Puisi malam: di dunia ini, yang 'real' cuma kamu...

23:07 puteri jalanan a.k.a annur 3 Comments

sumber gambar: tumblr.com

"di dunia yang putih, aku selalu berselubung kesejukan...bukan kerana takutkan dunia...tapi kerana aku tak mahu menyakiti dunia dan seisinya...belum sampai masanya lagi, bisik hati kecilku ketika menyelak jendela..."

pagi tadi aku termenung,
lama...
entah apa yang berada di fikiranku,
menyelak jendela dan mengeluh perlahan...
aku duduk di kerusi dan termenung lagi,
ahhh...teruknya angin aku hari ini...

berlakon seperti seorang yang bepengertian sangat membosankan...
ia mampu buat orang gila berfikir...

menyamar jadi si gadis bunga yang manis tambah memualkan diriku sendiri,
sedangkan berapa banyak pokok bunga mati di tanganku orang tak tahu,
tahu memuji sahaja...

manusia kalau masuk bab memuji,
tingkatnya nombor satu...
sampai tergolek para patung dibuatnya...
mengarut semua ini...
benar-benar mengarut...

adakala aku bosan dengan dunia ini,
bilamana aku rasakan,
bahawa aku adalah seorang yang paling normal sekali atas dunia...
yang lain semua gila...

teruknya rasa ini,
kita selalu rasa kita adalah yang terhebat sekali,
sedangkan sebenarnya kita bukanlah sesiapa...
cuma kita tak sedar...


sumber gambar: periscopegirl.com

"Di dunia ini yang 'real' cuma kamu...yang lain cuma lukisan tangan kamu sendiri...melukislah dengan hati yang tulus...barulah gambar kamu itu indah untuk diabadikan sebagai sebuah karya seni agung..."



You Might Also Like

3 comments:

Anonymous said...

Tuan puteri, Bagaimana dengan hanya memuji patung boleh tergolek?

seekz

Anonymous said...

assalamualaikummmmm :D
hahahahaha.....

jg diri leklok ye tuan punya blog,
k tata

salam,

Seekz,itu rahsia...

anon,wsalam...okey annur selalu jaga diri...toksah risau ye...tata...:0