Wednesday, 7 January 2015

puisi sang puteri: untuk seketika aku teringat kata2 seorang sahabat...

sumber gambar: tumblr.com

"dalam banyak2 kasta yang diajar untuk aku terokai...aku paling enjoy teroka kasta haiwan...mereka hebat...derianya,kemarahannya,sifat liarnya...benar2 buat aku rasa mereka diantara makhluk tuhan yang terindah...ketika aku belajar memahami mereka,aku takut...mereka juga takut...akhir sekali aku katakan dengan berani, kita kawan,faham?jangan pelik,aku bukan belajar apapun...cuma belajar di dalam diri sendiri saja...rupanya di dalam diri,wujud berbagai haiwan2 popular...mereka bukan lawanku,bukan juga musuhku...tetapi mereka rakyatku..."

untuk seketika aku teringat kata2 seorang sahabat,
sahabat yang entah bagaimana pergi...

tak mengapa,
soal itu ketepi,
yang penting aku mahu ceritakan disini,
tentang kata2nya dahulu...

"mengenali diri lebih sukar dari mengenali tuhan,syaitan atau malaikat sekalipun...sebelum mengenali kasta dewa kenali dahulu kasta terendah iaitu syaitan..."

jika sahabatku itu masih membaca disini,
aku mahu buat satu pengakuan.

aku suka kata2 ini.

tahu mengapa aku petik kata2nya untuk kali ini?

mungkin sudah masanya aku kongsikan bersama kalian pembacaku,
satu persatu kata2nya...

bukan untuk dihina,
bukan juga untuk dipuji,
tetapi untuk difikirkan...

dia tidak meninggalkan aku apa2pun,
melainkan kata2 yang menjadi penyuluh jalanku...

selepas segalanya selesai (mengikut pemikirannya)
maka dia pun pergi...

semoga dia berbahagia seperti bahagia yang aku ada kini...
ya,sama...

cerita masih tetap berjalan seperti yang tertulis...
sejarah tetap berulang seperti yang tertulis juga...

sumber gambar: davidicke.com

"selepas pemergian itu...aku berjalan perlahan dengan perasaan bercampur baur...bergaul dengan kelompok2 apapun yang telah ditakdirkan...dan menjadi pemerhati bebas...mungkin juga aku kecewa...entah..."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...