puisi pembukaan 2017: IANYA WARISAN...

20:51 puteri jalanan a.k.a annur 0 Comments

sumber gambar: pinterest

"aku suka dengan bangsaku Melayu...dan aku bangga dengannya...mereka banyak memuji bangsaku...tidak kurang juga yang menghina...disebalik yang memuji dan menghina, dimana duduk letak diriku? dilangit tidak...dibumi juga tidak...bila aku terlalu realistik, aku digelar pengilusi...bila aku terlalu berilusi, mereka memintaku lebih realistik...aku mahu berada dimana diatas semua panduan kata2 itu?"

"lalu, dimanakah pasak diriku?disini...dihati ini...Melayunya aku itu disini...dari hati ini kemelayuanku terserlah dan mulai bersinar-sinar..."


adakala bila kau dibentangkan dengan kebatilan,
dan kau tidak mampu melawan kerana menjaga silaturrahim,
apa yang kau akan lakukan?

disinilah kau perlu belajar tentang permainan silat kata2...

kiasan itu perlu untuk menjaga hati,
memelihara airmuka,
dan mematahkan lawan dengan lebih berbisa.

pelajarinya...

IANYA WARISAN.

mengapa aku tidak menulis warisan melayu?
adakala kita perlu jujur,
jangan terlalu perasan dalam berperasaan,
setiap bangsa punya cara kiasannya tersendiri.

hormati.

bukan Melayu sahaja yang penuh dengan kiasan.

sebelum penuhi perasaan perkauman yang menebal,
belajar dulu tentang jujur dan hormat pada etika kemanusiaan.

MANUSIA ITU SATU SEBELUM MEREKA DIBANGSA2 KAN...

harap maklum.

mutiara kata kita untuk hari ini?

"BIAR KALAH SATU HARI TAPI MENANG SETIAP HARI. " :P

sumber gambar: pinterest

"bangsa tercipta kerana perlunya sebuah pengkelasan dalam bermasyarakat...tetapi sebelum kita menyebut tentang bangsa, fikirkan dulu tentang manusia...wahai manusia, adakah kerana bangsa kita semua terpisah?menjawablah..."

"dari halaman satu rusuk kiri satu susuk ganjil, minta diisolasi dari dalil busuk jahil..." Aku maafkan kamu Jamal ft Malique










"siapa bisa rasakan gelora cinta si Laila...siapa gerangan...kalaulah bukan Majnun...mesti ada saksi...mesti tegak bukti...sebuah pengorbanan sebagai ganti..." -Syair Laila Majnun Ramli Sarip

 terima kasih kerana sudi membaca! :D

You Might Also Like

0 comments: