Puisi pagi: ahhh, takda hal lah!

09:05 puteri jalanan a.k.a annur 2 Comments

sumber gambar: quizilla.teennick.com

"hidup memang indah kalau kita mahukan ia indah...sekalipun manusia beri kamu limau yang masam, jangan mudah rasa tergugat, buatlah air limau yang manis dari limau yang masam itu, ahhhh...takda hal lah!"

semalam ada seseorang kata aku bodoh,
aku bengang,
sampai hari ini aku masih dengan rasa bengang itu,
dia siapa?berani berkata begitu denganku,
dia kata aku bodoh bila aku sedang tidur,
eh,apa maksud kata-katanya ni,
kerap kali aku terfikir,
mengikut pemikiranku yang manusia suka gelar mengong ini,
dari tidur kan wujudnya mimpi?
tapi aku tak perlu tidur pun untuk bermimpi,
bagiku bermimpi ibarat memakan kacang rebus di tepi jalan sahaja,
waktu dimarahi bos juga aku boleh bermimpi berada di tepi pantai memakai topi reben dan berlari gembira,
jadinya,apa maksud kata-kata manusia kucing berambu ini,
mungkin dia mahu katakan yang aku ini pandai,
tapi dia malu,
aku rasa begitulah...
ya,dia segan mahu memujiku...
ini jawapan yang paling baik boleh aku fikirkan...
hmm...

sumber gambar: mubi.com

"wahai manusia,mari aku ajar kamu semua cara-cara menangani orang gila yang merata di seluruh dunia, kamu semua mahu tahu bagaimana? caranya adalah kamu jadi lebih gila dari mereka, nescaya mereka terkejut dan kagum."



You Might Also Like

2 comments:

Salam tuan puteri,

HAHA! iya begitulah. harus positif.

-R1-

salam R1,

kau gelak?ia indah...

kau tahu sesuatu?untuk meneruskan hidup,adakala kita perlu menutup mata dan menahan kesakitan tanpa bunyi...:)

ahhh,takda hal lah!