puisi malam: dan aku katakan "ye nak beli bunga apa?"

22:24 puteri jalanan a.k.a annur 3 Comments

sumber gambar: fineartamerica.com

"Aku harap kegilaanku kepada bunga tidak menjadikan wajahku seperti ini...ohhh tidakkk..."

pagi ini aku berjalan perlahan ke taman bunga,
sambil menjinjing beg,aduh letihnya...
pagi lagi bobby dah tunjukkan rupa,
aku mengerling dan malas mahu ambil kisah,
bobby cuma pelik melihat tingkahku,
bobby adalah sejenis anjing tersesat yang comel,
dia tahu adab bertemu denganku,
dia selalu pandang aku dari jauh sahaja,
tak berani mendekat,
adakala aku sengaja mengusik dengan memanggilnya,
bila dia datang aku berlari masuk kesemak sana dan mengintainya perlahan...hehe
mengusik adalah pekerjaan tetapku...
aku bukak sahaja radio,salurannya klasik nasional...
tiba-tiba keluar lagu putih-putih melati,
cepat sahaja aku letakkan beg dan pandang sekeliling lalu menari dengan senang hati,
putih-putih melati,merah-merah delima,siapa yang baik hati pasti kuterima,wooo ohhh,
sambil menyanyi aku mengutip sampah yang ada,
buka almari dan beri makan kucing-kucing yang ada,
oh sebenarnya aku ini kejam,
kerana terpaksa...aku memberi makan kepada mereka,
supaya bos ku tidak memecatku,oh tidakkkk,
maafkanku wahai kucing,
tolong doakan aku murah rezeki ok,
aku pun duduk sambil menyanyi-nyanyi,
sambil tanganku laju menekan sms,
aku termenung mengunyah roti canai,
haiii...bilalah agaknya aku dapat bertemu dengan putera idamanku,
ada pelanggan pula,
aku pun mendekatinya,
sebelum dia bersuara aku halakan wajah ke cermin motornya dengan wajah selamba,
aku betulkan tudung sedikit sambil berkata,
ohhh apek...cermin you lawa eh..
dia hanya terkedu melihat tingkahku,
aku gelak besar melihat wajahnya,
dan aku katakan "ye nak beli bunga apa"?

sumber gambar: annejulie-art.com


"aku tak pernah pun peduli manusia mahu berkata apa kerana aku adalah seorang yang selalu berbuat sesukanya saja...lalala..."

You Might Also Like

3 comments:

kita mmg bebas...

terbaikkkkk..!!

lelaki semalam,ya kita semua bebas,cuma kadang tersekat oleh ketakutan sendiri...hmmm...

cik vampire lala,toceh....:D