Puisi malam: semua kulakukan demi cintaku pada yang satu...

00:49 puteri jalanan a.k.a annur 2 Comments

sumber gambar: sites.google.com

"Dia kerap datang...pilihannya pada malam bulan mengambang..."

Pada suatu malam,
Angin bertiup perlahan.
Tapi,pada firasatku hujan bakal lebat sekejap saja lagi,
Hatiku pula tidak tenang.
Ternyata tadi aku sudah tersalah langkah.
Aku menyelak langsir dan berbicara pada seseorang yang aku sendiri tidak nampak
Tapi aku tahu dia ada,
“jangan datang...aku tak suka kau datang...” ujarku cuba untuk berani.
Angin yang ada tambah garang,
“jangan datang...tolong...aku janji rahsia tetap rahsia...” rayuku sambil mengundur dan memeluk bantal.
Sambil menekup muka, aku menangis.
“kenapa menangis?hmm?” ujar suara itu sinis dari kiriku.
“tolonglah jangan ambil aku...hajatku dikehidupan ini belum tersampai lagi...aku janji,sungguh!” aku berkata-kata sambil teresak-esak menahan airmata dari terus mengalir deras. Aku sungguh takut pada pertemuan kali ini.
“janji...huh,manusia suka berjanji kan? Tapi ditepati jarang sekali...tapi tak mengapa aku beri kau peluang sekali lagi, tapi pastikan ini yang terakhir...ingat,rahsia tetap rahsia...kau bocorkan, semuanya di depan mata kau, tamat. Kau simpan, aku beri kau lebih lagi...” ujar suara itu keras dan lama kelamaan suara itu senyap.
Angin sudah reda, yang tinggal cuma hujan dan petir sebagai amaran.

dan aku...kaku mendengar semuanya.

Syhhhh....

sumber gambar: s1012.photobucket

 "bila bibirku mahu memulakan bicara di atas kepingan putih, suara itu datang dan membuat aku terus terdiam terpaku...janji kami, rahsia kan tetap rahsia...sekali ia terbongkar, maka tamatlah segala di hadapan mataku...dan aku? masih terikat dengan janji itu...semua kulakukan demi cintaku pada yang satu..."


ps: kisah ini cuma rekaan. 

You Might Also Like

2 comments:

Anonymous said...


Misteri sungguh awak ni Puteri.

hmm...