Puisi malam: Pari-pari si bunga kenanga....

22:00 puteri jalanan a.k.a annur 8 Comments

sumber gambar: fineartamerica.com


"Aku pernah terdengar yang setiap bunga yang harum itu punya pari-parinya yang tersendiri...dan aku bayangkan ini adalah pari-pari bunga kenanga...hmmm..."

pagi ini aku membasuh terung untuk dijadikan biji benih,
ohhh tak sepatutnya cerita basuh terung masuk di selendang kuning ini,
sungguh memalukan,
ok kita tukar cerita,
ehem-ehem...
ini cerita aku menyusun sekumpulan keladi dan kaktus,
hmm...rasanya cerita ini juga tak patut,
tak menarik,
ok berbalik kepada terung juga lah...
tempohari aku menuai terung,
menuai ka?kahkahkah...
ditepi terung itu terdapat sepohon kecil kenanga,
entah bagaimana aku terdengar bunga kenanga itu memanggilku,
aku menoleh dan memandang lama bunga itu,
bila aku tersedar yang aku sedang digoda,
aku cepat-cepat tutupkan mata,
aku bisikkan pada hatiku.."jalan...jangan datang sini lagi..bahaya..."
aku cepat memetik terung dan berjalan seolah berlari,
cuba melarikan diri dari digoda lagi,
aku bersembunyi disebalik pokok ceri dan cuba menahan nafas,
adakala aku menjeling pohon kenanga tadi,
cuba melihat bunga yang sekejap tadi menyeruku,
tanpa aku sedar kakiku cepat melangkah kesitu,
dan cepat saja aku ketepikan pohon itu,
aku katakan padanya,
"kali ini saja tau!"
akhirnya pohon itu telah kubeli...
oh teruknya rasa ini...
aku kalah lagi, pada sekuntum bunga kenanga...
haiiii....

sumber gambar: lensadaridesa.blogspot.com

"Kenanga punya auranya yang tersendiri...harumannya mampu membuatku terbang kelangit tinggi...entah mengapa aku pun tak tahu...walaupun bunganya pemalu tunduk kebawah sahaja, tapi godaannya memang cukup kuat..."









You Might Also Like

8 comments:

abg awie said...

ohhh... enkauu ni keturunan kumpulan paglima kiai Salleh kan.

ohhh,siapakah dia wahai abg awie oiii...annur adalah manusia yg tak tahu asal usul sendiri...maaf ya,adoi.

Rindu pada Annur.
Berani sungguh Kenangan itu menggoda Annur si jantung hati Gill ya?
Mentang-mentanglah Annur jauh dari pandangan mata Gill :)

Kenanga itu tampah indah sekali, dan mesti harum bukan? :)

MayangSari said...

nak tahu annur siapa?

dialah gadis bunga-bungaan yang cik srikandi selalu sebut2 tu. annur ni ada dalam sejarah. seorang gadis tradisional yang mistik.

Amar Shah said...

hahahaha,jahat sungguh bunga kenanga itu kerna mengoda annur... :p

salam semua,sori annur bz skit...

Gill,apakah???malu i tau...haha...Gill,kenangan baunya harum tau!

cik mayang sari,hati2 dengan setiap kata2mu...

Amar,aah,bunga kenanga mmg jahat,slalu je seru annur...

oh,nama bunga tu kenanga bukan kenangan,kadang2 taip nak cepat,adoi...

Anonymous said...

Dan kadangkala bila tersalah taip boleh menjadi kenangan yang terindah pula..

Indah ke??.. Oppss.. Jaga kata2mu.. Heeee..


Seekz