Puisi si nilam mawar: jangan pernah takut akan kegelapan...

09:08 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: yannieroxxx.deviantart.com


"Selalunya aku suka menyimpan mahkota diriku...terkadang saja aku memilih untuk memakainya dan memperlihatkan pada semua...tetapi pabila keadaan manusia sudah melampau, aku akan turun sambil memakai mahkota itu..."


setiap yang berlaku punya sebab,bukan sengaja semuanya terjadi...

ini adalah satu hakikat yang memalukan,
dan juga menyakitkan,

bagi sang pendosa ia ibarat menerima hukuman yang hina,
bagi sang pencinta ia ibarat berada di syurga inderaloka,
sebuah syurga yang menjadi duduk letaknya sang pencinta,
yang punya hati umpama permata..
berkilau tapi diam tak berkata...
hanya menanti jauhari datang menilai harganya.

aku rela ditinggalkan oleh manusia yang tak mengerti,
dari merayu mereka datang dan duduk disini,
kerana apa yang ada padaku tidak layak mereka perhati,
jauh lagi dari merasai,
kerana haruman bunga itu rahsia tidakkan mampu mereka ketahui,
jika hati dipenuhi debu-debu lama yang masih lagi tidak dicuci.

aku sering saja mahukan kebaikan untuk semua manusia didunia ini,
tetapi jika budi bahasa masih tak mahu diperbaiki,
rasakan kutukanku kerana memang layak ia menjadi makanan setiap hari,
aku mengutuk bukan sesuka hati,
semuanya punya sebab yang tersendiri,
kutukanku bukan pada realiti,
tapi di dalam hati demi menjaga semua hati,

maafkan aku wahai semua manusia didunia ini,
bukan niatku memarahi,
tetapi sudah aku tetapkan bahawa diriku ini,
paling tak suka marah kerana sekali aku marah aku bukan diriku lagi,
kata-kataku selalunya cepat saja menjadi realiti,
malah aku paling takut marahku bertukar jadi murka dan bakal merosak karma kamu nanti.

maafkan aku sekali lagi.

sumber gambar: themetaphysician.com.au


"Kegelapan selalu menyelimutiku...dan di dalamnya aku tenang...jangan takut akan kegelapan...kerana kegelapan selalu saja mengajar kamu erti berani..."

You Might Also Like

0 comments: