puisi bosan: manusia yang bermaruah adalah manusia yang...

14:57 puteri jalanan a.k.a annur 3 Comments

sumber gambar: people.ucsc.edu

"setiap orang akan lakukan kesilapan...manusia yang bermaruah adalah manusia yang bangun hadap masalah sendiri, tak pernah mengalah dengan setiap cabaran hidup...dan akhirnya bangkit menebus maruah lama yang pernah terhempas oleh kerana kesilapan sendiri..."

pernah suatu masa ada seseorang datang dan katakan padaku,
"aku mahu mati..."
aku jeling.
dia kata lagi, "tiada guna hidup kalau sedih tak habis2..."
aku jeling buat kedua kali sambil menghirup air tin perisa teh kundur kegemaranku,
dia lalu pelik dan bertanya,"aku nak mati, kau tak rasa papa ke?"
aku pandang wajahnya sekilas dan jeling buat ketiga kali,
lalu aku katakan,
"pergilah mati...dunia ni memang dah sesak dengan orang macam kau...buat salah sendiri,sendiri sedih,lepas tu sendiri rasa nak mati..."
dia buat muka bengang dan mengambil batu dan dilempar ke bawah bangunan tinggi itu.
aku lalu bangun dan berjalan dengan muka selamba,
dia kejar lalu ketawa melihat tingkahku...
untuk hari itu aku berjaya selamatkan seorang perempuan yang beriya-iya mahu membunuh diri.

sebenarnya aku sudah muak dengan perangai begini.

maaf semua,kisah ini cuma rekaan semata-mata.

sumber gambar: starwall.info

"dunia ini sibuk...manusia di dalamnya juga sibuk uruskan hidup masing-masing...maka kau perlu pandai uruskan diri kau sendiri...manusia cuma suka lihat kau hebat dan berjaya tanpa mereka mahu ambil tahu apa kesusahan yang telah kau hadapi...hidup memang kejam kan?tapi mengertilah...tuhan itu ada untuk mendengar setiap tangisan kau..."


You Might Also Like

3 comments:

Bunga said...

alamak terkena, tadi baru saja cakap nak mati..haha

MayangSari said...

ya...suatu penemuan terhebat.
Tuhan itu wujud!

Hahhahaha...so jika penat... boleh rehat.

:D