhai bangsaku...
aku merayu jangan cerita soal agama lagi,
sebelum ilmu sedia ada belum habis diamalkan empunya diri...

oh tolong,
bangsa aku...

sumber gambar: elchanan.deviantart.com

"Oh, mereka kata bangsaku adalah bangsa yang paling hebat sekali di dunia, aku adalah manusia yang paling gembira jika benar tekaan itu...haha"

You Might Also Like

9 comments:

Anonymous said...

tuan puteri,
untuk mencuci kolah air dengan bersih
kita perlu masuk kedalam kolah supaya ianya dapat dicuci dengan bersih, dibuang semua kotoran dan lumut. tak gitu tuan yang bijaksana?

-xie-

salam,

eh siapa bijaksana?hamba cuma bijak berkata,heheh...aah,kena turun kolam gak,duuusshhh! adoyai...tuan puteri sebenarnya tak suka kotor2 ni,ececeh...tapikan adakala lumut pun penting tau...tanpa lumut,siapalah kolam....haha

Kemboja Putih... bersihkan diri kita dulu sebelum bersihkan orang lain... umpama bunga kemboja yang putih ditengah kesunyian tanah pusara yang sepi...

bangsa aku......
bersatulah dalam satu Akidah,
usah bersatu dalam satu bangsa....
jadilah sebagai seorang yang beriman dan bertakwa...
jadilah sebagai hamba yang sebenar-benar hamba kepada Allah Ta'ala ...
jadilah sebagai umat yang sebenar-benar umat kepada Baginda Rasulullah s.a.w.

Felly Sophia said...

Kalau lah cuma ada satu bangsa, dunia akan lebih aman.


P/s : Link blog sudah ditukar.

MayangSari said...

used to be... tak aman pun..sbb manusia mmg suka bercakaran..

Anonymous said...

Susah manusia ni kann.. asek nak bercakaran je.. buang kuku tu kang.. haaa.. nak cakor pakai apa pulak agaknya.. hihi

Seekz

salam semua,

Ab,kemboja putih mmg cantik,bau dia...pehhh...mistik...

Fel,ok dear,nnt annur tukar...

cik puan mayang,biasalah dunia...mana ada dunia baik je...

Seekz,apeke kabo kamu...

Anonymous said...

Hamba baik2 saja tuan puteri.. cuma terasa seperti kehilangan pula sekarang.. entah apa yg hilang pon tidak diketahui.. Kehulu kehilir mencari.. tetapi tak hamba temui.. Terasa seperti berada ditengah laut pon ada juga.. hahaha..

Seekz

saya suka bunga kemboja putih.
cantik. bnyak pokoknya. dkt kubur.