Puisi malam: izinkan aku nyalakan sebuah cahaya...

21:04 puteri jalanan a.k.a annur 10 Comments

sumber gambar: suziegilbert.wordpress.com

"Ilmu yang diilhamkan kepada helang pasti lain dengan ilmu yang diberi kepada harimau...seorang raja langit...seorang lagi raja di bumi..."

benar...tapi tak tepat...
kita benar tapi tak tepat.
itu saja.
itu saja silap kita.
bila kau berada di bumi, kau lihat kambing yang dimakan ular,
kau menangis.
kau kata mengapa ular sanggup memakan kambing,
tapi rupanya yang terbang memandang ia satu keseimbangan alam,
satu kronologi kepada babak-babak kehidupan,
ular perlu memakan kambing untuk hidup.
kambing perlu mati untuk memastikan ular tetap hidup,
bila ular hidup, maka keseimbangan alam akan stabil,
katak yang menjadi satu ketakutan akan mati.
beginilah hidup wahai temanku sekalian,
ilmu seorang pemelihara pasti tidak sama dengan ilmu seorang pemusnah...
memusnah cuma perlu sedetik,
sedang memelihara memerlukan masa berjuta tahun...
dalam masa yang sama pencipta berterusan dengan kegilaannya...
sehingga bilapun tiga segi ini akan berlawan sesama sendiri,
demi menjamin sebuah keseimbangan sejati...

sumber gambar: achuislemochroi.deviantart.com

"Alam yang ada kini sebenarnya sangat gelap walaupun mentari terik setiap hari...mohon izinkan aku nyalakan sebuah cahaya di wilayah cermin dua dimensi ini..."



You Might Also Like

10 comments:

MayangSari said...

berlagak...tanpa pemusnah alam yg sepatutnya expired akan busuk dan basi...maka takkan seimbang dah...jgn berlagak sgt...

MayangSari said...

sebuah kemusnahan itu perlu demi mengembalikan kesucian namun adakah manusia itu mahu memikirkan, walaupun ia hanya terjadai barang sesaat, namun yang sesaat itu bukan dilakukan dengan saja-saja tanpa sebab. demi mengembalikan yang sejati, rela lagi aku bersendiri dari berada dalam kekalutan yang beribu-ribu tahun yang tak sudah-sudah.

ini semua tangan-tangan kita atau Tangan Tuhan?

hahahaha

MayangSari said...

*terjadi

terbaik..:)

semua kerosakan adalah pada tangan dhada,heheh...puas hati? kalau annur belagak pun dhada sakit celah mana? hentikanlah bersilat,annur menari je dapat kalahkan u tau...haha

kalau berani hancurkan apa yg annur dah pelihara,cubalah.kita tgok sapa menang.ok cik puan mayang? :p

cik vampire lala,tq! :D

Anonymous said...

Apa yang musnah??
Apa yang dipelihara??

Semua ok je.. Aman je..

Boleh makan.. boleh minum.. lepak kedai mamak sampai pagi..

Masih ramai lagi yang pergi surau dengar ceramah2..
Beribu2 datang ceramah ustad2 popular.. buat collection pon dapat ribu riban.. takde pon nampak nak musnah.. huhu

Seekz

Nyalakanlah cahaya itu wahai Puteri Annur.... biaq terang menderang alam ini...hehehe....

MayangSari said...

....."TSUNAMI!!!".....

shzuuuuuuu.......
mampoi sume orang dalam dunia kecuali orang yang tertentu....

huhuhuhu.........
ha...selamat pun Nuh dan kuncu-kuncunya.........

'hamba daratkan tuan hamba dan yang lain-lain di sini ya wahai nabi'....

'hamba pergi dulu sambil ombak melambai Nuh'...

....terharunya....

*..miss you Nuh..*

Rafiz Rahim said...

Switch on the light.. apa yg susah :)

salam semua,maaf kebelakangan annur bz skit,

wahhh,meriah rupanya sini,annur je yg ketinggalan...adoi...

Seekz,pekaba kamu..

Ab,okeh...annur nyalakan k?

cik puan mayang,apakah???

sdr Rafiz,wah3...kalau sesenang itu kan best...hehe