Tuesday, 10 February 2015

puisi naif: tidakkah mereka tahu karma itu sesuatu yang kejam?

sumber gambar: abstract.desktopnexus.com


"wahai manusia...berebut kedudukan,pangkat dan harta segala, sesuatu yang indah ya?aku mungkin naif dan kebudak2an...tetapi, mengapa semua ego dan tamak belaka?adakah kalian mahu tanah menjadi makanan dan isi langit menghempap kamu?dari sini aku melihat seorang demi seorang bergelak tawa...adakah mereka semua tahu apa yang berada dihadapan sehingga dengan begitu yakin mereka bersukaria?tidakkah mereka tahu karma itu sesuatu yang kejam?"

"aku mendengar tangisannya...dan ia meraung meminta bala diturunkan buat semua...pesanku,berhati2lah jika ia benar dipihak yang dizalimi...kerana doanya sangat makbul...mengikut pendengaranku,laungannya benar2 keras...energi yang dihasilkan seakan nuklear...manusia...lihatlah sehebat mana permainan ciptaanmu...kau akhirnya dikongkong oleh sesuatu yang kau sendiri mulakan...zalim menzalimi seakan menjadi satu makanan ruji buat jiwa...sehingga kau sesat di dalam permainan ini kerana karmamu makin lama semakin panjang dan begitu rumit sekali...alahai manusia...satu cerita tuhan tunjukkan, berapa ramai dikalangan kamu yang kalah...mengapa bercakap tanpa pengetahuan yang benar...mengapa wahai manusia...diam kan lebih baik dari kata2 nista yang entah apa karmamu nanti...manusia2...sikap kalian selalu saja buat golongan kami menangis sedih..."


terduduk dan menangis.

ketika pujian datang,
terduduk dan menangis.

mencari dia untuk bersembunyi.
sambil menjerit dalam hati,
hey manusia kamu semua pergi,

apa kau ingat aku tuhan?

jangan tanya kenapa tiba2 aku nukilkan begini.
kerana jawapannya aku tak tahu.

sumber gambar: deviantart.com

"manusia...mengapa melihatkan kehidupan kalian semua selalu buat aku menangis sedih...adakah aku terlalu naif atau kalian yang sudah terlupa nilai2 seorang insan?"



ps:hahaha...sekali sekala kita layan lagu hindustan ni...taal...jom layannnn....



ps: hehe...ni logo rasmi selendangkuning selepas diubahsuai...:P



terima kasih sudi baca selendangkuning :)

11 comments:

Anonymous said...

Im always watch you

- -

seekz said...

yala2.. plis watch me too... kiki

seekz

puteri jalanan a.k.a annur said...

haha.mcm2.

pape jela.nak watch ke ape ke,sukatilahhhh....

:O

Anonymous said...

inilah kehidupan.. sape kuat diatas yg lemah sentiasa ditindas dan kebawah. ade orang bermula dari zero kpd hero, ade pula dari hero kpd zero. dan yg ketiganya suka mengambil jln tgh saja, tak mau ambil risiko.. permainan nih takan habis2 sampai bila2.. jadi yg sebenar-benarnya ape yg dicari dlm hidup ini?

puteri jalanan a.k.a annur said...

anon,mungkin yang dicari adalah ketenangan...tetapi tak juga ya?dah tenang,mahukan gembira...baru rasa hidup tu bermakna...tapi gembira je,mcm bosan jugak...ohhh nak kehidupan yang mencabar...dah dapat yang mencabar ni...sedih pulak...cari tuhan...dah dapat apa yang dicari kununnya,pegi hentam orang sana sini pulak dah...ahhh,pening...

mungkin sebenarnya kita cari diri sendiri...

hmm,sekadar persoalan ya dari annur...:)

Anonymous said...

orang yg benar2 mengenali diri dan tuhannya pasti tidak akan menghentam org lain sesuka hati, malah mereka menjadi pembimbing, penuntun jalan bagi manuisa2 lain utk mencapai ketenangan sejati tanpa melupakan keperluan utk hidup didunia..bagi yg mengaku2 sudah mengenal diri dan tuhan tapi masih bersikap sedemikian tu tipuan belaka, mereka terpedaye dgn permainan dunia.meraka menyangka sudah mengenal tapi sgt jauh dari kebenaran. ini cadanganku saja.. bacalah kisah nabi muhammad s.a.w bersama yahudi buta. padaku itu la sifat insan yg sebenar.kita dituntut berusaha sehingga mencapai taraf itu atau berusaha setakat mana yg kita mampu, selebihnya serahkan pada tuhan.. die yg menciptakan semua permainan ini dan dia saja yg tau jalan keluarnya..

Anonymous said...

ya sori hamba cuma berbagi2 pendapat saja ya tuan puteri jgn amek hati.. ampunn :)

puteri jalanan a.k.a annur said...

pandai pun...hehe...gitulah yg sebenarnya...pandai terbang,harus pandai juga mendaratnya...barulah seimbang...tahu mana langit,jangan dilupa mana buminya...gitulahhh...

sehebat mana pun kita,kita jangan lupa asal usul...:)

keyakinan itu penting,tapi bila berjumpa dengan sesama saudara,tunduklah sedikit...kita semua kan sama,manusia biasa...hehe...nak dibangga apapun...darah tetap sama merahnya...tak gitu anon?

ps: annur ni pandai cakap orang,hehe,kdg2 penyakit sombong tu kadang2 ada,ceh.takpe2,sama2 muhasabah. :P

Anonymous said...

yup.. betul la tu. sifat sombong mmg tak bole dikawal.. ia keluar tanpe kite sedar.. semua org ada sifat tu.. kalau niat kite benar kerana tuhan lama kelamaan sifat tu pasti akan hilang..Dia akan tolong.

puteri jalanan a.k.a annur said...

hehe...gitulah kita manusia...hidup benarnya untuk saling jujur antara satu sama lain...jujur kita ni bukan suci dari nafsu,sifat2 mazmumah yang ada...kita cuma belajar untuk kawal...ada sikit2 lawa dah tu...terlebih,muhasabah kasi kurangla...terkurang?pun tak boleh jugak,adakala kesombongan lawannya kesombongan juga...gitulah karmanya hidup...

selagi sedar kita insan tak sempurna,molek dah diteruskan jalan tu...:)

Anonymous said...

yup :P betul2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...