Puisi si kuning: errr...encik limau datang dari planet mana ya...boleh saya tahu?

22:48 puteri jalanan a.k.a annur 7 Comments

sumber gambar: kigdomofazuria.wordpress.com

"fitrah itu buat kita dan orang sekeliling kita selesa...jika fitrah kau warna kuning seperti limau ini, berbanggalah! kau takkan tampak indah jika kau berwarna ungu ataupun biru...ia kelihatan sangat pelik...errr...encik limau datang dari planet mana ya,boleh saya tahu?"

sebenarnya aku belum lagi habis bercerita,
tentang kegelapan,
mengapa aku suka kegelapan,
ia menenangkan...
gelap...mengajar aku erti kuat...
kuat dalam jati diri...

tiba-tiba,
aku terdengar pokok limau berbisik,
"aku letihlah jadi limau...kadang aku teringin jadi durian..."
aku dengar sahaja mataku sudah bulat,
aku lalu pergi kepada pokok limau tadi dan mencekik dahannya,
aku katakan,"jika kau nak jadi durian,satu hari nanti masih wujudkah air limau kegemaran aku?"
limau tadi terus tertunduk malu...
aku pun menjeling marah dan berlalu dengan hati yang sakit...
maaf semua aku emo sedikit malam ini,
aku seorang yang sangat sensitif jika kegemaranku diganggu...

sumber gambar: kuro-vortex92.deviantart.com

"jadilah diri sendiri...jika kau asyik meniru orang lain, dunia ini tak meriah,tahu?walaupun durian itu gagah penuh duri segala, tapi air durian tak sesedap air limau...wahhh...lemons for all!ececeh...skipping pulak..."

You Might Also Like

7 comments:

Anonymous said...

Salam tuan puteri,

Bagaimana pula jika seseorang itu nakal sejak dari kecil,seterusnya menjadi seorang penjahat yang ditakuti.. adakah dia juga perlu terus untuk menjadi dirinya??

Seekz

Seekz,

kalau dia nak jadi jahat,sukati dia lah...kalau takda pencuri kat dunia ni,orang kaya takkan sedar diri...dah itu jalan dia,nanti dia sedarlah tu...tak sedar jugak,nnt dia dapatlah balasan atas pokok apa yang dia tanam,apedehal...mana ada orang tak pernah buat salah...biar dia belajar bahawa pisau itu tajam,orang jenis ni kita memang tak boleh ajar,dorang kena belajar fikir sendiri...jangan risau...semua akan berjalan dengan takdirnya sendiri...jangan pening2...

Anonymous said...

puteri dua berselendang kuning haha

Anonymous said...

hehehe comel jerr warna warni limau 2.......saya nk limau pink please....

anon,gelak sakan nampak?apekedia yg klakor sangat tuuu?

anon lagi sorang,limau pink tu annur punyelah...mana boleh amek..nak pilih warna lain...tapi annur sebenarnya dah cop semua warna tu..takpe2,awak amek bau je k?jgn sedih...

kepompong said...

Salam annur...

X letak mantera pun kepompong pasti rindukan annur & kepompong akan pulang sekali sekala menjengah annur di sini....

-kepompong yg ingin sgt berkelana jauh dari bumi msia ini...meninggalkan seribu memori hitam-

kepompong,ni nape mcm orang patah hati je niii...jap,annur suka lagu patah hati tau...best...

siang malam terbayang2,fikiran melayang2...lalala...eh salah nyanyi lagu daaa,lagu dangfoot pulak...adei...

kepompong,jgn sedih2...nnt da kuar jadi rama2,kita terbang sama2 k?