Monday, 2 June 2014

puisi sang puteri: jadilah benih yang bila dicampak kelaut, tumbuhlah darinya pulau yang indah...

sumber gambar: newimageartgallery.com

"andai terpadam api itu...aku akan cuba berkali-kali untuk menghidupkannya semula...sekalipun aku akan kelihatan seperti si bodoh yang masih tak sedarkan diri...kerana aku adalah manusia yang selalu percaya pada benda yang kelihatan mustahil...inilah kebodohanku yang selalu saja manusia ketawakan...mereka kata aku ini berjiwa kampung dan masih kental primitif...peliknya aku hidup dikota batu yang penuh dengan asap kereta...aku ini yang tersesat ataupun mereka?bagaimana jika aku katakan ini kotaku dizaman dahulu?hanya orang gila percaya kata2ku ini...kerana jiwa mereka melangkaui mustahil...mereka berani percaya kepada sesuatu yang manusia normal takut untuk percayai dan pegangi...sesuatu yang manusia normal hanya berani berbual tentangnya dan hanya berlagak seperti pemenang...tetapi hakikatnya mereka termasuk di dalam senarai manusia2 yang gagal..."

aku datang kedunia ini,
bukan untuk kalah.

jika aku datang untuk mengalah,
lebih baik aku tidur saja disana...

letih berusaha,
berehat sebentar.
lalu usaha lagi sehingga berjaya.

perkara ini sudah tiap kali aku lakukan.
lalu apa lagi alasan untuk aku mengalah kali ini?
bodoh bukan jika seseorang itu gagal melakukan perkara yang semenjak kecil dia sangat pakar.
semasa kecil ketika aku diajar bertatih,
aku sangat bijak bangun sendiri dan masih mampu ketawa gembira walaupun banyak kali aku terjatuh sebelum sampai kepangkuan ibuku...

ya...
adakala aku ketika kecil,
lebih bijak berbanding aku ketika dewasa...

sumber gambar: arts.collectiblesxgifts.com

"pesan bondaku pertiwi, bila jatuh bangun sendiri...bila buat masalah, selesaikan sendiri...bila sepahkan barang, kemaskan sendiri...jadilah benih yang bila dicampak kelaut, tumbuhlah darinya pulau yang indah..."


ps: hahaha...janganlah marahhh...saje je layan lagu ni...o o only youuuuu~~~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...