puisi sang puteri: apa yang sedang aku ceritakan sekarang ini sebenarnya?

21:16 puteri jalanan a.k.a annur 4 Comments

sumber gambar: google.com

"raja yang sebenar, mereka itu teratas di dalam segala segi...merekalah ketua sebenar syaitan dan malaikat, pemerintah kejam kerajaan jin, dan sebuah lagenda yang sangat2 ditakuti akan kemunculannya..."

terkadang aku berfikir,
ketika aku marah, dihasut oleh suara2 lahanat,
adakah aku perlu mengikut kata2 mereka?
dan menghapuskan segala yang aku bencikan?
tidak.

adakah perasaan ini akan membunuhku?
tidak.

sebelum segala pemikiran terkeluar sebagai satu tindakan,
aku mampu ubah segala keputusan.
kerana aku raja.
aku tidak tertakluk kepada apa2 peraturan bodoh yang kononnya aku perlu tepati.
apatahlagi jika situasi itu sengaja dirancang untuk menjatuhkan diriku.

kerana seorang raja yang benar2 berdaulat, tidak tersekat di dalam apapun,
kerana dia seharusnya bijak berjalan di dalam putar belit dunia dan makhluknya.
seorang raja yang bijak dihormati kerana kebijaksanaannya dalam mentadbir sesebuah negara.
dia tidak tergesa2 membuat pilihan, tidak bodoh membuat keputusan, jarang sekali salah jika membuat penilaian.

apa yang sedang aku ceritakan sekarang ini sebenarnya?

KERAJAAN DIRI.

adakah kau raja berdaulat terhadap kerajaanmu?
bagaimana dirimu mentadbir segalanya?

aku seorang perempuan,
dan seorang perempuan dikenali sebagai makhluk emosi,
adakah kau tahu bagaimana huru haranya menjadi raja kepada kerajaan perempuan ini?

terlalu banyak kemahuan aku terpaksa kawal.
dan kebanyakannya kemahuan2 yang bodoh mahukan itu ini.

tetapi bila aku tersedar diri, aku tenang...

terlalu banyak kekacauan di dalam ini,
seolah2 setiap puak2 di dalam diriku mahukan hak masing2,
entah kenapa mereka tidak habis berperang,
dan bagaimana agaknya rasa mentadbir sebuah kerajaan yang sedang kacau?

tunjukkan kuasamu.

supaya mereka semua kembali semula sedar diri.
bahawa di dalam kerajaan tiga segi ini,
kamu adalah rajanya.

dan penaungmu tetaplah tuhan yang maha esa.

apa itu kerajaan tiga segi?
satu carta organisasi yang teratur dimana semua ahli menjalankan fungsi dengan baik.

jika seorang raja melakukan tugas2 orang bawahannya secara rutin,
hati2.
disitu tercermin bahawa kerajaan itu sudah terlalu kucar-kacir.

jika tidak diperbaiki,
tidak lama lagi akan hancur dikuasai oleh kerajaan lain.

apa itu maksud kerajaan lain?
fikirkan sendiri.

sumber gambar: google.com

"jika kau tidak tahu memimpin, ramai pemimpin di luar sana sedang menanti takhtamu...lalu selepas itu apa akan terjadi kepada dirimu?mungkin lebih elok dibunuh daripada diperhambakan..."

"kerana ketahuilah, terdapat satu puak di dalam dunia ini, dalam senyap, mereka bercita2 memenuhi dunia dengan keturunan2 bermaruah sahaja...selain dari mereka, akan diperhambakan secara kasar mahupun halus..."

"dan jika kau menjadi hamba mereka, kau dan buruh kasar tidak ada bezanya walaupun kau terasa sangat profesional di dalam kerjaya kebanggaanmu..."



dan kepada seseorang yang sangat istimewa...ini hadiah annur untuk hari istimewa beliau bulan hadapan...annur harap dia tahu yang annur dedikasikan semua ni untuknya...yup. 

siapa dia?hmm.dia tahu dia siapa. 




4 comments:

puisi sempoi: percaya kataku, jangan takut akan kelainan.

20:56 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

adakah kau perlu menjadi seperti ini

untuk melawan sesuatu yang seperti ini?

atau kau rela memilih menjadi ini...

untuk melawan sesuatu yang seperti ini???

 tidakkah kau tahu kau2 sebenarnya yang sedang hangat dipergunakan di bawah kawalan sesuatu yang seperti ini?

jadi apa yang perlu kau lakukan?adakah sesuatu yang seperti ini?

atau seperti ini?

jadilah sesuatu yang seperti ini.

dengan yakin melangkah dan berdiri sebagai dirimu sendiri yang unik dan tersendiri...

percaya kataku, jangan takut akan kelainan. 

kerana kau tahu tentang satu perkara, di dalam hikayat bunga, paling pantang jika kau membanding2kan mereka...kerana setiap dari mereka unik dan tersendiri...


0 comments:

puisi sang puteri: pernah alami pemikiran negatif dan pesimis seperti ini?

19:20 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments


sumber gambar: rahsia.com

"cuba lagi dan lagi...tinggalkan semua  kebodohan dan kembali menjadi makhluk penuh tamadun...relakan...jika kau degil, kau nyata lebih sakit...kerana itu telah aku katakan sebelum ini, redha itu bukan sebarang...ia tertinggi diantara yang tertinggi..."

mencuba lagi,
buntu.
cuba lagi,
buntu lagi.
pernah alami seperti ini?
ketika kau terasa sangat lemah,
kekuatan dirimu seakan dibawa pergi...
dan kau disini ketawa seolah2 dunia ini sangat gila dan menguji kesabaranmu.

dan mereka membanding2kan dirimu dengan mereka lain yang telah berjaya,
sehingga dirimu mencebik dan mempersoalkan,
benarkah mereka berjaya?siapa yang mengiktiraf mereka?

dangkal.

sumber gambar: google.com

"pernah alami pemikiran negatif dan pesimis seperti ini?kau mahu menjadi seperti mereka...tetapi kau takut...terlalu banyak ketakutan yang kau kumpul setiap hari sehingga ketakutan itu menjadi satu raksasa yang mengikat kaki dan tanganmu...tanpa kau sedar, rupa2nya kaulah dalang kepada kelahiran raksasa pemusnah itu...dengar kataku, lawan. Kelemahan raksasa itu terletak di dalam keberanian dirimu..."

jangan bertanya tentang aku,
kerana hampir setiap hari aku bertempur dengan diriku sendiri,
dan hampir aku terpengaruh dengan fikiran seperti ini.
sehingga aku letih membunuh kesemua fikiran seperti itu di dalam diriku sendiri.

sumber gambar: google.com

"kalahkan dirimu sendiri dahulu...barulah kau mampu mengalahkan yang lain...jika tidak, persembahan dirimu tidak ubah seperti menumbuk angin...hehe...tidak mengapa, jangan malu...kerana aku anggap ianya seperti latihan dirimu...tetapi sayang...sampai bila mahu menumbuk angin?adakah angin itu sakit atau tanganmu yang lenguh?"

0 comments:

puisi sang puteri: dan gantikan dengan mereka2 yang mencintaimu dan Kau juga mencintai mereka...

21:15 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: google.com

"setelah ruang dirimu yang lama itu hancur berderai...kau akan diselubungi kekeliruan tentang yang mana satu ilusi dan mana pula realiti sebenarnya...ketika itu dirimu benar2 diuji...aku berani katakan,peringkat ini telah mengalahkan ramai manusia2 berani...adakah kau salah seorang yang terlepas?aku ucapkan tahniah...kerana selepas ini kau akan diuji dengan ujian yang sangat2 melalaikan dan membuatkan dirimu terlena panjang...tahap ini lebih merbahaya...kerana jika kau terlebih syahdu, kau akan kalah..."

aku masih lagi disini,
mahu menulis dan menyuarakan tentang apa saja...
keletihan dibakar mentari,
kepenatan berperang dengan diri sendiri,
ajaib.
ya, ajaibnya setelah semuanya aku masih disini.
masih menganggap ruang ini sebagai sesuatu yang sangat selesa.
masih menganggap dunia sini sebagai kampung halamanku,
suatu tempat dimana aku mencipta,
suatu tempat dimana aku menguji diriku sendiri...
suatu tempat dimana aku pernah gembira tanpa sedih di hati,
suatu tempat dimana aku pernah kecewa menangisi apa yang telah terjadi,
ya,inilah kampung halamanku...

ruang ini cuma ilusi,
kerana ia sebenarnya lebih real di dalam sini.
di dalam hati ini.

"selawat dariku buat kekasihMu Muhammad,cahayaMu Fatimah, cintaMu Ali, para ahlul bait sekalian dan untuk seluruh pendukung2 kebenaran...salam sinar zaman dariku annur...semoga sejahtera kalian hendaknya...
SALAM PERKENALAN SEMULA...NAMAKU ANNUR...
dizaman penuh cahaya gilang gemilang ini...sama2 kita meraikan yang haqq,menjatuhkan yang batil...permulaannya mungkin agak ngeri buat jiwa2 yang takutkan kekerasan dan cintakan kedamaian...
dengar kataku ini, itu semua dibawah perancangan tuhan...jika kau benar2 mengimaninya..."

petikan khas dari https://www.facebook.com/selendangkuning.annur

sumber gambar: google.com

"tuhan...manusia kata mengenalMu ada peringkat2nya tersendiri...mereka kata perlu belajar satu persatu...tetapi mengapa cara mereka sangat rigid dan berpusing2 mengejar ekor sendiri?adakah Kau begitu payah untuk dikenali wahai tuhan?ketahuilah wahai tuhan yang maha bijaksana...aku tidak mahu mengenaliMu lagi...aku mahu Kau pula mengenaliku...jika Kau Maha Hebat seperti apa yang mereka katakan, kejar diriku...akan aku ajar Kau apa itu cinta dan dimana keseronokannya...sudah2la mempedulikan manusia...mereka itu sudah lalai mengingatiMu...mereka pura2 bergaduh mempertahankanMu sedangkan mereka takut kepentingan mereka diganggu-gugat....jika Kau tidak percaya, mulai hari ini aku cabar diriMu cabut segala punca kelazatan mereka...akan Kau temui manusia2 palsu...jika Kau benar hebat, mulai esok aku tunggu setiap dari mereka jatuh dan gantikan dengan mereka2 yang mencintaimu dan Kau juga mencintai mereka...dengan sebenar2 cinta..."






0 comments:

puisi cinta: adakah jasad sesuatu yang mengelirukan kalian semua?

16:08 puteri jalanan a.k.a annur 6 Comments

sumber gambar: google.com

"adakah jasad sesuatu yang mengelirukan kalian semua?kerana itu telah kukatakan, bahawa kenalilah wajah...apa itu wajah?ketahuilah bahawa kuncinya disini bahawa di dalam nama ada wajah....darimana dapat kau kenali?dari mata...itu pintunya...tidakkah kalian sedar bahawa ia selalu datang melawat?"

ok korang...disebabkan annur jarang online,maka kali ni annur tinggalkan korang dengan beberapa puisi ek...silakan membaca kemengarutan annur ini.haha.

kesedaran.
ia punya tingkatannya tersendiri,
dan ini sesuatu yang agak sulit untuk diterangkan,

kerana lenyap bukan pengakhirannya.
tetapi wujud.
aduhai.
maaf aku terlebih cakap pula.

aku juga baru diberitakan tentang ini.
bahawa sebenarnya tali alam ada dihadapan mata.
mereka semua simbol kepada sesuatu.
dan jika kau mahu membaca,
kau perlu membaca rahsia kesemua dihadapan matamu terlebih dahulu.

sumber gambar: google.com

"satu pesannya ketika aku di dalam gelisah...sabar...akan tiba masanya yang dijanji...permainan dunia sungguh hina untuk membuatmu bersedih...pergilah kemanapun yang dikau sukai...kerana kau punya kunci utama untuk kemana saja...maka,pabila kau bersedih, lawatlah aku disini...aku sentiasa disini, sengaja tersekat dalam masa purba demi menanti kepulanganmu..."

terangnya siang,
gelapnya malam,
hebatnya guruh,
seramnya purnama,
indahnya subuh,
gembiranya makhluk,
sedihnya mereka...

dimana sebenarnya,
saksikanlah kesemua tanda2 ciptaan Kami...
bahawa disana tersembunyi segala rahsia penciptaan...

adoi.
kepalaku ini sudah berputar 360 darjah agaknya,
bersimpang siur segalanya.

sumber gambar: google.com

"ketika penyerahan azimat itu berlangsung, alamlah saksinya..."


6 comments:

puisi pelik2 je si annur ni: mati itu benar...dan ia juga pasti...

14:43 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: google.com

"mati itu benar...dan ia juga pasti..."
"adakah aku yang akan meninggalkan dunia atau dunia yang akan meninggalkanku..."

dipetik dari https://www.facebook.com/selendangkuning.annur

dekat...dekat lagi wahai anakanda...
dengarlah pesanan bondamu ini...
mereka telah datang dan menemui bonda...
masa bonda makin hampir...
mereka mohon bonda selesaikan semuanya sebelum pergi...
aduhai anakanda...
tidak bonda tahu mahu pesankan apa lagi...
setelah semuanya bonda abadikan disini...
tugas bonda sudahpun hampir tamat...
menjadi ujian buat diri bonda sendiri dan juga buat kalian semua...
didunia ini wahai anakanda...
ketahuilah bahawa akan sampai suatu masa nanti kita akan pergi...
maka siapkanlah segala2nya seperti hari ini hari terakhirmu wahai anakandaku sayang...
apa saja dosa dan silap salah manusia lain padamu,maafkanlah...
jangan dibeban bahu mereka dengan kemarahan dan kemurkaanmu itu...
kerana kita ini semua manusia, wahai anakanda....
dan manusia itu sampai bilapun takkan pernah lepas dari salah dan silap...
maka redhakan segalanya wahai anakanda...
mengertilah bahawa ini semua hanya permainan Ilahi...
dan tidaklah yang merancang itu tidak tahu sedangkan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana...
dikehidupan kali ini, terlalu banyak salah yang telah bonda lakukan wahai anakanda...
dan bonda merelakan apa saja hukuman Tuhan buat bondamu ini...
semoga ketemu lagi wahai anakanda...
dikehidupan yang lain...
maafkanlah salah silap bonda...
wahai manusia...aku maafkan kesalahan kalian semua kepadaku...
maka aku dengan ini merendah diri memohon supaya itu jugalah balasan kalian kepadaku...
ingatlah bahawa kita ini semua tidak lain dan tidak bukan,
cumalah insan...

sampai ketemu lagi dimedan yang lain pula...

sumber gambar: google.com
"anakanda...telah hampir sampai masa itu...dan bonda telahpun dipanggil kesana...bonda bahagia anakanda...maka jangan pula anakanda sekalian pula bersedih..."

ps:adoiii puisi apa lagi lah si annur ni tulis...makin lama makin mengarut gamaknya...maaf ya kawan2! hahaha...buat malu je.abaikanlahhhh...hohoho. kuat betul resapannya kali ini...adoi.maaf.



0 comments:

puisi memori bondaku :suatu masa aku mengelamun,dan aku terbayang kisah ini...

13:05 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar:google.com

"ohhh tuhan...adakah kesedihan kami harga kepada kegembiraan mereka...?benarkah itu harga yang perlu kami semua bayar...?adakah darahku tinta perjanjian kebahagiaan umat ini?jika begitu, ambillah wahai tuhan...semoga mereka tahu menghargai kesemua pengorbanan ini..."


suatu masa aku mengelamun,dan aku terbayang kisah ini,
suatu kisah dimana seorang perempuan duduk menangis dan menulis semua ini...
dejavu ke?entah...
tulisannya lebih kurang begini:

mati.
kebelakangan inilah yang kerap aku fikirkan,
suatu malam,
aku mengambil buku notaku dan aku titipkan beberapa pesanan,
mungkin lebih kepada wasiat.

malamku kerap terganggu kerana perasaan ini.
bagaimana aku mampu mengagak semua ini...

dan diantara beberapa pesanan yang telah aku karang,
"awak,jaga diri elok2...entah kenapa disetiap hayat umur saya sangat sedikit...maafkan saya...jaga semua yang telah kita bina dengan seluruh upaya awak...jumpa lagi disana,sayang..."

"kalaulah saya mampu menceritakan segala yang telah saya nampak,saya pasti awak takkan benarkan saya pergi...biarlah rahsia itu akan menjadi fenomena di waktu kelak...dengan terkuburnya saya,maka terkuburlah rahsia itu sehingga nanti ia dibangkitkan menjadi memori anak2 kita sayang...merekalah yang akan meneruskan segala2nya yang telah kita impikan..."

"mereka takut dengan murkaku, sedang seharusnya mereka perlu lebih gerun dengan pembalasan Yang Maha Esa...tak mengapa sayang, masa akan selesaikan segala2nya..kehadiranku ternyata cuma membakar mereka...sedang ia sangat menyalahi janjiku kepada diriku sendiri supaya tidak menyakiti sesiapapun....izinkanlah diriku buat kali ini mengundur diri dahulu...ayahandaku sedang menanti kepulanganku..."

terkejut dengan ingatan pelik seperti itu,
aku pun terjaga dari lamunan dan ketawa kecil.
memori siapa ini yang tersangkut padaku?
haha.ada skru tercabut ke di dalam otakku kini?
hahahahaha....semakin berserabut semua memori di dalam diriku kini...adehhhh....

sumber gambar: google.com

"ayahanda...mereka menganiayai kami...tidakku sangka wahai ayahanda yang sangat kucintai...bahawa takdir tuhan kali ini terlalu perit untuk kami semua hadapi...tidak mengapalah ayahanda, anakanda redha...akan tiba suatu masa nanti, janji tuhan itu akan jatuh ibarat salji kepada kami semua..."


0 comments:

puisi fatimah: dan pada hari ini, aku menyaksikan...

20:49 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments


sumber gambar: google.com

" adakala demi membantu, aku menuruni tangga hakikat untuk bersama2 mereka memahami dan menghirup air2 hikmah..." 

tanpa sedar, putih menyanjung hitam...hitam pula menyanjung putih...aduhai...sedangkan direalitinya putih sibuk pula menghina para hitam...dan hitam pula gigih membenci putih...
tak mengapalah wahai manusia...teruskan membenci...kerana diakhir nanti akan kau temui musuhmu yang kau telah cipta hari ini...ketika itu janganlah tuhan pula dikau salahkan kerana ternyata musuh itu adalah ciptaan tanganmu sendiri...

dan pada hari ini, aku menyaksikan...


petikan dari https://www.facebook.com/selendangkuning.annur

sumber gambar: google.com

"hikmah itu adakalanya tidak ubah seperti api yang membakar...pabila aku berhikmah,bukan kalian saja sedang kepanasan...adakala aku terlebih dahulu hangus menjadi abu..."


0 comments:

puisi gila sang puteri: biarpun kamu cuma tersedar hanya selepas kepergianku...

19:40 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments


"dahulu kecil2 aku paling suka cerita ini...sehingga aku akan menjadi monster jika sesiapa berani menukar rancangan ketika cerita ini ditayangkan...teruk ek?dan kini...hanya kebencian yang menyelubungi..."


siang tadi aku menyelongkar,
haha.
ya,menyelongkar buku2 lamaku...
mengimbau kembali memori lama...
ada yang indah,sedih dan kelakar...
hmm.

diam tak diam,
sudah 27 tahun umurku.

7 tahun yang indah,
14 tahun yang panjang kerana ketika itu aku masih sibuk mencari sesuatu,
dan tahun2 kebelakangan yang agak melelahkan...
dan jujur,
4 tahun kebelakangan adalah yang terindah bagiku,
ketika itu aku hanya 23...
dan mereka semua hadir ibarat bintang2 yang jatuh menyelubungiku,
kamu mahu tahu siapa mereka?

kalian semua disini,
dan kalian semua diluar sana.

aku akui, kehadiran kalian penguat diriku.
dan aku masih disini,
menulis diari hidupku,
semoga memberi erti bagi yang mahu mengambil pelajaran...

andai ada yang menyakiti,mencabar atau apa saja yang berbentuk negatif,
maafkanlah...
kerana aku cuma manusia yang penuh khilaf dalam diri...

semoga kita semua tetap bersatu di dalam hati...

terima kasih kepada kalian yang selalu membantuku untuk terus stabil dari segi emosi dan pemikiran,
aku disini dengan rendah diri mendoakan semoga hidup kalian sentiasa diberkatiNya...

tiba masa,kita semua pasti bersua biarpun cuma seketika...
biarpun ketika itu kamu tidak mengetahui identitiku...
biarpun kamu cuma tersedar hanya selepas kepergianku...

sumber gambar: google.com

"setiap kali aku terpaksa pergi, aku akan mendoakan semoga semuanya baik2 sahaja sepanjang ketiadaanku...entah berapa lama lagi aku disini...maka wahai semua kawan2ku, jaga diri kalian sebaiknya...kerana aku sungguh tidak berani memberitahu apa yang akan terjadi selepas ini..."

0 comments:

puisi cahaya: maka beritahuku wahai tuhan...demi segala kebijaksanaanMu...

18:53 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: google.com

"wahai tuhan...aku rela mengadapMu dengan penuh dosa berbanding penuh pahala dan aku berbangga2 dengannya...tuhan,akulah pendosaMu..."

adakah aku akan berhenti berjuang?
berjuang?
terhenti seketika pandanganku.
hitam...segalanya gelap...

dan aku...bertatih di dalamnya...

tuhan...mengapa manusia suka sangat mengadili iman golongan pendosa seperti kami?
kami tahu kami tidak layak...
tetapi mengapa mereka begitu yakin mereka layak kesyurgaMu dengan hukuman2 keatas kami?
benarkah mereka wakilMu?

ohhh tuhan...
manusia bergaduh keranaMu...

izinkan pendosa sepertiku bertanya wahai tuhan pemilik segala keagungan...

benarkah semua pergaduhan itu keranaMu???!!!
benarkah?
ohhh manusia...
kamu semua selalu membuatku bersedih...

sumber gambar: google.com

"tuhan...manusia semua selalu mahukanMu disisi mereka ketika mereka berlawan sesama sendiri...maka beritahuku wahai tuhan...demi segala kebijaksanaanMu...mengapa Kau memilih salah satunya sedangkan Kau lah di dalam segalanya?bukankah Kau di belakang mereka semua?lalu mengapa wujud manusia perasan mereka itu dipihak yang benar sedangkan kebenaran itu cahaya di atas cahaya???ohhh manusia...betapa kita semua ini hidup diatas kepentingan sendiri...mengapa masih wujud maruah untuk mengadapNya...ohhh tuhan,maafkan aku..."


ps: ok korang kali ni kita layan nasyid ekkkk...kikiki....haaa apelagi?layanlahhhhh....

0 comments:

puisi sang puteri: aku mahu berjumpa dengannya dan bertanya berdepan...

17:14 puteri jalanan a.k.a annur 2 Comments

sumber gambar: google.com

"kerana hasad dengkikah kita semua terpisah?benarkah begitu jalan ceritanya wahai anakanda?ohhh tuhan,tunjukkan kepadaku dalangnya...aku mahu berjumpa dengannya dan bertanya berdepan...masih wujudkah dendam itu?adakah aku bisa menjadi galang gantinya?bukankah darahku yang kalian hauskan?mengapa diusik sekaliannya?"


sumber gambar: google.com

"adakala dirimu belum benar2 tahu siapa musuh sebenarmu...permusuhan sebegini bukanlah harga yang patut dibayar kerana hasad dengkimu itu...adakah kau tahu siapa musuh sebenarmu?sehingga kau tergamak memusnah yang lainnya?ketahuilah...musuh sebenar tidak wujud diluar...ia ada di dalam dirimu sendiri! sesuatu yang mereka gelar sebagai ketakutan.

Wahai kawanku yang menganggap aku musuh tanpa kesedaranku, percayalah bahawa semua yang kita miliki diatas dunia ini tidak lebih dari sekadar ilusi yang penuh sementara...adakah itu yang kau sibuk rebutkan sehingga menyalahi hak mereka?adakah kau puas setelah lihat mayat2 bergelimpangan sebegini?adakah kau puas?isteri kehilangan suaminya...anak kehilangan bapanya...adakah kau tahu sakitnya?parut kesakitan mereka takkan mampu kau ganti walau sejuta tahun dirimu mengabdi!"

selalu juga aku berkhabar tentang zaman ini,
tanpa sedar aku rindukan zaman dahulu...
entah bagaimana tanpa aku ketahui, diantara satu ketakutan padaku adalah bersendiri...
bersendiri dan mengingati masa lepas adalah bahayaku...

kembara diri kemasa lampau satu tragedi buatku...
perasaannya seperti terjatuh ke lautan yang gelap tanpa cahaya...
tanpa penolong...
tanpa sesiapapun yang sudi untuk membantu...
tragis.

mereka merinduiku?
selepas suatu kisah yang memisahkan,
mereka masih merinduiku?

sumber gambar: google.com

"benarkah itu wahai anakanda?katakanlah kepada bonda...sekali mereka rindukan bonda...sejuta kali bonda menyambutnya wahai anakanda...semoga kita semua bersatu kembali seperti waktu2 dahulu...bonda rindukan kalian semua..."

ps: hehe...pandai betul annur mengarut kali ni yer...ahhh abaikan....cuma resapan semangat2 halus...peace no war...:p



2 comments:

puisi sang puteri: adakah kamu pernah mengalami perasaan sebegini?

12:00 puteri jalanan a.k.a annur 2 Comments

sumber gambar: google.com

"tidakkah kita tahu, disetiap episod kehidupan ini, kita sentiasa dirakam dalam setiap gerak geri?bukan manusia saja yang memerhati, bahkan ramai lagi makhluk tuhan...kucing salah satunya...ops...meowwww..."

"agak2 video lakonan kamu itu dipertontonkan kepada siapa?kenyataan yang paling sadis, selalunya penonton kehormat adalah diri kamu sendiri juga...diputarkan berulang2 kali sehingga kamu mengerti apakah pandangan penonton terhadap amalmu itu...adakah kamu tahu matematiknya?selalunya perasaan kamu melihat tayangan itu tidak pernah lari dari perasaan mereka dahulu...itu kuncinya."

"adakah kamu tahu kenyataan yang lebih menyedihkan?dunia kamu sekarang adalah putaran lakonan kamu juga...cuma ianya cermin...isk isk isk..."

adakah kamu pernah mengalami perasaan sebegini?
apa yang kamu lakukan tidak seperti apa yang kamu rancangkan?
malah bertentangan pula!
apa reaksiku bila terjadi sebegini?

aku hanya ketawa dan mengenyit mata kepada matahari.

kebodohan adakala menggembirakan.
maka raikannya!
hahaha.

ahhh,jangan terlalu serius.
dunia selalu kalah kepada mereka yang positif.

sumber gambar: google.com

"jika tidak boleh menggunakan jalan itu,maka gunakan jalan lain...adakah ia sesuatu yang terlalu payah?tidak wujud kesusahan kepada mereka yang benar berkehendak...yang wujud cuma rintangan yang mencabar untuk dijalani...dijalan manapun dirimu berada, itu cumalah cerita...dan nikmatilah kerana setiap kejadian itu datang dengan pakej baik dan buruk..."




bila bertembung...ketiga2 mereka rupanya tidak berlawan...aik pelik yeee....kiki.sebenarnya apa tujuan mereka?hohoho...

2 comments:

bicara santai annur: Manusia, memerli itu sikap yang tidak sesuai untuk mereka yang mahukan...

15:18 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: google.com

" aku suka membaca...ini sikapku semenjak dahulu...adakala mereka yang malas membaca ini suka mengejekku dan mengatakan bahawa aku ini ulat buku...setelah mereka beredar, aku pula terfikir, ehhh adakah membaca suatu perkara yang perlu diejek?ohhh manusia di dunia ini pelik...patutlah mereka masih begitu..."

ok kawan2 annur sekalian,hari ni annur nak menulis bebas tanpa perlu terikat dengan konsep selendangkuning ni iaitu puisi. ohhh bosan ya bila terikat. Jujur aku seorang yang sangat sukakan kebebasan. Tetapi bagiku kebebasan itu sangat unik jika ianya dalam keterikatan. Faham?ok tak perlu faham sangat pun, kerana kali ni annur menulis santai. Hoho. Adakala aku duduk berfikir, sudah berapa lama aku hidup atas dunia ini? Apa yang telah aku lakukan diatas dunia ini ya? Adakah aku gembira menulis bebas sebegini?Ya, aku gembira (cepat betul menjawab yeee...hehe). Tolong jangan menjadi ibuku yang adakala letih membebel kerana aku sangat suka mengarut. Haha. Ibuku mengejek mengatakan bahawa aku seorang yang mengarut. Aku mencebik dan menjawab sambil berbisik, "mengarut itu unik tahu?ibu sepatutnya bersyukur kerana melahirkan anak yang unik sepertiku...". Aku suka menulis apa saja topik yang aku terfikir. dahulu, aku menulis seorang2...dan aku membaca keseorangan. Bukankah menulis sendiri dan membaca penulisan sendiri adalah sesuatu yang pelik?Jadi aku rasa aku telah berubah sedikit, kerana apabila aku menulis dan ada segelintir makhluk dalam dunia ni membaca penulisanku, kiranya aku bukanlah alien seperti kata2 ibuku. hehe. Ibu, aku ini manusia tahu tak???

Tempohari aku membaca novel. Seronok! berapa ramai makhluk dalam dunia ni yang begitu cemburu melihat aku membaca novel sambil tergelak2, bergolek2 dan juga menangis teresak2? ohhh, bahagianya aku bila aku membaca heroin cerita itu berperangai sepertiku, malah lebih teruk! tetapi dia berjaya! tahu?huh.

jadi, jangan perlekehkan manusia sepertiku, yang suka berangan, bermimpi dan juga berimpian...kerana disebalik kelemahan itu, aku juga punya kelebihan yang lain yang aku suka sembunyikan, percaya?ahhh, buat apa kamu semua mahu percaya dengan setiap temberangku disini...membuang masa...betulke?

kadang juga aku terfikir, ehhh...adakah selendangkuning ada membawa manfaat kepada dunia?ahhhh, tak perlu dunia dahulu, paling kurang masyarakat sekitarku? Jujur aku beritahu, bahawa selendangkuninglah yang memberi aku keyakinan untuk terus berjalan diatas dunia penuh cabaran ini. ya, tak percaya pergi tanya tuhan. Tuhan Maha Mengetahui. kiki.

ahhh, entah kenapa letih pula aku menulis sebegini...sampai senget benget cermin mataku ini. buruk rupa.

oklah kawan2 sekalian, sampai sini sahaja penulisan santai annur untuk kali ini. Harap korang semua enjoyyy...:)

kepada pembaca2 selendangkuning, untuk kali ni annur nak ucapkan ribuan terima kasih kerana masih sudi menjadi pembaca setia annur ek...Semoga hidup kalian semua terus sukses dan sukses annur doakan...amin..

sumber gambar: google.com

"Diantara kegilaan membaca apa jua jenis bacaan bermanfaat, aku juga sangat suka berkebun,bermain tanah, cacing dan juga ketawa bersama rama2...itu semua kebahagiaanku. Adakah itu juga sesuatu yang patut diperli? Manusia, memerli itu sikap yang tidak sesuai untuk mereka yang mahukan kebahagiaan..faham?"




ps: dan ini juga salah satu kesukaan annur...mendengar lagu,menari syok sendiri dan juga menyanyi...walaupun annur tahu suara annur lebih sedap dari dato siti, annur tidak pula berhajat menjadi penyanyi kerana mengenangkan kebanjiran penyanyi masa kini...sekian berita jam satu...ewahhhh...(sori naik syeikh pulak annur dengar lagu ni...kiki)

0 comments:

puisi gila lagi ke?: arghhhhhhhhh....

13:13 puteri jalanan a.k.a annur 4 Comments

sumber gambar: google.com

"sayang...pergilah jika ianya membahagiakanmu...kerana di dalam dunia ini, cinta itu adakala tidak lebih dari sekadar keegoan untuk menguasai dan memiliki...maka pergilah, dan bebaskan diri kita dari kehendak ego yang menggila itu...pabila aku kembali memegang dan membaca kitab suci itu...aku relakan segalanya yang terjadi...kerana aku tahu kita cumalah manusia yang terlalu kerap mengemis kepada tuhan tentang permintaan2 yang adakala membebankan jiwa kita nantinya..."

disaat aku telah kembali...
dia pergi...
disaat aku tersedar kelemahan diri,
dia pergi...
disaat aku telahpun bertatih untuk tunduk...
dia pergi...

dan dia terus juga pergi...
disaat segalanya sudah kembali pulih...

dia...
dia...
dia...

pergi dan terus bermain dengan permainan masa...

terima kasih tuhan,
kerana dia telahpun pergi...

kerana aku tahu ini salah satu perancanganMu...


sumber gambar: google.com

"ketika dia pergi...seberapa lama selepas itu...barulah aku tersedar...aku punya tujuan lain diatas dunia ini selain daripada mencari cinta sejati itu...maafkan aku tuhan kerana kerapkali terpesong dari tujuan asalku...tuhan,bukakan kembali pentasnya...aku mahu beraksi...arghhhhhhhhh...."

4 comments:

puisi gila sang puteri: mungkinkah masa telah mengalahkan keaslian mereka?

15:39 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: fineartamerica.com

"pernah aku mencabar seorang lelaki...aku marah dan aku katakan padanya...datang kepadaku kembali setelah kau faham akan maksud sejati...tenyata...sehingga kini beliau masih belum muncul...aku sangkakan dia hero rupanya lebih penakut dari seekor tikus...mengalahkan mereka semua adakah satu kepuasan buat diriku?rasanya tidak lebih dari makan sepotong kek..."

bila kita diperlihatkan dengan sejuta klue untuk teka-teki yang sekian lama kita fikirkan,
akan sampai satu masa kita tergelak...
apa semua ini?
adakah tuhan cuba memperbodohkan diri kita?
begitulah soalan ingkar yang adakala terdetik di hati kecil...
ada yang jelik aku asyik bercerita soal cinta beberapa tahun kebelakangan,
haha...
tanyalah seribu kali pun,
pasti aku kaku untuk memberi jawapan...
disaat manusia lain sibuk menyempurnakan realiti,
aku adalah insan yang masih juga percaya tentang kisah2 cinta sang puteri,
dimana aku sering membayangkan wujudnya sebuah cinta sejati yang tetap utuh melawan zaman,
ada juga yang tidak habis bergelak tawa mengingatkan diriku bahawa jangan terjatuh di dalam angan2 fairytale itu...
aku juga tergelak pabila diperli sebegitu...
tetapi tiba suatu masa,
aku akan terduduk dan bercerita bersama tuhan...
aku katakan pada Dia...
wahai Maha Pencipta yang digilai sekalian manusia,
aku percaya kepada keagunganMu...
Dikaulah yang teragung berbanding sekalian yang agung...
maka, aku mohon...
berikan aku cinta sejati itu...
aku mahu yang sejati...

lalu, apa harganya?
jika Kau jual,aku akan beli.

tetapi tolong,jangan berikan aku yang plastik.

sumber gambar: photocase.com

"hanya untuk menafsirkan sejati...hampir keseluruhan hero yang aku temui telah kalah...mungkinkah masa telah mengalahkan keaslian mereka?"


0 comments:

puisi sang puteri: entah berapa kali sudah aku ulangi di selendangkuning ini bahawa...

19:51 puteri jalanan a.k.a annur 6 Comments

sumber gambar: dreamstime.com

"ada sesetengah perkara tidak akan kau dapat jawapannya dengan mencari...kau hanya perlu biarkan masa berlalu...kerana masa punya kuasanya tersendiri yang tidak mampu kau fahami walaupun sejuta tahun dirimu mengkaji..."

di dalam kehidupan ini,
aku juga punya sejuta satu persoalan,
dan bila aku letih mencari jawapannya,

aku hanya diam dan membisu.
bukan kerana aku mengalah,
tetapi aku hormatkan masa.

biarkan masa menjalankan tugasnya.
jangan ganggu.

adakala masa memang kejam.
aku tahu itu.

sumber gambar:stock-clip.com

"hidup ini penuh teka-teki bukan?adakah kau fikir ia sememangnya rumit atau setiap hari kau yang sering merumitkan teka-teki itu?entah berapa kali sudah aku ulangi di selendangkuning ini bahawa di setiap takdir hidupmu...dirimu yang tertinggilah dalang segalanya...bodohlah jika kau terlalu taksub menyalahkan yang lain..."

sumber gambar: stock-clip.com

"ketahuilah...di dalam aku menceritakan semua ini...aku juga sedang bergelut dengan teka-teki hidupku juga...adakala aku juga bodoh dalam memahami akan apa yang terjadi...kerana aku bukan tuhan yang maha sempurna...aku juga manusia biasa yang sering parah dibelasah masa..."


6 comments:

puisi mengarut: sayang...adakala aku berasa begini...diselubungi kegelapan dan kawasan yang beraura penuh dendam...

20:02 puteri jalanan a.k.a annur 2 Comments

sumber gambar: google.com

"sayang...adakala aku berasa begini...diselubungi kegelapan dan kawasan yang beraura penuh dendam...aku mahu mereka mati...begitu jahat aku pabila dirasuk cahaya gelap itu...tetapi sayang...itu bukan diriku...pabila langit dan bumi bersatu di dalam diriku, aku tahu kita semua pasti melakukan kesilapan...tetapi sayang,parut di hati ini jangan lagi mereka guris...mereka patut tahu bahawa luka di dalamnya belum benar2 pulih walaupun sudah berzaman2 ia berlaku...ketahuilah biji benih dendam itu akan wujud menjadi pohon jika janji tuhan itu sudahpun sampai...selagi boleh aku mahu tangguhkan ia kerana masih wujud kasihan di dalam hati ini..."

aku berjalan hari ini...
haha.
nikmat benar.

berjalan seorang diri benar menghilangkan tekanan hatiku...
jangan ditanya kemana,
kerana aku juga selalu tidak tahu lokasi diriku yang sebenar,
sememangnya aku suka berjalan begitu...
ia menenangkan jiwa...

berjalan ditengah2 manusia yang tidak mengenaliku,
satu kebahagiaan...

andai tercapai hasratku,
aku ingin begitu kelaknya...
bersama si dia?entah...aku tidak tahu bagaimana ceritanya...
kisah hidupku selalu ada saja magis...

amin...

sumber gambar: google.com

"sayang...kehadiranmu menyejukkan jiwaku...mereka patut bersyukur keranamu...bermimpi tentangmu membuatkan aku lupa tujuan sebenar diriku diatas dunia ini...sedang tujuan hidupku kali ini tidaklah seindah khayalan2 manusia semua...lahirnya aku menjanjikan kejatuhan buat segala yang palsu...sayang,mereka sungguh selesa sekarang...aku takut sekali untuk memberitahu kepada mereka bahawa masa mereka bersukaria hampir tamat sedikit masa lagi...adakah mereka sudah bersedia untuk menangis?"

ps: hahaha...apebendalah agaknya annur mengarut niii...ye tak?hmm...sebenarnya tadi annur ingin menulis ceritera kembara annur...entah kenapa kata2 begini pula terkeluar dan lahir sebagai puisi...woahhhhh....kikiki.

ps: adakah korang semua tahu yang hud2 dilahirkan pada 16 sept?kikiki...ada maksud tuuu...gurau.;)

2 comments:

puisi khas 16092015: semoga damailah bumi bertuah ini beta doakan...hahaha...

23:38 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: google.com

"aku gembira malam ini...pun tidak pasti kenapa...haha."

malam...
selalu buat aku tersenyum...
selalu buat aku juga menangis...

"aku tak pernah pergi...selalu ada dihatimu..."
"kau tak pernah jauh...selalu ada di dalam hatiku..."
ohhh lagu ini indah ya...bcl cinta sejati...
"saat aku tak lagi disisimu...ku tunggu kau di keabadian..."
aku selalu menyanyi lagu ini...walaupun suaraku tidak semerdu penyanyi terkenal itu...
tetapi aku tetap suka menyanyi...haha...

"cinta kita melukiskan sejarah...menggelarkan cerita penuh suka cita...
sehingga siapapun insan tuhan pasti tahu cinta kita sejati..."
lalalala....

itu saja nukilanku kali ini.
haha.
entah apa2 aku ini.

:P

sumber gambar: wikipidea.com

"semoga damailah bumi bertuah ini beta doakan...hahaha...perasan je annur ni kan...heheh."

0 comments:

puisi cinta: yang mana satu dirimu?

22:19 puteri jalanan a.k.a annur 6 Comments

sumber gambar: thediamondlady.net

"sayang...bukan aku tidak mahu berusaha membuatkan dirimu mencintaiku...kerana aku sentiasa percaya bahawa alami itulah yang terbaik...bila sampai masanya, dirimu akan hanyut di kampung halaman ini...disini, aku menunggumu dikeabadian..."

sayang...
sudah lama rasanya aku tidak berbicara tentang cinta...
penat juga pengembaraan hidupku...
mencari yang serupa denganmu...
belajar memahami dirimu melalui bayang2 manusia lain...
namamu,
renunganmu,
haha,
sungguh pelik kerana aku masih ingat bagaimana rupanya...
tetapi sayang...
terlalu kerap aku terkeliru,
yang mana satu dirimu?
dia,dia ataukah dia?
ohhh sayang...
adakala aku seperti gila memikirkan siapa dirimu...

adakah aku begitu bodoh tidak mampu mengenali yang mana satu dirimu?
atau sebenarnya belumlah lagi tiba masanya...

jawablah...
kerana disini aku benar2 buntu...

sumber gambar: google.com

"sayang...adakah kau mengetahui bahawa aku disini sedang lena menyeru semangatmu?"



6 comments: