Monday, 9 June 2014

puisi semut: aku mampu lupakan dia...dengan satu syarat...


"aku mampu lupakan dia...dengan satu syarat...dia juga lupakan aku...itu saja jalan yang paling damai...tapi persoalannya...mampukah komunikasi itu kami hentikan walaupun dalam hati?aku mampu menipu realiti...tapi tidak dalam hati...disaat aku terjatuh dan hampir mati, dia sambut seolah2 dirinya satu putera yang datang dari kayangan...memberikan pertolongan sehingga aku mampu berdiri seperti sekarang ini...dia berikan budi dan tak pernah minta aku balas...sejak dia hadir di dalam hidupku, rakan ilusiku telah lenyap...sehingga aku tertanya,adakah dia peneman ilusiku semenjak aku kecil?bertukar jasad ke jasad dan menjagaku dimana saja aku berada melalui semangat dirinya..."

tempohari,
ketika aku ingin meneguk air teh,
ada semut sedang berenang di dalamnya,
aku pandang sahaja semut itu.
sambil menutup mata rapat, aku teguk air itu dengan pantas lalu berniat,
"mereka kata air semut,mampu memudarkan memori...tuhan,aku perlu ini untuk lupakan dia..."

tetapi selepas air semut itu sudah aku habisi,
aku duduk termenung dan memandang langit,

dia...
masih dalam fikiranku.

lalu aku bisikkan halus...


"semut...maafkan aku...mungkin tadi aku sepatutnya buat keputusan untuk selamatkan kau...ini semua salah mereka...mereka kata dengan meminum air sari mu,dapat memudarkan memori...tidak aku sangka,memori itu masih kuat terpahat...kuasa dirimu tidak mampu memudarkan ingatanku terhadapnya...aku tidak pasti,semut...kau yang lemah,atau ingatanku yang terlalu kuat padanya..."



ps:kawan2,jangan lupa pegi tau...jom sama2 kita meriahkan floria 2014!yeah...manelah tahu boleh terserempak dgn penulis selendang kuning ni ke kan....haha...


sumber gambar:tiki.oneworld.net.

kawan2, tumbuhan dapat beri kita udara yang segar untuk kita hidup sihat dan gembira tau,jadi jom kita beramai2 sokong semua usaha kearah bumi hijau!yeyeh...

mutiara kata pilihan annur: 



selendang kuning sokong! anda bagaimana?

5 comments:

Anonymous said...

Bukan kerana sayang, cuma kadang kala aku terkenang.

Anonymous said...

Kalau teringat hadiah kan alfatihah utk dia, lama2 terlupa la..

puteri jalanan a.k.a annur said...

hihi...jgn caye kak...ni puisi org mengada...im ok...cewahhh....

Anonymous said...

Xpe angan2 bg kita tapi pedoman utk org lain.

puteri jalanan a.k.a annur said...

harap2 mcm tulah...hihi...pengalaman annur harap berguna utk semua...ilmu takdak,cuma pengalaman sekecil hama je harap dapat membantu sesiapa di luar sana...

anggap saja selendang kuning ni ruangan santai dan tempat kita semua mengimbau nostalgia...cewah...da mcm dj radio pulakkk....haha

kak,thanx sudi datang sini...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...