puisi sang puteri: tetapi ingat,memetik kata2 saudara purba...

15:45 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: pinterest

"pada mulanya cuma khayalan...akhirnya jadilah kenyataan...begitulah kronologi pertukaran dua dunia..."

kenapa ek.
bila aku berseorangan banyak sekali aku berfikir tentang perkara dasar.
tapi bila singgah disini untuk meletakkan jejak,
semua yang terkeluar cumalah puisi2 cintan cinton...

ceh.

annur!
tolong rasional sikit!
ini blog falsafah! bukan falsampah!

grrrr.

cik annur, sila bangun.

eh,tapi cinta pun berhak difalsafahkan.
hehe.

janganlah marahhh.

"bukanlah rahsia bila aku adalah seorang pemimpi, dan aku bukanlah satu-satunya didunia ini..."
-Bukan rahasia, Dewa-

sumber gambar: Matthew McHugh Artwork

"di dalam blog ini penuh dengan kata2 kiasan...ambillah jika kamu suka...tetapi ingat,memetik kata2 saudara purba,  ia hanya panduan, dan bukannya ikutan...jangan salah faham tentang ini...hehe...binalah arca kamu sendiri..."






terima kasih kerana sudi membaca! :D

ikuti kata2 hikmah annur disini: https://www.facebook.com/annur

0 comments:

puisi gila sang puteri: apa kau ingat haaaa...

13:28 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: pinterest

"ibu...tiada siapa yang mampu memahami anakmu ini...hatta dia sendiri pun tidak mampu memahami dirinya sendiri...ibu,bertahanlah...biarlah angin bercerita...dan aku sudah terlalu malas melayan kerenahnya...akan tiba masanya putera raja itu datang...hahahaha..."

kejar.
kejar lagi.
lari.
lari lagi.
haha.

maafkan aku.

kau hadir berupa ular di dalam mimpiku.
datang mengejar dan mematuk.
pasti sekali aku akan lari.

apa kau ingat haaaa...
hahaha.

sumber gambar: pinterest

"ramai perempuan begitu teruja bila menceritakan perkara jodoh menjodoh ini,bagaimana mahu bercantik2 jika berjumpa si dia...jika aku jumpa jodohku, wajah pertama yang aku akan tunjukkan adalah sebegini...realistik itu bagus...ia berjaya mematahkan hati...hahaha. ibu, maafkan anakmu ini...otaknya kadang2 lebih kronik dari udang...hahaha"



lagu ni tak menggambarkan annur ek...jangan salah faham. hahaha. ini orang lain. annur lain. uwekkk.

Page fb terbaru annur yang rasanya akan lebih aktif lepas ni...jom like! 


ps: Kepada sesiapa yang berminat untuk mengambil sumber dari blog atau fanpage ini, penulis berbesar hati mengizinkan dengan syarat ianya diberi kredit/backlink ke blog ini iaitu : 2selendangkuning.blogspot.com.Sesungguhnya segalanya adalah milik Tuhan dan kita hanya meminjamnya barang seketika.

terima kasih kerana sudi membaca! :D


0 comments:

puisi misteri sang puteri: digoda setiap hari bukanlah satu keinginanku...

15:33 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: we heart it

"digoda setiap hari bukanlah satu keinginanku...tetapi suara yang memanggil itu sungguh menawan hati...suara siapa itu...bolehku kenal?"


"kau memori terindah tak ku duga kini engkau datang lagi...
andaikan minit bisa terhenti waktu tak berjalan...
maka dari itu dengar lihat...
waktu kita tak banyak...
andai ini kesempatan terakhir kita nikmati...
jangan hadirkan dia...
jangan terlintas di benakmu...
simpan dulu nama dia...
kini hanya ada aku..."

Jangan ajak2 dia, Melly Goeslow


fikiran kita ini unik ya.
wujudnya ia seakan2 komputer...
eh tapi melalui ia pula komputer tercipta...
pelik...
walaupun aku bukan ilmuan yang mampu mengkaji ini semua dengan mendalam,
tapi...
aku adalah insan yang mengkagumi indahnya semua kurniaan ini...

bagi seorang yang suka menikmati keindahan,
arca yang pelik juga mampu aku tenung tanpa kelip,
adakala aku tergelak,
adakala aku menangis.

setelah suatu masa,
aku telah serahkan jiwa ini kepadanya...
sehingga selepas waktu itu aku...
aku...
aku...
tidak seperti aku yang dulu...
juga bukan aku diwaktu hadapanku...

aku hanya menurutnya...
melakonkan watak suruhannya...
dan bertindak seperti aku bukanlah aku...

"To really love a woman
to understand heryou’ve got to know what deep insidehear every thought see every dreamand give her wings when she wants to flyand when you find yourself lying helpless in her armsYou know you really love a woman"-Have u ever really loved a woman,Bryan Adams


sumber gambar: taringa!

"kau wujud di dalam mimpi2...ilusi2...akhirnya kau ku tunggu di realiti...aku mencarimu disejuta wajah...diseribu gambar...diberatus mimpi...cermin ini begitu sukar untukku tafsir...disetiap yang aku jumpai, aku ketahui itu dirimu...tetapi mengapa menyorok disebalik setiap identiti?apa yang kau takuti?adakala alasan dan kemalasan bezanya cuma pada beberapa huruf..."

0 comments:

puisi sedih sang puteri: bagaimana... bagaimana... bagaimana...

19:27 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: hdfondos.eu

"ketika aku bermimpi tentangmu...ia seakan real...sehinggakan bila aku terjaga, aku terfikir mungkinkah tadi itu bukan mimpi?bagaimana jika ia benar?tuhan...begitu keliru diriku sehinggakan kebenaran dan kepalsuan sudah samar sekali untukku bezakan...sayang...jika benar itu dirimu, janganlah bermain mimpi...ia memalukan...seorang lelaki sejati tidak begini...mereka itu berani..."

bagaimana...
bagaimana...
bagaimana...

dia tiada dalam ada...
dia ada dalam tiada...

dia kembali dalam hilang...
dia hilang dalam kembali...

dia realiti dalam ilusi...
dia ilusi dalam realiti...

dia sana dalam sini...
dia sini dalam sana...

dia...
aku...

haha.

tuhan,aku telah gila ke?

hmm.

"pada siapa ku merindu? tak tahu...tak tahu...dengan siapa ku bercanda? tak tahu...tak tahu..."Apa yang ku cari, Endang.

sumber gambar: Day-to-day

"sayang...adakah kau berniat mempermainkanku? bagaimana jika keadaan itu bertukar?adakah kau mahu aku menyeru laila di dalam diriku?mereka yang sedang bercinta pun tidak merasakan cinta itu sendiri...tetapi aku yang tidak bercinta ini, setiap hari merasakan cinta...permainan apakah ini?"


sumber gambar: pinterest

"digelar gila itu sudah biasa buat diriku...tetapi berlagak normal agak kekok untukku lakonkan...haha...bagaimana manusia tafsirkan normal ya?oh! aku tahu...mengikuti para majoriti dan lesap menjadi mereka itu dikira normal kan?rasanya darah keturunanku memang bukan normal seperti tafsiran itu...maafkan kami ya kerana lari dari majoriti...haha...lariiiii..."

"perkenalkan, gila itu gelaran kehormat kami...hahaha.""

sumber gambar: pinterest

"selamat datang ke dalam medan selendangkuning...disini gila dan normal hanyalah terma2 manusia...kita semua disini diluar dari terma2 bosan manusia...kita berjalan di satu ketika yang mana bahasa pun belum lagi wujud...yang ada cuma rasa...mari ikutiku...kita berhubung melalui rasa...satu keadaan dimana seorang bayi sangat mahir...gajet kamu canggih atau kemahiran komunikasi mereka lebih canggih?"

"kamu pasti marah jika aku katakan segala gajet itu dicipta hanya untuk mengurungmu...mana mungkin kan...adakala aku rasakan kemodenan yang dibanggakan itu hanyalah satu kebodohan yang disangkakan kepandaian...satu kebodohan yang dikomersialkan dan diterima ramai, akhirnya secara ilusinya bertukar menjadi kepandaian...dengan cara apa? mencacatkan pemikiran...melumpuhkan naluri insan...semuanya bermula dengan manipulasi terma...jadi apa yang perlu dibuat? relax...buat2 tidak nampak sahaja...kalau rajin melawanlah...jika tidak tidur sahaja...inilah zaman dimana kau melawan atau tidak, sama sahaja...masa diputar2 untuk menipu mereka yang bermain sahaja...jika kau tidak bermain dan buat kerjamu sendiri, masih ada ruang untukmu lalala...kau cuma bermain jika dipanggil sahaja...selebihnya biarkan...sistem dunia sedang berjalan...yang merancang tidak sedar mereka juga sedang dalam perancanganNya..."

Mereka berkata: "Wahai Abu Talib, sesungguhnya anak saudaramu telah mengutuk tuhan-tuhan kita, mengaibkan agama kita, memperbodohkan akal fikiran kita dan menuduh nenek moyang kita selama ini adalah sesat.

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0824&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz4T0H3Duz2 
© Utusan Melayu (M) Bhd 



memetik satu komen pembaca annur...saudari Nazra...silakan...

"Anonymous nazra sophia said...


salam,sumpah jadi keramat kata menjadi azimat...akan brtemu diruang firasat...yang haq akan mendapat si batil jgn brmimpi sangat...atas kertas itu panduan bkn hanya satu ikutan...jgn tiru jd kn pedoman krn pegalaman suatu bisa insaf kan manusia yg penuh dgn khilafan...jadi boneka buat tontonan untk sesiapa dpt membedakan dimana tulen dimana kepalsuan...ibarat si pelawak menyiksa badan demi si bangang untk hiburan...ketawa sakan memerhatikan pelawak cuba menghiburkan walau tanpa kerelaan...terbahak laa si penonton..ingt diri terasa untung tak seperti sang pelakon...menangis sendirian tanpa disanjung...sang penonton gembira,sang pelawak brduka...seraya brtanya...'bukan ku mau begini sudahnya jd tontonan smua manusia,pernahkah mereka brsuara..bagaimana aku ditempat mereka?? 30 May 2012 at 00:54 "

kepada semua pembaca lama hud2 dan pembaca baru atau lama selendangkuning, hai semua! annur masih kat sini! masih berdiri dan cuba ber'lalala' disini...korang semua pegi mana ha???! hahaha...bosannya annur kat sini...:I




terima kasih kerana sudi membaca! kongsikan dengan kawan2 jika anda suka dengan post ini ya! salam sayang dari annur! :D

0 comments:

puisi happy! : hari ini aku gembira.

22:14 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments


"apabila kita lakukan apa yang kita sukai, kebahagiaan itu hanyalah tuhan yang tahu...hehe..."

hari ini aku gembira.

itu saja.

haha.

sumber gambar: pinterest

"lakukan apa saja yang kamu suka, ianya terapi jiwa...haha..."


lagu khas untuk si dia...siapa dia? dia tahu siapa dia...hahahahaaaa...jom layan!

0 comments:

puisi gila sang puteri: jika manusia selalu berfikir cara A...kenapa tidak kau cuba cara B?

15:25 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: photography blogger

"jika kau merasa jalanmu adalah di depan itu...peliknya kau ambil jalan yang bertentangan kerana mahu mencuba sesuatu yang baru...adakah hidup ini dihabisi dengan melakukan sesuatu yang sama sahaja sehingga ajal menjemput?jika jalan yang sama tidak membawamu ke tempat yang kau mahukan...kau berhak bereksperimentasi...."

"jika manusia selalu berfikir cara A...kenapa tidak kau cuba cara B?adakah kau takut dengan ketakutanmu?"


LAKUKAN SESUATU DI LUAR KEBIASAAN.

ketika aku berbuat keputusan yang melanggari diriku sendiri,
aku telan air liur sebentar.
rasa takut, rasa gementar, rasa segala rasa hadir...
haha

ketika aku melakukan sesuatu yang aku yakin ia berjaya 
tetapi ia tidak berjaya.
rasa itu sangat perit.
rasa mahu bunuh diri terjun bangunan pun ada.
haha

tetapi setelah aku membuang rasa gementar dan cuba perkara baru.
aku jadi ragu2 untuk melangkah.
tetapi peliknya semakin aku ragu2 semakin aku tertarik untuk mencuba

dan akhirnya aku tetap mencuba.

airmuka yang cuba aku pertahankan,
telahpun aku lemparkan.

dan aku masih menunggu jawapan.

LEBIH BAIK MENCUBA DAN GAGAL DARI TIDAK MENCUBA LANGSUNG. 

sumber gambar: pinterest

"airmuka adalah satu harta diriku...ketika ia hilang, aku juga turut merasa hilang...tuhan, ambil harta ini, dan tukarkan dengan kenyataan impianku...aku cagarkan ia padaMu..."

terima kasih kerana sudi membaca! :)


0 comments:

puisi sang puteri: dia mahu pulang... dia mahu pulang... dia mahu pulang...

15:25 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: rebloggy & Keyword Suggestions

"akan tiba suatu masa kau sudah tiada rasa ketika menceritakan pengalamanmu hadapi kehidupan...ketika itu kau sudah tahu kau sudahpun sembuh...yang tinggal cuma kekuatan yang tersisa di dalam diri..."

suatu malam...
di seberang lebuhraya...
kelihatan seorang perempuan...
dia berlari dan menangis...
setelah keletihan menangis dia duduk di tepi jalan...
melihat kereta yang lalu lalang...
dia tidak tahu mahu tafsirkan bagaimana perasaannya ketika itu...
dia melihat langit malam yang gelap...
tiada bintang...
tiada bulan...
hanya kosong...

dia mahu pulang...
dia mahu pulang...
dia mahu pulang...

tapi dia tidak tahu jalan pulang...

lalu satu kereta berhenti...
di dalamnya ada seorang lelaki...
mungkin saja lelaki itu jujur...
mungkin juga tidak...

kerana ketakutan, perempuan itu sambung berlari...

oleh kerana itu lebuhraya,
lelaki tadi teruskan perjalanan kerana di hon oleh segelintir pemandu lain...

dan perempuan itu berhenti berlari...
kakinya luka...

mungkin saja hatinya lebih sakit berbanding luka di kakinya...

mungkin saja.
siapa yang tahu apa yang dia alami.

semoga tuhan selalu melindungi dirinya...


ps: kisah ini cuma rekaan dari imaginasi penulis sahaja. harap maklum. 

sumber gambar: pinterest

"ketika Tuhan mengetahui bahawa kau itu kuat, maka Dia akan mengujimu dengan ujian yang gila...maka bersabarlah dalam mencari jalan keluar...setiap sesuatu punya kadar dan masanya yang tersendiri...muhasabahla..."

terima kasih kerana sudi membaca! :)



0 comments:

puisi sewel sang puteri: adakah aku terlalu mengikut budaya barat?

18:00 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: Harper's Bazaar

"adakah aku terlalu mengikut budaya barat? salah! sebenarnya barat yang mengikutiku! hahaha...jiwa aku mereka telah resapi,menjadilah mereka sebegitu...ampunkan patik, tuanku! haha."

dah lama ya annur tak menulis ala2 perempuan melayu terakhir.haha

sebentar.
amik mood dulu.

"empat dara berpakaianlah sedondon...berbaju putih berkainlah biru...pandai mengarang seloka dan pantun...hitam manis hai pandanglah tak jemu..."

adakala bila kita terlalu terbang mencari diri sendiri,
sebenarnya yang asal itu rahsianya...

siapa annur?
beliau seorang perempuan melayu.
tolong jangan persoalkan tahap kemelayuan beliau.

haha.


"melayu itu unik. Dan aku salah seorang yang mewakili keunikan itu. maafkanlahhhh jika anda tidak dapat menerima pernyataan angkuh anggun ini.hahaha."




"rindu dan dendam tidak tertanggung...budi setitik jadi penawar...sungguhpun budi hanya setitik, langit dan bumi ada di dalam..."

0 comments:

puisi sang puteri: ibu...kerana itukah aku dilahirkan didunia ini?

15:24 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: pinterest

"gelap malam...pasti terang...sang mentari...pasti datang...kesesatan perjalanan...rahmat Tuhan...menentukan..."amuk- aku mahu pulang

pernahkah kamu merasa seperti mahu pergi jauh?
mungkin kerana kamu kecewa...
kamu merasa mahu pergi jauh, manusia dihadapanmu sekarang seakan tidak mengertimu?
kamu merasa tidak lagi betah berada ditempatmu kini?
kamu merasa kecewa dengan manusia lain dan sebenarnya kamu kecewa dengan dirimu sendiri?

tuhan,
adakala aku berfikir mahu pergi jauh dari sini.
mengenali orang baru dan lupakan semuanya...

ibu,
jika bukan keranamu,
apapun caranya aku akan pergi jauh dari sini.

"sebuah cerita lama terulang semula,sama tapi tak serupa,watak serupa jalan cerita berbeza,membangkit memori membangkit emosi,sumpah dahulunya kini datang menuntut,janji setia datang menyembah..."


sumber gambar: wootpix

"ketika kita menolak untuk menerima dunia dan kebodohannya, manusia juga perlahan2 membenci...adakala aku berfikir mengapa hati ini begitu keras tidak mahu bersekongkol...jauh disudut hati sana, aku berbicara sendiri...adakah aku dilahirkan untuk menjadi si bodoh yang ikut-ikutan?ibu...kerana itukah aku dilahirkan didunia ini?"

"aku manusia pelakon cerita...dipementasan alam ciptaanNya...bukan sengaja melanggar arahan...kadang terlupa watak dan peranan, aku manusia..."Amuk-aku mahu pulang




"memetik kata2 Pak Maon di hud2: kita mahu arca yang unik dan tersendiri!"

khas untuk semua pembaca selendangkuning, annur bawakan satu komen yang annur rasa sesuai untuk difikirkan dan selari dengan tajuk puisi kita kali ini...jom cekidot! ahahaha...

http://9111tanyasamaituhudhud.blogspot.my/2012/04/apa-itu-kepercayaan-bagi-andajom.html

purba: 2 May 2012 at 00:34

setelah penat meneroka rahsia kalam...arca akn trbentuk tnpa rupa tnpa suara...hnya ukiran yg trukir jauh disanubari insan...kalam seni? Kalam sejati? Atau kalam brtopeng? Nah rasa kan debaran kata2 ukiran ciptaan kita? Rasa? Mgkn dpt..mgkn tidak krn kata yg msih brtopeng keperluan...ya keperluan,sbg insan pnuh kelemahan...brkata pnuh keakuan...sukar sgt megaku kelemahan...paling cekap hidu kekhilafan...tnpa memerhati apa yg dibadan....replika jd rebutan...xda pasti itu keaslian..atau itu brg tiruan...cth-g petaling street bli sepatu adidas harga 30...pkai ori adidas rege 300..siapa nilai yg copy n ori tu? Saya? Atau anda? Bkn keje kita...tp si pemakai yg mampu buat penilaian tnpa prejudis...baru manis...bru bisa memahat arca yg sempurna hanya boleh dinikmati empunya diri...bkn brkata suatu yg xpasti...tanpa bukti....segalanya di jasad sndri..sush2 kaji bulan n matahari...sedangkn bintang brsinar dihati....khas untk para2 marhaen....maaf.

terima kasih kerana sudi membaca!:)

Kepada sesiapa yang berminat untuk mengambil sumber dari blog ini, penulis berbesar hati mengizinkan dengan syarat ianya diberi kredit/backlink ke blog ini iaitu : 2selendangkuning.blogspot.com. Sesungguhnya segalanya adalah milik Tuhan dan kita hanya meminjamnya barang seketika. 


sumber gambar: Saatchi Art

Penafian: Harap maaf jika terdapat posting yang melanggar kepercayaan pembaca kerana ianya hanyalah pandangan penulis yang tidak semestinya benar, kemungkinan ada kesalahan, kekhilafan, kekeliruan, penipuan dan kesilapan yang tidak diketahui sama ada secara sedar ataupun tidak sedar. Ianya adalah perkongsian dimana kesahihan ataupun tidak, ianya bergantung kepada penilaian pembaca sendiri. Sila lakukan rujukan dari mereka yang lebih arif dalam bidangnya untuk mendapatkan kepastian. Yang baik itu daripada Tuhan dan yang buruk itu adalah dari kelemahan diri penulis sendiri. Terima kasih.


Mirrors on the ceilling, the pink champaign on iceAnd she said "We are all just prisoners here of our own device"In the masters chambers they're gathered for the feastThey stab it with their steely knifes but they just can't kill the beast

"Good night" said the night man "We are programmed to receiveYou can check out anytime you like, but you can never leave"

0 comments:

puisi sang puteri: tetapi jika kepercayaan itu terhenti...

19:15 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments


sumber gambar: nenuno creative

"jika ada seorang yang menyentuh inti jantungmu...mereka yang datang kemudian hanya menyentuh kemungkinan..." aadc2

sudah lama aku tidak kesini ya.
cuba menjalani hidup tanpa menitipkan puisi disini.
rasanya.
kosong.
dan bila aku kembali kesini mahu menulis.
rasanya juga kosong!
haha.

"suara seorang kekasih...bagai nyanyian syurgawi...takkan berdusta...walau ketamakan merajai diri yang penuh emosi...jauh didasar hatiku...tetap ku mahu kau sebagai kasihku..." aadc 1

ehem2.
sebentar.
aku cuba menulis.
ahhh tak boleh!

grrr.

amik nafas dulu deh.
jangan marahhh...

"kau memori terindah...tak ku duga kini engkau datang lagi..." aadc2. 


sumber gambar: pinterest

"hidup adalah sesuatu yang misteri jika kita teruskan percaya...percaya...dan percaya lagi...tetapi jika kepercayaan itu terhenti...keajaiban juga akan berhenti mendekati...adakala keajaiban letaknya dihujung tawakal..."

terima kasih kerana sudi membaca! :)




sebuah kenangan lama...berkaitan tentang kepercayaan gak ni...haha...


sumber gambar:Fashion Illustration 

"aku bukan pemegang suci kebenaran, aku juga bukan pembela setia kebenaran tidak juga pejuang megah kebenaran, aku cuma peminat setia kebenaran, indahnya aku puja manisnya aku rindu,pahitnya aku telan kerana aku sedar aku bukan sesiapa berbanding kalian kerana aku disini hanyalah seorang pemuja sedih apa yang kamu semua namakan sebagai kebenaran..." -annur-

0 comments:

puisi gila: hoi annur! kau dah kenapa???!!!

15:38 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

 sumber gambar: www.pcgamesn.com

"fasa kehidupan adalah berbeza2 bagi setiap manusia...ia seakan sama tetapi jarang sekali serupa...maka enjoy dalam setiap apa yang kau lakukan...kerana mungkin esok kau sudahpun mati dari merasai semua itu...kawanku bertanya, hidup ini takkanlah sampai bila2 begini?aku katakan ya,kenapa gusar?enjoy dalam setiap apa jua yang kau lakukan...rahsia kehidupan bukan di akhir, ia ada ketika kehidupan itu berlangsung...jangan menjadi manusia yang rugi...hargai apa saja di hadapan matamu...bahagia bukan semalam,bukan esok,ianya hari ini."

rasa yang kosong...
annur tak tahu mahu menukilkan apa untuk hari ini...
malas...
                                                                              

tiada harapan...
cuma mahukan rehat...
jika boleh untuk selama2nya...

hoi annur!
kau dah kenapa???!!!

haha.

sumber gambar: Pinterest

"mesin yang kental bekerja juga boleh rosak, inikan pula manusia...hey manusia! bila letih berehatlah! kau dah kenapa???hehe. hello sayang...jika kau tiada pun, dunia masih kekal berjalanlaaaa...."




0 comments:

puisi mengarut: kenapa annur. kenapa???

22:50 puteri jalanan a.k.a annur 3 Comments

sumber gambar: www.walldevil.com

"terbakar di dalam persoalan diri sendiri, rasanya seperti ini...tiada jawapan, hanya terbakar sendiri..."

kenapa manusia suka melihat orang lain?
kenapa tidak melihat dirinya sendiri?
kenapa manusia begini?
kenapa manusia!
kenapa?

hehe.

kenapalah si annur ni tak habis2 bertanya soalan2 bingung seperti ini.

kenapa bila kita berbuat kebaikan, orang suka.
dan kenapa pula bila kita lakukan kejahatan, orang tak suka.

kenapa?

kenapa si annur ni tak habis2 tanya kenapa...

kenapa annur.
kenapa???

TANYA SAMA ITU HUD HUD. :P

terima kasih kerana sudi membaca! :)



"mengapa bila manusia mula mendekati, kita jadi seperti ini? mengapa rasa takut itu menjadikan kita sangat berjaga2?kenapa?adakah mereka benar2 mahu menyakiti atau kita yang tidak berani melawan ketakutan sendiri?"







3 comments:

puisi sang puteri: adakah kau gembira dilabel gila?

20:14 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments




"terlalu banyak khayalan2...terlalu banyak bersendiri...adakah kau gembira dilabel gila?"

jauh benar dia pergi...
entah kemana hala tujunya...
dihalau saudara sendiri...
dianiaya sedemikian rupa...
tidak dia sangka,
menjadi baik juga beginilah jadinya...
hatinya merajuk...
jiwanya luka...

terbuang kerana harta dunia...

dia masih teringat kata2 saudaranya yang ketawa memperbodohkan dirinya...

"harta adalah segala2nya...mereka yang pandai akan menang...dan yang bodoh akan tersingkir..."


sumber gambar: www.pinterest.com

"adakala misteri kehidupan ini terlalu mengelirukan...terutama apabila hidup dan mati jadi permainan..."

ps: cerita dan puisi ini hanyalah rekaan semata2 dari imaginasi penulis...

terima kasih kerana sudi membaca! :)



0 comments:

puisi sang puteri: tanpa kau sedar... kau telahpun tua...

19:06 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar:www.ourvanity.com 

"semalam kau kecil...hari ini kau dewasa...esok kau sudahpun tua...apa yang tertinggal?cumalah kenangan tentang semalam,semangat hari ini dan harapan tentang esok...jangan lupa tinggalkan erti didalam setiapnya..."

untuk sekejapan ini aku mahu duduk sebentar,
duduk dan menulis...
berkarya tentang hati...
apa ya...
pernah tak kau merasakan sepertiku?
kau terbang...dan kau tidak tahu kemana hala tujumu...
tapi kau cari sesuatu...
kau tidak tahu dia dimana...
kau cuma berjalan menurut kata hatimu...
kompasmu cuma nalurimu...
diwaktu dan ketika kau tidak tahu apapun...
kau cuma mahu jumpa dia...

begitu kosong fikiran dan jiwamu...
kau cuma fikirkan dia...

kau mahu selesaikan segalanya...
jiwamu berkobar2...
kau rasa itu cuma waktu yang sebentar...

dan waktu pun berlalu...

pencarian demi pencarian telahpun buntu...

tanpa kau sedar...
kau telahpun tua...
rambutmu juga semakin memutih...

haha.

sedih bukan?

tolonglah jangan lakukan kebodohan seperti ini.
ia benar2 susah untuk dimaafkan.

haha.

sumber gambar: favim.com

"tiada apapun masalah jika tiada manusia yang bangga denganmu...aku cuma mahu tahu sesuatu saja...adakah kau bangga dan redha dengan pencapaian dirimu sehingga kini?jika kau mati keesokan harinya, adakah kau sudah bersedia?"




0 comments:

puisi sang puteri: mari kita meriahkan bumi ini dengan keunikan kita.

15:39 puteri jalanan a.k.a annur 4 Comments

sumber gambar: www.123rf.com

"hidup terlalu mencabar?jalan saja dengan hati yang gagah...mati itu pasti, hidup saja belum tentu..."

malam tadi aku bermimpi.
dihidangkan dengan pelbagai manisan.
diberikan oleh orang yang aku tidak suka.
terlalu pelbagai.
sehingga sekarang aku masih mengingati dengan jelas mimpi itu...

entah mengapa.

aku gila.
dia gila.
atau mimpi ini yang sebenarnya gila.

jika dia sedang menyeruku,
silakan datang.

tetapi ingat,
jika kau datang berwajah malaikat tapi berhati syaitan,
silakan pergi.
aku tidak mahu mengenalimu.

aku adalah kombinasi malaikat syaitan yang tidak suka berkawan dengan malaikat mahupun syaitan.
aku hanya suka kepada diriku sendiri sahaja.

aku adalah syaitan yang terpinggir.
dan juga malaikat yang terpinggir.
mereka meminggirkanku kerana aku adalah mereka tetapi aku tidak mahu mengikut budaya gampang mereka itu.
aku memilih untuk mengikut kata hatiku sendiri.

oleh itu, setelah sekian lama mengenali dua golongan ini,
aku lebih suka bersendirian.

mereka terlalu membosankan.
sentiasa berfikir bahawa jika kau menjadi malaikat maka kau perlu berbuat baik sentiasa.
oleh kerana pemikiran bodoh sebegini,
aku terus terpinggir setelah melakukan kejahatan.
dan ketika aku sampai ditempat2 syaitan,
mereka meminggirkanku pula kerana aku tidak mahu melakukan kejahatan seperti mereka,
aku pilih berbuat apa saja sesuka hatiku,
maka setelah itu aku dipinggirkan jua.
syukur alhamdulillah ya Allah...haha.

aku telah berjaya memecah dinding2 kebodohan itu dan keluar dengan hati yang lapang.

maka wahai kawan,

jika kau sudah terpinggir daripada dua golongan ini,
kau adalah manusia sepertiku.
aku mencarimu.
maka sila datang dan temui aku.
kita duduk dan bercerita tentang betapa bosannya menjadi malaikat dan syaitan.
menjadi manusia adalah lebih 'cool'.
kita bebas memilih apa saja.
dan kau bebas menjadi diri sendiri,
bersinar dengan caramu yang tersendiri dan unik.

mari kita meriahkan bumi ini dengan keunikan kita. 


sumber gambar: www.coscouture.com

"tetap berjalan jika kau tidak tahu dimana hala tujumu...kerana sesuatu yang baik sedang menunggu dihadapan...jangan biar masalah menyedut keyakinanmu...percaya kata hatimu..."

terima kasih kerana sudi membaca! :)



ps: kepada pembaca baru selendangkuning...mari kesini annur ceritakan serba sedikit tentang penulis...Beliau adalah seorang perempuan melayu yang kelakar...mula bergiat dalam dunia blog sebagai penulis sejak 2011 dengan menggunakan nama pena pada permulaan sebagai nasuha,nurrunnur dan akhirnya memilih nama yang lebih stabil iaitu puteri jalanan tetapi lebih mesra dengan panggilan annur. Beliau minat menulis puisi tentang kehidupan berteraskan falsafah, seni, dan cinta. Terima kasih yang terlalu besar kepada seorang teman lama bernama purba kerana tanpa beliau, tidak ada annur disini.Tanpa beliau juga tidak mungkin annur disini bersama kalian semua. Selendangkuning memberi satu penghormatan besar buatnya. Purba adalah satu legendaris disebalik selendangkuning. (Purba, anda menerima tabik hormat dari annur!haha). Semoga beliau terus bahagia dalam kehidupannya. Di bawah adalah sedikit sedutan komentar yang dikeluarkan oleh beliau, kiranya mengandungi seribu erti. annur petik dari blog lama annur iaitu  


http://9111tanyasamaituhudhud.blogspot.my/2012/03/jangan-kau-gentar-pada-bayang-bayang.html

"purba said... Sejahtera...perlu adaptasi perangi konfrantasi..sedikit antologi menyesuaikan diri..perlu analisis jwpn yg pasti..merendah diri amalan terpuji..itu lambang melayu sejati..bahasa kiasan wajib diketahui supaya tak timbul luka dihati..berkata tepat menuding jari..langkah bijak org brbudi..bkn menilai semau hati..baru mlayu bijak bistari..menarik rambut ditepung ini..begitu sensetif isu ini..mari saudara juga saudari..brgabung fikiran dan jua budi..menyusun langkah kearah yg pasti...nescaya terbela perjuangan suci...kearah tuhan maha abadi...kpda dunia kita berbakti supaya ank cucu tidak diperli kecuaian kita menjaga harmoni...yakin kn diri menawan hati agar tetap sifat trpuji...yg mungkar kita basmi yg zalim kita perangi..dgn pegangan rahsia sejati kalimah shahadah kita pegangi sbg tunjang bangsa ini..rasanya cukup smp disini bangsa di hina jua di injaki..mari mula penyatuan ini..maaf."

Kepada pembaca setia selendangkuning yang sentiasa mengikuti annur disini, setinggi terima kasih annur ucapkan kepada kalian. Tanpa pembaca, siapalah annur. Kalian adalah kekuatan annur. Doakan annur terus kuat untuk mencoretkan sesuatu disini sebagai panduan kecil untuk sesiapa yang sedang mencari. Selamat membaca kepada semua. Silakan menikmati intipati selendangkuning. Anggaplah ia satu hadiah daripada annur. Semoga menjadi pedoman kepada semua. :)


Dhada, annur rindukan kamu.  Untuk waktu yang sebentar, bersama2 kita doakan beliau semoga cepat kembali. Dhada, i miss u so much sis. Please come back. 


Hey soul sister! Bila kita nak rock sama2 balik hah???! Aku tunggu kau. Tazzabar nak tendang kau. haha. 










4 comments: