Puisi malam: Aku bencikan remeh-temeh,kerana sekali aku turun....

22:46 puteri jalanan a.k.a annur 14 Comments

sumber gambar: sarahemarsh.blogspot.com

"Aku cukup benci pada perkara remeh-temeh, maka tolong selesaikan segala hal mengarut itu, aku tak mahu tahu..."

benar tapi tak tepat...
kena tapi tak menyucuk...
menyucuk tapi tak mati...

kerana patah kata sebegini,
kita masih hidup dalam bayangan sendiri,
mengeluh tak berhenti,
asyik marah sana sini,
rupanya sendiri tertuding jari,
kerana karma rupanya buatan tangan sendiri.

bila sakit sapu ubat sendiri,
kerana manusia dah tolak diri ketepi,
mulai saat itu belajar hidup berdikari,
berbekal kepercayaan yang senipis rambut sendiri.

bila menangis salahkan itu salahkan ini,
semua salah...diri kononnya tetap suci,
sedangkan yang terjadi cerminan diri sendiri,
kalau benci ubahlah guna kudrat yang diberi ilahi...
kalau tak mahu berdiam diri itu jalan yang paling berbudi...

aku bukan sesiapa disini,
hanya berpesan pada diri sendiri,
dan juga pada teman yang sudi memahami,
jiwa manusia seperti kami,
yang manusia gelar mental dan gila tak takut mati...

oh,kepada semua sahabatku,
mohon jaga diri...
dan mohon gerakkan kepercayaan menjadi satu keyakinan sejati...

sumber gambar: sfx.co.uk

"Aku seorang yang pemalas untuk ambil tahu segala macam hal remeh-temeh...tetapi sekali aku turun, aku akan pastikan semua yang palsu itu mati."


You Might Also Like

14 comments:

Anonymous said...

mati itu pasti...tp perlu ke letak kn destinasi itu sbg MATI?! Itu je ke tujuan kita dwujud kn dlm dunia ini?!

bdk2je

haha...

apeke nama kamu wahai budak?bagi salam pun tidak,main redah je...haha

MayangSari said...

dia ni mmg takde adab dtg umah org tak tau bg salam. mana2 dia pegi mmg mcm tu. lg bagi tanda soal plus tanda seru. tu namanya menengking. kalo dtg nk belajar, jaga adab tu sikit. kalo dtg nk tunjuk hero, dgn tak tau peribadi orang, boleh pegi balik umah.

MayangSari said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

owh tanda soal n seru tu pun ade makna ker? xde niat pun nk marah....nama pun bdk2je :p
maaflah klo masuk xbg salam dan pandai2 letak tanda mcm2...sy nk btanya pendapat je....... maaf sekali lg ye pd akak b2 ....

bdk2je

alamak,bodyguard i dah marah...haha...sorilah wahai budak,annur ni lemah lembut je orangnya,haha...bodyguard i mmg kena garang skit,kalau tidak habislah i...haha...

dhada,slow my dear sis...ececeh...:p

Anonymous said...

ok...noted....xpe kot, pasni baca jeq la...xnak post komen, kang tsalah ckp,buta2 jeq kena sound :/ huhuhuhu
once again, sory ye ;)

bdk2je

annur mohon maaf diatas kegarangan kakak...

yg benar,

Annur a.k.a 'bdk2jekeeeannurpunbdk2gakkitakawanjomhaha'

:p

Anonymous said...

salam...

apa yg mengarut, apa yg remeh temeh ni annur?

=)

Anonymous said...

hahahaha..... annur punye aka xbole bla....hahahaha =p

bdk2je

salam semua,

en senyum,ntahnye...yg mengarut tu annurlah...suka sgt menulis bg orang tertanya2,haha

bdk2je,annur ni ada banyak aka...annur boleh gak tulis gni,annur aka budakcomel....dalam blog ni takda sapa brani marah...:p

Anonymous said...

yeke mengarut? xdelah...

=)

Anonymous said...

comel ke??? =p hehehe
wat eva lah kan...nape xde post batu lg....suke je bc tulisan mgarut2 nih =p

haha