Thursday, 13 March 2014

puisi bondaku pertiwi: aku mohon bantulah dia...

sumber gambar: dreamstime.com

"jika dapat aku tafsirkan...beginilah keadaan dewi pertiwi itu...setiap hari dia berusaha untuk bangun demi kamu semua manusia...aku mohon bantulah dia..."

untuk petang ini aku cuma mahu tunjukkan kamu semua sesuatu,
ambil iktibar darinya...

bumi sedang dalam kesakitan yang teramat sangat,
dan aku mendengarnya,
aku merasainya...
walaupun kamu semua mungkin tak tahu...

maka wahai semua manusia,
perbaikilah sikap kamu,
aku mohon,
sebelum dewi pertiwi terlalu kecewa sehingga menghentak bumi mohon kamu semua dihapuskan.

hijaukanlah bumi,
dan bantu semua usaha kearahnya,
aku benar2 mohon.

kerana kamu takkan suka jika bonda pertiwi hilang kesabarannya.


sumber gambar: junglejournalist.wordpress.com

"aku selalu mendengar bumi menangis...tetapi kebelakangan ini jantungnya benar2 sakit...dihiris oleh tangan2 yang jahat...mohon lindunginya...wahai semua, bantulah aku hijaukan bumi ini semula..."


4 comments:

Anonymous said...

nur= cahaya..
aku bangga punya nama itu, mengenangkan murninya..
tapi skrg aku rase keperitannya.. memberi cahaya itu menuntut pengorbanan yg bukan calang2..

annur..
terima kasih kerana menyampaikan puisi mengisi hari2 nur..

puteri jalanan a.k.a annur said...

nur...siapa saja yang sanggup mengerti kepedihan menjadi lilin yang dibakar untuk menerangi kehidupan manusia lain?hanya kita yang tahu...apatah lagi kalau kita dilihat pula sebagai satu penjahat yang entah bagaimana menjadi kambing hitam di atas perbuatan manusia lain...apa yang mampu kita lakukan selain redha...ini ketentuan kita,jalan hidup kita...

nur,pandai betul annur bercakap kan...sedangkan diri sendiri pun masih terumbang ambing untuk terima hakikat kehidupan...da brapa hari ni annur asik menangis je...haha...teruk betul ek.

nur,maaf ya kalau puisi annur biasa2 je,kadang2 mengarut...tapi inilah yang terdaya annur tulis untuk bacaan korang semua...harap maafkan annur...

Anonymous said...

annur...

mungkin kebetulan atau suratan puisi biasa annur itu seringkali SAMA dengan apa yang nur sedang lalui..
kesamaan.. itu menyentuh.. walaupun lahir dari kata2 yang mudah..

terima kasih kerana terus berkata2...
kerana hari-hari nur ditemani puisi annur..

puteri jalanan a.k.a annur said...

nur...annur selalu menulis ikut irama getaran yang annur dapat dari sekeliling...kadang apa yang annur nukilkan bukan perasaan annur sendiri,tapi annur lebih kepada menjiwai...siapa tahu kan,getaran nur sampai pada annur,dan annur curahkan melalui puisi...:)

dont worry my dear,love u so much...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...